آفتاب
مناظره خسروپناه و زیباکلام ؛

خسروپناه: غرب با شعار دمکراسی، درونی استبدادی دارد/ زیباکلام: ایران خیلی از ویژگی های دمکراسی را ندارد

خسروپناه: غرب با شعار دمکراسی، درونی استبدادی دارد/ زیباکلام: ایران خیلی از ویژگی های دمکراسی را ندارد

تهران - ایرنا - یکی از اساتید حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در حال حاضر کشورها متوجه شده اند که غرب با ظاهر دمکراسی که از خود ساخته درونی پراستبداد دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «عبدالحسین خسروپناه» در مناظره ای با عنوان «از لیبرالیسم تا مردمسالاری دینی» که در دانشگاه خواجه نصیر طوسی و با حضور صادق زیبا کلام برگزار شد افزود: امروز مشخص شده که شعار اکثر کشورهایی که علیه ظلم به پا خاسته اند نشانه مردم سالاری دینی است و الگویی از لیبرال دمکراسی نیست.

وی ادامه داد: آمریکا و غرب ظاهر دمکراسی درست کرده اند ولیکن داخلی پراستبداد دارند که این رویکرد خود را از ابتدا نیز نشان داده اند.

کارشناس مسائل سیاسی ضمن ابراز تاسف از برخی صحبت های بعضی کارشناسان در داخل کشور، گفت: متاسفانه افرادی در کشور ما آزادانه همه چیز می گویند و بعد عنوان می کنند که آزادی نیست.

خسروپناه اضافه کرد: این افراد نه تنها آمریکا را بلکه اسراییل را هم به مشروعیت می شناسند و بعد می گویند که آزادی در ایران وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسش، ضمن تشریح مفاهیم مردم سالاری گفت: آیا عده ای اگر اقلیت بودند که طرفدار دمکراسی دینی هستند می توانند به زور حکومت کنند؟ که باید گفت از نظر اسلامی این درست نیست؛ این حرام شرعی است.

وی اضافه کرد: آقای زیباکلام که می گوید برزیل پیگیر مدل آمریکایی و لیبرال دموکراسی است دچار اشتباه شده چرا که برزیل بشدت مخالف لیبرال است و آنها سوسیالیست هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی به الگوگیری جوانان مصری و انقلاب های منطقه از انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: جوانان مصری در ابتدا شعار نه شرقی و نه غربی را سر می دادند و اخوان نیز با موج آنان همراه شد که این رفتارها با ضدت علیه آمریکا و اسراییل و آتش زدن پرچم های آنان همراه بود.

خسرو پناه خاطر نشان مرد: انحراف از رفتار انقلابی مردم مصر بعد از روی کار آمدن اخوان و برقراری دولتی سلفی شکل گرفت و در ابتدا رویکرد آنان الگوبرداری از انقلاب اسلامی بود.

وی به صحبتهای زیباکلام که ادعا کرده بود هیچ تاثیری از سوی انقلاب اسلامی ایران در جهان شکل نگرفته اشاره کرد و گفت: از برکت الگو شدن انقلاب اسلامی حزب الله لبنان توانست با دست خالی در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کند و این مقاومت ها به مردم غزه هم نشات پیدا کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اکون شعارهای مردم بحرین بسیار واضح است و نشان دهنده الگو پذیری انقلاب اسلامی است.

خسرو پناه درباره جدا بودن یا نبودن دین از سیاست گفت: دین اسلام هیچگاه از سیاست جدا نبود چرا که در فرهنگ دینی ما جهاد ، امر به معروف و نهی از منکرو موضوعات اجتماعی و سیاسی لحاظ شده است.

وی در جواب زیبا کلام که گفته ائمه و علما به دنبال حکومت داری نبوده اند نیز گفت: تمامی علما و اهل بیت برای ارتقای جامعه اسلامی و حکومت داری درست در جامعه اسلامی تلاش داشته اند.



**زیباکلام : لیبرال دمکراسی در کشورهایی نظیر آمریکا برقرار است

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی در این مناظره گفت: لیبرال دمکراسی در کشورهایی نظیر آمریکا برقرار است و طی 35 سال گذشته نیز بسیاری از کشورها درصدد رویکرد لیبرال دمکراسی برآمدند که از جمله آنها برزیل و ترکیه بوده است.

وی ادامه داد: نظام مردم سالاری دینی یا جمهوری اسلامی ایران نیز وجود دارد اما هیچ کشور دیگری تا کنون نگفته که ما خواهان به اجرا درآمدن این مدل و یا انتخاب آن هستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در خود جامعه ایران نیز با انبوه مشکلات و مسائل علمی و فکری مواجهیم و ایران خیلی از ویژگی های دمکراسی را ندارد.

زیباکلام تصریح کرد: از بسیاری جهات نمی توان نظام کشور را لیبرال دمکراسی نامید چرا که در نظام لیبرال دمکراسی و در غرب شما می توانید به هر کسی رای بدهید.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که طی سال های گذشته هیچ نماینده و صاحب نظر علوم سیاسی به جمهوری اسلامی نیامده گفت: این نشان می دهد که نظام ما به سایر کشورها اشاعه پیدا نکرده و هیچ کس نگفته که ما این نظام را در جای دیگر و یا کشور دیگر پیاده می کنیم.

زیبا کلام در ادامه با اشاره به جنبش های چند سال اخیر در کشورهای عربی ، این جنبش ها را اسلامی ندانست و گفت: در جنبش مصر و یا رویکرد اعراب، پرچم اسراییل و یا آمریکا را آتش نزدند چرا که جنبش آنها از سر تا به پا ، دمکراسی خواه بوده است.

سیام(3)7261**9132 *1449
کد N150268

وبگردی