آفتاب
رییس دستگاه قضا در دیدار با کارکنان دستگاه قضایی استان کرمانشاه:

جذب 4هزار قاضی چهره دستگاه قضایی عوض می کند

جذب 4هزار قاضی چهره دستگاه قضایی عوض می کند

کار مهمی که برای بهبود کیفی دستگاه قضایی لازم بود بحث فرهنگی و اخلاقی است که باتشکیل معاونت فرهنگی موجب ایجاد تحولاتی گردیده، ولی باید این مسئله گسترش یابد و جدی تر مورد توجه قرار گیرد.

رییس قوء قضاییه تاکید کرد: با جذب 4هزار قاضی چهره دستگاه قضایی عوض می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان کرمانشاه که عصر امروز صورت گرفت گفت: بحث بازسازی نیروی انسانی منشا بسیاری از مسائل درقوه قضاییه است و ما برای رفع ا ین مشکل اقداماتی انجام داده ایم که از جمله اینها جذب3 هزار قاضی درطی سه سال گذشته بوده است

وی ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه ما مجوز جذب 4000هزار قاضی راداریم که برای جذب این افراد یک مجموعه مشغول بررسی است تا این امر صورت بگیرد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سخت تر شدن مراحل جذب قضات به دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: ما به سمت نخبه پذیری رفته ایم و امار متقاضیانی که مدرک دکتری و ارشد دارند رو به رشد است.

آملی لاریجانی بابیان اینکه با جذب 4هزار قاضی چهره دستگاه قضایی عوض می شود، تاکیدکرد:  این تغییر چهره می تواند سرمنشا بهبود دستگاه قضایی شود.

وی بااشاره به طرح آموزش ضمن خدمت توسط معاونت اموزشی قوه قضاییه در حال اجراست، اظهار داشت: این طرح قبلا بوده اما می خواهیم با روشهای جدید طرح مذکور را توسعه دهیم اعتقاد داریم قضات باید دانش خویش را افزایش دهند، چرا که مسائل جدیدی مطرح می شود که این مسئله در آموزش ضمن خدمت حل می گردد.

وی افزود: کار مهمی که برای بهبود کیفی دستگاه قضایی لازم بود بحث فرهنگی و اخلاقی است که باتشکیل معاونت فرهنگی موجب ایجاد تحولاتی گردیده، ولی باید این مسئله گسترش یابد و جدی تر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه در خصوص بکار گیری بازنشستگان دستگاه قضایی تصریح کرد: این مسئله برخلاف قانون است؛ ولی فکر میکنم که میانگین بازنشستگان دستگاه قضایی 60سال است و این سن بسیار کم است،  چراکه نیروی انسانی چیزی نیست که از خارج وارد شود و نبایدنیروهایی که بیش از سی سال کار کرده اند و تجاربی آموخته اند و سرمایه محسوب میشوند به راحتی از دست بدهیم.

آملی لاریجانی با اشاره به توجه و الطاف رهبری در پی پنج سال اخیر به دستگاه قضایی اذعان داشت:جاهایی بوده است که ما برای اجرایی کردن آن نیاز به قانون داشته که این مسئله زمانبر بوده است، اما مقام معظم رهبری به ما مجوز هایی داده است که یکی از اینها به کار گیری بازنشستگان است که به ایشان درخواست کتبی دادیم و ایشان اجازه دادند.

وی درخصوص ارتقای قضات در استانها گفت: ما باید از قضات باتجربه و بادانش هر استان در دیوان عالی به کار بگیریم ومن این مسئله را درجلسه روسای کل دادگستری درمشهد مطرح کردم که این کار صورت بگیرد و هر استان چندقاضی با تجربه را معرفی کند تاهم نیروی انسانی دیوان تجدید شود و هم ارتقایی صورت بگیرد.

آملی لاریجانی در خصوص اعلام انفصال برخی از قضات در دستگاه قضایی ابراز داشت: من مسئولیت این مسئله را برعهده میگیرم و هر چند که برخی از مسئولان گفتند تا اعلام نشود اما من این مسئله را به مصلحت دستگاه قضایی می دانم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اولا اسامی معرفی نمی شود و شاید بگویید اعلام این مسئله به حیثیت قضات لطمه می زند؛ ولی نمی دانید که چقدر حرف و حدیث برای دستگاه قضایی وجود دارد واگر اعلام نشود موجب می شود تا یک نوع بازدارندگی در دستگاه قضایی وجود نداشته باشد و بعد چهره کل دستگاه قضایی مخدوش می شود.

 وی به تحولات صورت گرفته در قوه قضاییه اشاره کرد و خاطر نشان کرد:  یکی از اقدامات تاسیس معاونت پیشگیری از جرم است بخشی از وظیف قوه قضاییه در قانون اساسی مربوط به همین مسئله است.

آملی لاریجانی با اشاره به تاسیس معاونت راهبردی اذعان داشت: در این معاونت هم بحث پایش برنامه ها و هم بودجه و پیگیری آن مطرح است و اگر پایش برنامه صورت بگیرد هم برای مسئولان و هم دستگاه قضایی مفید است.

رئیس دستگاه قضا تاسیس معاونت فرهنگی و مرکز آمار وفن آوری اطلاعات را از مهمترین اقدامات قوه قضاییه برشمرد و بیان کرد: با تاسیس مرکز آمار و فن آوری اطلاعات بیش از 98 درصد نقاط کشور به هم متصل هستند که این باعث بهبود کار شده و نظارت را تسهیل می بخشد.

وی بااشاره به تاسیس دفاتر خدمات الکترونیکی در زیر مجموعه مرکز آمار و فن آوری اطلاعات گفت: این دفاتر فعلادر تهران تاسیس شده و می خواهیم این دفاتر را در شهرستانها توسعه بدهیم برخی شکایات در این دفاتر ثبت شده که هم در سرعت و هم در سلامت کار موثر است.

آملی لاریجانی تاسیس مرکز امور رسانه ساماندهی مرکز پژوهش های فقهی, مرکز پژوهش های قوه قضاییه وتاسیس بازرسی ویژه را از دیگر اقدامات قوه قضاییه در بازسازی و تحول تشکیلاتی دانست.

رئیس دستگاه قضا تاسیس پلیس قضایی را یک امر ضروری دانست و افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، ما لایحه پلیس قضایی راتهیه کردیم ومتاسفانه دولت سابق با اجتهاد ها ی خلاف قانون اساسی آنرا بایگانی کرد و این درحالی است که آنها حق ندارند در لایحه دست ببرند، بلکه وظیفه دولت این است که آن را به دست مجلس برساند. براساس قانون جدید اگر دولت لایحه قوه قضاییه را به مجلس نبرد و اگر دولت لایحه قوه قضاییه را در دو دوره سه ماهه به مجلس نبرد قوه قضاییه می تواند آنرا مستقیما به مجلس بدهد و این کار بسیار خوبی است. و بایگانی کردن آن توسط دولت سابق از خصایص آن دولت کریمه بود.

وی ایجاد سامانه تماس مستقیم قضات با رئیس قوه قضاییه، ایجاد سامانه برای ثبت معاملات تاسیس بانک ژنتیک در سازمان پزشکی قانونی را از دیگر اقدامات قوه قضاییه برشمرد.

رئیس دستگاه قضا درخصوص اقدامات معاونت قضایی قوه قضاییه اظهار داشت: سرعت بخشیدن به پروژه های قصاص از جمله اقدامات این معاونت است؛ زمانی که به قوه قضاییه امدم پرونده های قصاص و درخواست اعمال ماده 18 تلمبار شده بود که با یک برنامه ریزی دقیق و فنی این پرونده ها را اجرا کردیم وسیر خوبی به خود گرفته است.

وی در خصوص مشکلات حقوقی قضات و کارمندان قوه قضاییه اضافه کرد: باید در این مورد حق را به کارمندان بدهیم هر چند که قوه قضاییه در رسیدن به حقوق کافی تلاشهایی را انجام داده است؛ ولی رفع همه این مشکلات در اختیار ما نیست و دولت نیز مشکلات خود رادارد و نمی توانیم جزیره ای عمل بکنیم.

آملی لاریجانی در خصوص پیشنهاد برخی از کارمندان دستگاه قضایی برای تاسیس بانک گفت: من موافق با تاسیس بانک نیستم و اشکالش این است که اگر این بانک آلوده به کاری شد چگونه می توان به تخلفش رسیدگی کرد هر طور هم که عمل کنیم،متهم هستیم.

رئیس قوه قضاییه درخصوص افزایش بیست درصدی حقوق کارمندان این قوه اظهار داشت: من برای بررسی این موضوع کارگروهی با ریاست حجت الاسلام رئیسی تشکیل داده ام که این کارگروه افزایش بیست درصدی را خلاف قانون نداست، ولی معاونت راهبردی ریاست جمهوری زیر بار آن نمی رود و آنرا خلاف قانون می داند و ما در حال بررسی موضوع هستیم.

کد N150208

وبگردی