آفتاب

ˈ وای از مرگ و وای از پس از مرگ ˈ

ˈ وای از مرگ و وای از پس از مرگ ˈ

اخبار استانها - ایرنا -ˈ وای از مرگ و وای از پس از مرگ ˈ، ضرب المثل بزرگان و ریش سفیدان فامیل اکنون زبان حال مردم آسیب دیده از برف در شهرهای غرب استان مازندران شده است، مردمانی که اکنون بیش از هر زمانی چشم انتظار توجه ویژه مسوولان هستند.

اکنون وضعیت مردم شهرهای غرب استان مازندران پس از بحران برف و خسارات وارده مصداق روشن این واقعیت است که مدیریت بحران پس از وقوع آن به مراتب سخت تر و مهم تر از زمان وقوع آن است .

در زمان وقوع بحران، مردم و مسوولان به هر ترتیبی مشکلات را رفع و رجوع می کنند و مرهمی بر دردهای آسیب دیدگان می شوند، اما پس از فروکش بحران، جای خالی کمک رسانی و رسیدگی به مشکلات مردم مشهود می شود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه می گوید: مهم ترین و بارزترین حادثه غیرمترفبه در استان مازندران برف و طوفان است که هراز چند گاهی میهمان ناخوانده مردم زحمتکش این منطقه است .

ˈشمس الله شریعت نژادˈ در بازدید از ایرنا در گفت و گو با خبرنگار گروه شهرستانها ، گفت: برفی که با وجود گذشت سه هفته از وقوع آن، خسارات ناشی از آن همچنان پا برجا است و مردم شهرهای آسیب دیده بویژه غرب استان منتظر کمک های بیشتر هستند.

وی اظهار کرد: بیش از 10 هزار واحد مسکونی، انبار، گلخانه و واحدهای صنعتی در شهرهای غرب استان خسارت دیدند و تاکنون هشت هزار و 700 نفر در سایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بخاطر آسیب دیدن واحدهای مسکونی خود ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: مردم و مسوولان در 48 ساعت اولیه بارش برف غافلگیر شدند؛ پدافند غیرعامل تدابیر لازم را انجام نداد و مردم سه شبانه روز از نظر تهیه نان، آب و برق با مشکل روبرو بودند.

شریعت نژاد گفت : عدم دسترسی به راه ها ،بسته شدن راه ها به دلیل ارتفاع بالای برف، نبود امکانات کمک رسانی برای بازگشایی معابر عمومی، عدم وجود یک پایگاه راهداری در منطقه و ضعف اطلاع رسانی عمق فاجعه به مراکز تصمیم گیری باعث افزایش شدت خسارات وارده در شهرهای غرب استان مازندران شد.

وی افزود: البته بخشی از خسارات وارده روحی و روانی است که مردم آسیب دیده مناطق برفی استان مازندران با صبوری آنرا به امید دریافت کمک های دولتی و خروج از بحران فعلی تحمل کردند.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت مدیریت بحران در زمان وقوع آن این گونه بود و اکنون که دوران پس از بحران است ، مردم آسیب دیده در منازل همسایه و مساجد روزگار می گذرانند تا کسی دست آنان را بگیرد و مرهمی بر آلام آنان باشد.

شریعت نژاد افزود: اکثر مردم مناطق غرب گیلان باغدار هستند و باغات مرکبات آنان به علت برف سنگین بشدت خسارت دیده و تخریب شده اما با وجود گذشته سه هفته از بارش برف هیچ کمکی از سوی مسوولان دریافت نکرده اند و یاس و ناامیدی بر آنان مستولی شده است .

وی خاطر نشان کرد: واحدهای معدود صنعتی منطقه نیز بر اثر برف آسیب دیدند و کارگران بیکار و کارفرمایان نیز منتظر حمایت های دولت هستند در حالی که چشم انداز روشنی پیش روی خود نمی بینند.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی گفت : گلخانه ها و مراکز تولید گل و گیاه در شهرهای غرب مازندران به عنوان یکی دیگر از کانون های اشتغال مردم این منطقه در اثر بارش برف سنگین تخریب و فرش زمین شده است .

شریعت نژاد افزود: این درحالی است که باید محصولات خود را در شب سال نو روانه بازار می کردند اما منتظر حمایت های دولت هستند.

وی اظهار کرد: براساس آمار اعلام شده قرار است دولت 10 درصد میزان خسارات برآورد شده در استان مازندران را به صورت کمک بلاعوض و تسهیلات به مردم بدهد اما هنوز مبالغی به استان نرسیده است.

وی تاکید کرد: مردم استان مازندران بویژه شهرهای غرب استان نیازمند کمک های اورژانسی هستند.

شریعت نژاد، همچنین نسبت به حضور دلالان در منطقه هشدار داد و افزود: دلالان زمین خوار به طمع خرید زمین کشاورزان آسیب دیده به قیمت پایین وارد منطقه شده اند تا قارچ های سیمانی را جایگزین باغات مرکبات کنند.

وی خاطر نشان کرد: برف سه هفته قبل یک هزار و 200 میلیارد تومان به استان مازندران خسارت وارده کرده که از این میزان 500 میلیارد تومان مربوط به بخش کشاورزی است .

وی ادامه داد: 90 درصد خسارات وارده استان مربوط به سه شهر تنکابن ، عباس آباد و رامسر است زیرا که بیشترین میزان برف در این منطقه باریده است .

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: برف برای مردم شهرهای غرب مازندران یک تهدید جدی است زیرا که اکثر مردم این منطقه کشاورز هستند و شرکت های بیمه گر باید در این زمینه مشارکت بالایی داشته باشند تا از میزان خسارات وارده کاسته شود .

شریعت نژاد افزود:این درحالی است که نقش بیمه در زمان بحران برف فوق العاده ضعیف است و نقشی در توسعه کشاورزی و بیمه محصولات ندارد .

وی ادامه داد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی که وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است بی اثر ترین صندوق در دوران بحران است این درحالی است که سهم بالایی از دریافتی های دولت را در کشور دارد.

وی تاکید کرد : شرکت های بیمه گر معمولا در زمان بحران برف به تعهدات خود عمل نمی کنند و با دلایل واهی از پرداخت خسارت به مردم آسیب دیده خودداری می کنند.

وی افزود: ضریب اطمینان بیمه برای تولید کنندگان را باید بالا ببرند و در زمان گرفتاری شرکت های بیمه دست مردم را بگیرند نه اینکه راه فراری برای نپرداختن خسارت به کشاورزان پیدا کنند .

/605 /1596
کد N150144

وبگردی