آفتاب
مدیرگروه فقه و حقوق پزشکی جامعة‎المصطفی(ص):

موضوع‌شناسی "فقه و اخلاق پزشکی"ضروری است

موضوع‌شناسی "فقه و اخلاق پزشکی"ضروری است

مدیرگروه فقه و حقوق پزشکی جامعة‎المصطفی العالمیه(ص) بر لزوم موضوع‌شناسی فقه و اخلاق پزشکی برای حل مسائل فقهی و اخلاقی در این عرصه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‏‌الاسلام والمسلمین عباس‌علی واشیان در همایش اخلاق پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم، افزود: باید با ارائه دقیق موضوعات، موضوع شناسی دقیقی در این عرصه انجام شود و سوالات یکی یکی پاسخ گفته شود.

مدیرگروه فقه و پزشکی جامعة‎المصطفی(ص) بیان کرد: ضرورت پژوهش در حوزه اخلاق پزشکی بسیار مهم است ولی باید دانست که این پژوهش‎ها باید با چه سوگیری‎هایی انجام شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «در این عرصه نظرات متنوعی نیز وجود دارد» گفت: از آن جمله می‎توان به وظیفه‌گرایی، سودانگاری، فضیلت‎گرایی و کاربردگرایی اشاره کرد که اسلام همه آنها را با هم ترکیب کرده است.

وی افزود: علم بشری ناقص است و اگر علم به معنای واقعی آن را به پازلی شبیه بدانیم، قطعا بشر هیچگاه توان پرکردن آن را نخواهد داشت و باید علمی الهی به کمک او بیاید.

مدیرگروه فقه و پزشکی جامعة‎المصطفی(ص) بیان کرد: کمک‌گیری هر شاخه علمی از فقه و حقوق و طب و... باعث می‎شود که علوم کامل‌تر شده و نگاه درستی به این شاخه‎های علمی صورت گیرد.

وی گفت: در این بین باید به مولفه‎ها و اسناد بالادستی رسید و آنها را ملاک عمل قرار داد؛ مبانی هدفمند از دیگر لزوم پیگیری حوزه‎های پژوهشی در زمینه اخلاق پزشکی و بخصوص جراحی است.

واشیان یادآور شد: معرفت‎شناسی، هستی‎شناسی رابطه بین جراح و بیمار، مسائل مرتبط با ضمان جراح، محدوده اسباب و همچنین مسائل مرتبط با خطای پزشکی از جمله بایسته‎های پژوهشی در این عرصه است.

وی گفت: اصول و قواعدی که در این عرصه وجود دارد شامل قاعده لاضرر، قاعده لاضرار، قاعده حرمت مسلمانان، اصاله البرائه، و... است؛ اصاله‎البرائه یعنی اینکه اگر عوارض یک عمل جراحی زیاد باشد، باید بیمار مطلع باشد و بیمار با آگاهی کامل به قبول عمل اقدام کند.

انتهای پیام

کد N150019

وبگردی