آفتاب

داوود اوغلو: جهان در سوریه شکست خورد

داوود اوغلو: جهان در سوریه شکست خورد

ایسنا ن نوشت:

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: وخیم‌تر شدن اوضاع جنگ سوریه اکنون خطری بزرگ برای تمامی کشورهاست چرا که به این ترتیب به دولت بشار اسد اجازه داده شده به جنایت‌های خود ادامه دهد و تروریست‌ها نیز از سراسر جهان برای جنگ با او به سوریه سرازیر شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت: یک استراتژی بین‌المللی جامع که شامل همکاری‌های اطلاعاتی واقعی و عقب‌نشینی تمامی مبارزان خارجی از سوریه باشد، برای خاتمه دادن به جنگ در این کشور و کمک به میلیون‌ها آواره سوری ضروری است.

داوود اوغلو با اشاره به آنچه که وی آن را "ماهیت استبدادی" دولت اسد و حضور گروه‌های مسلح مرتبط با القاعده در سوریه خواند، گفت: این بحران تهدید برای همه است.

وی افزود: دمشق تلاش کرد تا با گروه‌های شبه‌نظامی شورشی برای مبارزه با جناح‌های میانه‌روی مخالف توطئه‌چینی کند. مشکل تنها برای ترکیه نیست بلکه اکنون مشکل برای کل منطقه است. سوریه تبدیل به خطری برای تمام کشورهای اروپایی شده است. به دلیل حضور گروه‌های تروریست که از خلاء قدرت در این کشور سوء‌استفاده می‌کنند و ماهیت استبدادی دولت دمشق تبدیل به تهدیدی برای همه شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه مدعی شد که نشست به اصطلاح ژنو 2 میان دولت سوریه و شورشیان به دلیل چشم‌پوشی دمشق از اصول اولیه مذاکرات شکست خورد. وی گفت: آن‌ها خواهان گفت‌وگو درباره یک دولت انتقالی نیستند. آنها می‌خواهند تنها درباره تهدید تروریسم که در حقیقت توسط خود آنها ایجاد شده صحبت شود. این یک شکست برای جامعه بین‌المللی بود که نتوانست با وخامت بحران سوریه و جنایات جنگی رهبری آن مقابله کند.

وی روسیه را مسئول اصلی بلوکه شدن اقدام موثر شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه به دلیل ادامه حمایت از رژیم بشار اسد با سلاح‌های سنگین و دیگر اقداماتش دانست. داوود اوغلو گفت که وی و اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اخیرا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در حاشیه بازی‌های المپیک سوچی گفت‌وگوهایی داشتند.

وزیرخارجه ترکیه افزود: ما باید همکاری کنیم و این همکاری وظیفه ماست تا بتوانیم یک جو امنیتی مناسب ایجاد کنیم تا بتوانیم با یکدیگر برای جلوگیری از هرگونه حضور تروریست‌ها فعالیت کنیم. همه مبارزان خارجی که در کنار بشار اسد می‌جنگند، باید سوریه را ترک کنند.

به گفته داوود اوغلو، سوریه پس از اسد باید دارای یک ارتش ملی تازه متشکل از عناصر میانه‌رو از مخالفان و ارتش آزاد سوریه باشد. وی با تاکید بر اینکه فرقه‌های موجود در سوریه انواع سنی‌ها، علوی‌ها، مسیحی‌ها و کردها باید مورد اطمینان قرار گیرند گفت: برخلاف دیگر انقلاب‌هایی که به سرنگونی رهبران کشورها در تونس، مصر، لیبی و یمن انجامید انقلاب سوریه برای برکناری بشار اسد به دلیل پیچیدگی‌های مذهبی این کشور و ائتلاف استراتژیک اسد با ایران و روسیه دچار مشکل شد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: اسد توانست پابرجا بماند چرا که هیچ یک از قدرت‌های جهان به وی نگفتند که متوقف شود. برخی ادعا می‌کنند که اسد موفق شده چرا که توانسته قدرتش را حفظ کند اما این یک موفقیت نیست. او تمامی عناصر قدرت، ارتش، نیروی هوایی، موشک‌های اسکاد، سلاح شیمیایی را داشت و توانست از همه چیز استفاده کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه و دیگر کشورهای عضو جامعه بین‌المللی ادامه حضور اسد در قدرت را در مراحل اولیه جنگ دست‌کم گرفتند، گفت: ترکیه برای 10 ماه در سال 2011 گفت‌وگوهای بسیار مفصل و زیادی با اسد داشت چرا که از وقوع یک بحران نگران بود. اگر ما فکر می‌کردیم که بشار اسد به‌زودی سرنگون خواهد شد، به این سختی تلاش نمی‌کردیم. ما از این سناریویی که اکنون در حال رخ دادن است، می‌ترسیدیم و می‌خواستیم که مانع آن شویم. اما بی‌قدرتی جامعه بین‌المللی در این راستا بزرگترین مایه تعجب بوده است. من هرگز فکر نمی‌کردم که شورای امنیت سازمان ملل برای سه سال به‌رغم تمامی جنایت‌ها علیه بشریت بدون اقدامی بماند. من واقعا انتظار نداشتم اما باید گفت شیوه‌هایی که رژیم اسد به کار گرفت واقعا نادیده گرفتنی بود؟

داوود اوغلو مدعی شد که دولت اسد و گروه‌های وابسته به القاعده طی هفت ماه گذشته با یکدیگر همدستی کرده‌اند و علیه نیروهای شورشی میانه‌رو و ارتش آزاد سوریه حملاتی را از هوا و گروه‌های اسلامی حملاتی را از زمین علیه آن‌ها انجام دادند. وی همکاری بین‌المللی برای متوقف کردن هجوم مبارزان خارجی به سوریه را خواستار شد و این نکته که ترکیه اجازه عبور مبارزان خارجی از مرزهایش به سوریه را می‌دهد، انکار کرد.

داوود اوغلو گفت: ترکیه تلاش زیادی برای استقبال از آوارگان سوری انجام می‌دهد اما همزمان تمامی اقدامات لازم را برای ممانعت از حضور گروه‌های تروریستی در میان آنها انجام می‌دهد اما برای اینکار نیازمند یک تلاش جامع و همگانی هستیم. ما به آمریکا، اروپا، روسیه و دیگر شرکا گفته‌ایم که اگر که تندروهایی را که برای سفر به سوریه به ترکیه می‌آیند شناسایی کردید مانع آنها شوید. به این اقدام یک همکاری واقعی اطلاعاتی می‌گویند. اگر کشورهای مبدا به این افراد اجازه دهند راهی سوریه شوند ما چطور می‌توانیم مانع حضور آنها در ترکیه شویم. این از نظر حقوقی امکان پذیر نیست. ما سال گذشته 36 میلیون گردشگر داشتیم. نمی‌توانیم گردشگری در ترکیه را متوقف کنیم.

5252

کد N149750

وبگردی