آفتاب

درگیری میان روس ها و تاتارهای منطقه کریمه بر سر دولت جدید اوکراین

درگیری میان روس ها و تاتارهای منطقه کریمه بر سر دولت جدید اوکراین

مسکو- ایرنا- صدها نفر از روس ها و تاتارهای منطقه خودمختار کریمه در جنوب اوکراین بر سر دولت جدید اوکراین تظاهرات کرده و با همدیگر درگیر شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، این تظاهرات بعد از ظهر روز چهارشنبه در مقابل ساختمان پارلمان منطقه خودمختار کریمه در شهر سیمفروپل برگزار شد.

روس ها در یک بخش از محوطه مقابل پارلمان گردآمده و خواهان خودداری از به رسمیت شناختن دولت جدید اوکراین بودند و درمقابل تاتارها نیز که شمارشان به حدود 400 نفر می رسید از تغییرحکومت این کشور استقبال کردند.

درجریان این تظاهرات میان دو طرف درگیری رخ داد که بر اثر آن چندین نفر مجروح شدند.

روس ها در جریان این درگیری توانستند تاتارها را از مقابل ساختمان پارلمان عقب برانند و درحال حاضر برشمار شرکت کنندگان در این دو تظاهرات افزوده می شود.

ماموران پلیس میان دو گروه تظاهرکننده مستقر شده و تلاش می کنند نظم در محوطه ساختمان پارلمان را برقرار کنند.

روز گذشته صدها نفر از روس های مخالف حکومت جدید اوکراین در مقابل ساختمان پارلمان منطقه کریمه تظاهرات و پرچم روسیه را بر فراز ساختمان آن نصب کردند.

شرکت کنندگان در آن اجتماع خواستار استقلال منطقه خودمختار کریمه از اوکراین و برگزاری همه پرسی درمورد موقعیت این منطقه و دفاع از نیروی ویژه پلیس ضدشورش ˈبرکوتˈ در مقابل افراط گرایان شدند.

آنها پرچم های روسیه و منطقه کریمه در دست داشته و شعارهای زنده باد روسیه و برکوت فریاد می زدند.

ولادیمیر کنستانتینوف رییس پارلمان محلی کریمه در جمع تجمع کنندگان گفت که قصد ترک این منطقه را ندارد و تا آخر در کنار ساکنان منطقه خواهد بود.

وی افزود: امروز سران حکومت جدید اوکراین نمی خواهند به خواسته های ما توجه کنند و به همین دلیل باید متحد شویم و با قاطعیت رفتار کنیم.

شبه جزیره کریمه منطقه ای به وسعت 25 هزار و 500 کیلومتر مربع در جنوب اوکراین و در ساحل دریای سیاه واقع شده است.

این منطقه 2 میلیون و 413 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار نفر تاتار هستند.

منطقه کریمه تا سال 1954 در دوره شوروی به روسیه تعلق داشت و در این تاریخ به جمهوری سوسیالیستی اوکراین پیوست و در دوره پس از فروپاشی شوروی هم به عنوان منطقه خود مختار در قلمروی اوکراین باقی ماند. یانوکوویچ روز جمعه گذشته کیف را به مقصد نامعلومی ترک کرد و مخالفان دولت با استفاده از این فرصت دولت را ساقط کردند.

در حال حاضر پارلمان اوکراین مسئولیت اداره کشور را برعهده دارد و از روز یکشنبه آلکساندر تورچینوف رییس مجلس به عنوان رییس جمهوری موقت منصوب شده است.

اروپام/2242**518**1856
کد N149556

وبگردی