آفتاب

تحلیل دبیر کل سازمان همکاری شانگهای از تحولات اوکراین

تحلیل دبیر کل سازمان همکاری شانگهای از تحولات اوکراین

تهران - ایرنا - دبیر کل سازمان همکاری شانگهای با اشاره به بحران سیاسی در اوکراین، گفت: ایجاد جدایی بین اوکراین و بلاروس هدف آمریکا است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «دیمیتری مزنتسف» روز چهارشنبه در نشستی در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه در جمع کارشناسان و پژوهشگران این مرکز با تاکید بر اینکه این اعتراضات مردمی و ملی نیست، اظهار داشت: تجربه صدور انقلاب نارنجی و لاله ای در جهان وجود دارد و ما درک می کنیم که این انقلاب ها بر اساس ایجاد شکاف بین منافع ایجاد می شود.

این کارشناس روسی تبار به کتاب بازی شطرنج سیاست برژینسکی نظریه پرداز و تحلیلگر آمریکایی اشاره کرد و گفت: وی در این کتاب هدف اصلی آمریکا را جدایی اوکراین و بلاروس می داند.

وی که ریاست موسسه روانشناسی سیاسی سن پیترزبورگ را بر عهده دارد، افزود: این اعتراضات مردمی و ملی نیست بلکه سازمان یافته شده از خارج از کشور است.

مزنتسف با بیان اینکه اتحادیه اروپا 5 میلیارد یورو برای توسعه دمکراسی در اوکراین اختصاص داده است، گفت: شاید پدران و مادران 88 کشته و بیش از 700 زخمی این ناآرامی ها، از این دمکراسی استقبال کنند.

مزنتسف درباره نقش کلیدی روسیه در سازمان همکاری شانگهای و منطقه، گفت: فدراسیون روسیه سعی می کند تا بین نظرات و آرای کشورهای عضو توازن برقرار کند؛ شاید برخی نقش شوروی سابق را برای این کار تداعی کنند، اما شرایط جدید و بازیگری جدیدی برای روسیه فراهم شده است.

وی یادآور شد: روسیه جدید کمی بیش از 20 سال دارد و با توجه به فشارهای خارجی و داخلی شاید برخی فکر کنند که برخی تصمیمات روسیه فشارهایی را در منطقه و کشورهای اسلو ایجاد کند.

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای درباره ورود این سازمان به اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان نیز گفت: اگر این سازمان به عنوان یک آتش سیاسی وارد مناقشات دوجانبه شود، از هدف اصلی خود باز می ماند.

مزنتسف یادآور شد که این مناقشه از سال 1988 و زمانی آغاز شد که شوروی سابق روی کار بود و سازمان همکاری شانگهای نیز تاسیس نشده بود.

دبیر کل سازمان همکاری های شانگهای در پاسخ به سوال دیگری درباره شرایط تبدیل عضویت ناظر کشورها به عضویت دایم در این سازمان، گفت: سازمان می تواند جذابیت هایی را برای اینکه اعضای ناظر به اعضای ثابت تبدیل شوند، ایجاد کند.

وی افزود: ما از کشورهای ناظر می خواهیم که نقش پررنگ تری را در اقتصاد، فرهنگ و گردشگری ایفا کنند تا دست خود را برای همکاری با این کشورها دراز می کنیم.

مزنتسف با تاکید بر اینکه طولانی شدن پروسه تبدیل عضویت ناظر به دایم در این سازمان موجب دلسردی کشورهای ناظر نمی شود، گفت: سازمان همکاری شانگهای در سال 2004 موضوع عضویت ناظر را برای توسعه این سازمان پیگیری کرد و کشورهای ناظر باید مراحل تعیین شده را برای تکمیل همکاری های پشت سر بگذارند.

وی درباره اینکه این سازمان برای تبدیل عضویت ناظر به دایم انعطاف نشان می دهد یا نه، گفت: قوانین در این رابطه مشخص است؛ یکی از این اصول می گوید که برای تبدیل وضعیت کشورهای ناظر نباید کشور یادشده تحت تحریم سازمان ملل باشد و سند همکاری، شراکت و حسن همجواری را امضا کند.

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای با اشاره به ارتقای سطح روابط رهبران روسیه و چین در سال گذشته میلادی، اظهار داشت: دو کشور تفاهم نامه هایی به امضا رسانده اند که مشارکت بیشتر در حوزه انرژی داشته باشند.

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در عین حال رقابت های اقتصادی بین کشورها را یادآور شد و گفت: هر کشوری سعی می کند تاثیر اقتصاد خود را افزایش داده و بازارهای جدیدی کسب کند.

مزنتسف درباره اینکه چرا ایده بانک شانگهای اجرایی نشده است، اظهار داشت: این بانک با توجه به ساختار و توان اقتصادی کشورهای عضو باید شکل گیرد و با توجه به توان روسیه و چین، ایجاد دمکراسی به نحوی که همه کشورهای عضو در آن حاضر باشند، سخت است.

وی در پاسخ به سوالی درباره موفقیت اتحادیه اروپا در مقایسه با سازمان همکاری شانگهای

اظهار داشت: باید واقع گرا باشیم؛ آیا مشکلات اقتصادی در یونان، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا نشان دهنده موفقیت این سازمان است.

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای با یادآوری کسری بودجه 70 تا 115 درصدی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، افزود: اینکه با استقراض بانکی بخواهند مشکلات را حل کنند، آیا موفقیت به حساب می آید.

وی مشکلات موجود در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نشان دهنده اشتباه در محاسبات دانست و گفت: نمی توان با هزینه کرد پول به جای ایجاد اشتغال، مشکلات اجتماعی را رفع کرد.

مزنتسف تاکید کرد: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اگرچه مشکلات اقتصادی دارند، اما این مشکلات قابل مقایسه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیست.

وی با تاکید بر اینکه سازمان همکاری شانگهای بر تنوع فرهنگی تاکید دارد، افزود: این سازمان بر مبنای تامین امنیت منطقه ای و همکاری سیاسی شکل گرفت و اکنون به سمت همکاری های همه جانبه در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حرکت است.

مزنتسف با یادآوری اینکه در طول سال های گذشته نشست های این اجلاس با مشارکت 6 کشور عضو در سطح سران برگزار شده است، گفت: سخنرانی رییس جمهوری ایران به عنوان عضو ناظر این اجلاس در اجلاس بیشکک در سپتامبر گذشته بازتاب ویژه ای در رسانه ها داشت.

وی مشارکت در حوزه های بانکی، اقتصادی و آموزشی را از جمله اهداف این سازمان دانست و گفت که این سازمان در طول سال های گذشته نشست های تخصصی مستمری را برگزار کرده است.

مزنتسف تاکید کرد: همکاری اعضای این سازمان در حوزه های دفاعی تنها به زمینه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جنایات سازمان یافته و قاچاق اسلحه است و هیچ موضوع دیگری درحوزه همکاری های امنیتی و دفاعی در دستور کار اعضا نیست.

دبیر کل سازمان همکاری های شانگهای ادامه داد: اعضا در سال 2012 یک مانور نظامی محدودی را در تاجیکستان باعنوان ماموریت صلح برگزار کردند و قرار است مانور نظامی محدود بعدی نیز در چین برگزار شود.

وی مقابله با تهدیدات را یکی از رویکردهای اصلی سازمان همکاری های شانگهای برشمرد و گفت: در نشست سپامبر سال گذشته روسای جمهوری کشورهای عضو وزارتخانه های خود را مکلف کردند تا استراتژی شانگهای را تا سال 2025 تدوین کند.

مزنتسف همکاری های متوازن اقتصادی و تجاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما به همکاری های بانکی اهمیت می دهیم و از این رو از بانک های مرکزی کشورهای عضو خواسته شده است که گام های عملی برای همکاری بیشتر بین اعضا را بردارند.

وی یادآور شد که این سازمان در سال 2001 با عضویت چین، روسیه، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و قزاقستان شکل گرفت و کشورهای ایران، مغولستان، هند، پاکستان و افغانستان به عنوان ناظر در آن عضویت دارند.

مصطفی بروجردی رییس دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه نیز گزارشی از اهداف تشکیل سازمان همکاری شانگهای، اعضا، برنامه ها و چشم اندازهای آن ارایه کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران نزدیک به 10 سال است که در این سازمان به صورت ناظر عضویت دارد، گفت: در این سال ها ایران به طور منظم در همه نشست های شانگهای در عالی ترین سطوح شرکت کرده است.

بروجردی ابراز امیدواری کرد که موانع عضویت ناظر برطرف و با طی مراحل قانونی به عضو دایم تبدیل شود تا مشارکت مستقیمی در پروژه این سازمان داشته باشد.

سیام**2025**1535
کد N149357

وبگردی