آفتاب
اندیشکده انگلیسی:

اوکراین می تواند آینه ای از آینده روسیه باشد

اوکراین می تواند آینه ای از آینده روسیه باشد

تهران - ایرنا - اندیشکده انگلیسی ˈچتم هاوسˈ در ارزیابی تحولات اوکراین نوشت: شاید اوکراین آینه ای باشد که آینده بلند مدت یا حتی میان مدت روسیه را نشان می دهد. این هفته ، هفته بدی برای ولادیمیر پوتین بود ، اما شاید هفته بسیار خوبی برای روسیه بوده باشد.

به گزارش ایرنا ، اندیشکده انگلیسی ˈچتم هاوسˈ در مقاله ای با عنوان ˈهفته بد پوتین می تواند هفته خوب روسیه باشدˈ ، نوشت: این هفته باید هفته تحقیرآمیزی برای رئیس جمهوری روسیه بوده باشد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در حالی که بازی های سوچی را بخوبی اداره کرد ، هدف کلیدی سیاست خارجی او - تحت نفوذ نگاه داشتن اوکراین - از لای انگشتانش لیز خورده و خارج شده است. پوتین همزمان با اوج افتخار المپیک ، پس از ویکتور یانوکوویچ بدترین هفته را در میان رهبران جهان داشت.

در ادامه این مقاله نوشته ˈجیمز نیکسیˈ رئیس برنامه روسیه و اوراسیای چتم هاوس که در پایگاه اینترنتی سی.ان.ان هم منتشر شده، آمده است: روسیه تلاش می کند گذشته ها را تکرار کند اما اکنون زمان جنگ سرد نیست و روسیه نیز اتحاد شوروی دوم نیست ؛ روسیه ای که 2 درصد اقتصاد جهان را دارد و نیروی کار آن رو به افول است. با این وجود و به رغم چنین نقطه ضعف هایی ، روسیه همچنان آرزومند احترام است و به دنبال توجه است و ادعای بزری دارد. از بسیاری جهات ، روسیه واقعا کشور ˈبزرگیˈ است: از لحاظ تاریخی و فرهنگی و جغرافیایی. گشتی در دور و اطراف مسکو و سنت پترزبورگ این واقعیت را تصدیق می کند. شخصیت مردم این کشور نیز اثبات این مدعا است.

متاسفانه ، از چشم رهبران روسیه ، بزرگی واقعی نیازمند چیزی بیشتر است: توانایی تسلط یافتن در بسیاری زمینه ها (فنی ، نظامی و غیره) اما بخصوص تسلط ژئو پلتیک در بخش های زیادی از خاورمیانه و شرق اروپا .

اما این نیاز روسیه برای کنترل کشورهای همسایه دقیقا نتیجه عکس داشته است. هم هزینه مالی این کار برای روسیه زیاد است و هم علاوه بر پول ، این سیاست در بلند مدت جواب نمی دهد. یکی از اعتبارهای غرب این بوده که از سال 1991 تا کنون استقلال و حق حاکمیت کشورهای آسیای مرکزی ، جنوب قفقاز و منطقه بالتیک را به رسمیت شناخته است.

در حالی که غرب دستکم در حد حرف به این اصل پایبند بوده است، روسیه نمی تواند حتی در حرف این کار را انجام دهد چه رسد به عمل.

بطور طبیعی اکنون نگاه همه به پوتین برای حرکت بعدی اوست. برخی رسانه ها از بدترین حالت می نویسند و از آنجا که روسیه در سال 2008 از مرزهای بین المللی عبور کرد، این امر قابل درک است . اما اوکراین 2014 ، گرجستان 2008 نیست.

مداخله نظامی در اوکراین موجب پنبه شدن رشته های اساسی روسیه در بی اعتبار کردن دولت سابق میخائیل ساکاشویلی در گرجستان و توجیه اقداماتش در دفاع از شهروندان ˈروسˈ و همچنین اقدامات او در سوریه می شود. اینها ˈدستاوردهاییˈ است که ارزش دفاع کردن را دارند.

شهرت و اعتبار برای روسیه مهم است همانطور که بازی های سوچی نشان داد. پاسخ نظامی روسیه با شانس اندک موفقیت (برخلاف گرجستان) ، رویای خوبی برای تندروهای روسیه است اما به شانس روسیه برای اعمال نفوذ در مناطق دیگر نیز ضربه می زند.

پس روسیه چه خواهد کرد؟ محدودیت های تجاری اعمال می کند؟ گاز را قطع می کند ، در ˈکریمهˈ مشکل درست می کند؟ روسیه هم اکنون نیز خیلی از این کارها را می کند و به آنها ادامه خواهد داد. اقدام تازه جدیدی باقی نمانده است. روسیه این دور بازی را باخته است اما یک روز دیگر به مبارزه بر می گردد حتی اگر مجسمه های بیشتری از لنین در استان های سابق به زیر کشیده شوند.

شاید اوکراین آینه ای باشد که آینده بلند مدت یا حتی میان مدت روسیه را نشان می دهد. این هفته ، هفته بدی برای ولادیمیر پوتین بود ، اما شاید هفته بسیار خوبی برای روسیه بوده باشد.



** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است و انتشار این مقاله ها الزاما به معنای تایید تمام محتوای آنها نیست.

مترجمام**1078**1575
کد N149293

وبگردی