آفتاب

پایان ماموریت سوخت رسانی هوایی آمریکا در پایگاه هوایی مناس قرقیزستان

پایان ماموریت سوخت رسانی هوایی آمریکا در پایگاه هوایی مناس قرقیزستان

دوشنبه ـ ایرنا - با پایان یافتن ماموریت آمریکا در کار سوخت رسانی به هواپیماهای نظامی در افغانستان از طریق پایگاه هوایی ˈمناسˈ قرقیزستان، هواپیماهای غول پیکر تامین سوخت، این مرکز را بعد از 13 سال فعالیت به مقصد آمریکا ترک کردند.

ˈماکس دسپینˈ رییس بخش مطبوعات مرکز حمل و نقل آمریکا روز چهارشنبه در مراسم پایان سوخت رسانی در مناس به رسانه ها گفت: در حال حاضر آمریکا در این پایگاه تنها وظایف مربوط به هواپیماهای باری را انجام می دهد.

این مقام آمریکایی افزود: بخش اعظم هواپیماهای سوخت رسان به آمریکا رفتند و تنها هواپیماهای باری تا زمان کامل خروج تجهیزات باقی خواهند ماند.

پایگاه هوایی ماناس از سال 2001 برای پشتیبانی نیروهای آمریکایی در افغانستان

با سه وظیفه سوخت رسانی هوایی، انتقال سربازان و حمل و نقل دایر شده است.

به گزارش ایرنا مقامات قرقیزستان سال گذشته با درخواست آمریکا برای تمدید حضور خود در این پایگاه مخالفت کردند و خواستار برچیدن این مرکز حمل و نقل آمریکا در مناس در نزدیکی بیشکک شدند.

بر اساس توافق میان بیشکک و واشنگتن، نظامیان آمریکا باید تا 11 جولای 2014(20 تیر 93) خاک قرقیزستان را ترک کنند.

در این پایگاه حدود دو هزار نظامی آمریکایی و تعداد زیادی هلیکوپتر و هواپیماهای نظامی مستقر و برای پشتیبانی نظامیان آمریکا در افغانستان مورد استفاده قرار می گیرد.

آمریکا در طول بیش از یک دهه بهره برداری از پایگاه هوایی مناس، دو میلیون نظامی خود را از طریق این پایگاه برای جنگ در افغانستان جابجا کرد و هواپیماهای سوخت رسان آمریکایی نیز از این مرکز هوایی سوخت مورد نیاز هواپیماهای نظامی و جنگنده های این کشور در افغانستان را تامین کرده اند.

سوخت رسانی هوایی توسط تانکرهای KC135 انجام می شد.

تا پایان سال 2014 نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی باید از افغانستان خارج شوند.

آساق**ه.ص**1663**1577
کد N149121

وبگردی