آفتاب
/سفر روحانی به هرمزگان/

رئیس‌جمهور تشریح کرد: برنامه‌های مهم دولت برای توسعه جاسک

رئیس‌جمهور تشریح کرد: برنامه‌های مهم دولت برای توسعه جاسک

رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در ادامه سفر خود به استان هرمزگان، با حضور در بندر جاسک و در جمع مردم، به تشریح برخی از برنامه‌های دولت برای این منطقه پرداخت و گفت: در منطقه جاسک بندرگاهی برای صادرات نفت پیش‌بینی خواهد شد.

رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در ادامه سفر خود به استان هرمزگان، با حضور در بندر جاسک و در جمع مردم، به تشریح برخی از برنامه‌های دولت برای این منطقه پرداخت و گفت: در منطقه جاسک بندرگاهی برای صادرات نفت پیش‌بینی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به وجود استعدادهای فراوان در استان هرمزگان، افزود: در منطقه جاسک نیز استعدادهای فراوانی برای بخش‌های کشاورزی،‌ حمل و نقل و همچنین برای توسعه در بخش دریا وجود دارد.

جاسک در آینده نزدیک به یک مرکز مهم صنعتی تبدیل می‌شود

وی ادامه داد:‌ جاسک امروز با عنوان یک بندر مهم در کنار ساحل دریای عمان و مکران جلوه‌گری می‌کند و در آینده نزدیک تبدیل به یک مرکز مهم صنعتی در این منطقه خواهد شد.

با حضور نیروی دریایی ارتش شاهد تحول در سواحل جنوبی بوده‌ایم

روحانی با اشاره به حضور نیروی دریایی ارتش در این منطقه، گفت: در سال‌های اخیر با حضور نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران شاهد یک تحول در این منطقه بودیم و ان‌شا‌ءالله این تحول ادامه پیدا می‌کند و به عنوان منطقه دریایی مهم برای آبهای ساحلی جنوبی ایران و همچنین برای امنیت دریایی در کل منطقه و ظهور و بروز دلاوری‌های دریاداران در کل منطقه حساس خلیج‌فارس و دریای عمان و حتی اقیانوس هند خواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "ان‌شاءالله این منطقه (جاسک) به یک منطقه اقتصادی مهم انرژی‌بر تبدیل خواهد شد"، تاکید کرد: باید ساحل مکران را آباد کنیم و همه باید در این ارتباط دست به دست هم دهیم تا این کار مهم را به سرانجام برسانیم.

برنامه دولت برای جاده‌های «بندرعباس - جاسک» و «میناب - جاسک»

وی در ادامه به تشریح برخی برنامه‌های دولت برای منطقه جاسک پرداخت و گفت: اولین برنامه، پیگیری پروژه جاده بین بندرعباس و جاسک است. بخشی از جاده تا منطقه میناب بصورت بزرگراه تکمیل می‌شود و بخش دیگر تا پایان سال آینده - سال 93 - بصورت بهسازی جاده‌ای از میناب به جاسک متصل می‌شود. در عین حال برنامه‌ای برای ایجاد بزرگراه از میناب تا جاسک در حال مطالعه و برنامه‌ریزی است و ان‌شاءالله این بزرگراه در طول دولت یازدهم اجرایی و تکمیل می‌شود. این قدم اولی است که برای توسعه این منطقه برداشته می‌شود.

صنایع جدید در جاسک ایجاد می‌کنیم

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما با استفاده از خط لوله گازی که از این منطقه عبور می‌کند در اینجا صنایع جدیدی را از پتروشیمی گرفته تا فولاد و آلومینیوم بوجود خواهیم آورد، یعنی منطقه تبدیل به یک منطقه صنعتی خواهد شد. علاوه بر اینکه بندرگاه قابل ملاحظه‌ای برای این بندر پیش‌بینی می‌شود؛ بندرگاهی که بتواند در سال‌های آینده حتی بخشی از نفت جمهوری اسلامی ایران را به دنیا صادر کند، یعنی همانطور که در منطقه خلیج‌فارس در حال حاضر «خارک» فعال است و فعال خواهد بود، در منطقه جاسک نیز بندرگاهی برای صادرات نفت پیش‌بینی می‌شود و امیدواریم این کار از همین دولت آغاز شود و قدم‌های اولیه برداشته شود و در دولت دوازدهم این موضوع تکمیل شود.

فرودگاه جاسک باید توسعه پیدا کند

روحانی در جمع مردم این منطقه اضافه کرد: برای آبادانی این منطقه مهم و استراتژیک در کنار دریای عمان به یک فرودگاه احتیاج خواهیم داشت که با توسعه آن به یک فرودگاه بین‌المللی تبدیل شود. ما اولین قدم‌ها را در همین دولت برای توسعه فرودگاه فعلی این منطقه برخواهیم داشت و قدم به قدم برای طراحی یک فروردگاه بین‌المللی در دولت یازدهم حرکت خواهیم کرد و در دولت دوازدهم ان‌شاءالله تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به ایجاد یک شهر جدید در نزدیکی جاسک نیاز است

روحانی به استعدادهای موجود در این منطقه برای رشد و توسعه نیز اشاره کرد و گفت: برای توسعه این منطقه به ناچار در کنار جاسک، یک شهر جدید متصل به جاسک طراحی خواهد شد تا بتواند نیازمندهای آینده در این منطقه برآورده کند.

اعتبار لازم برای طرح فاضلاب جاسک پیش‌بینی شده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "طرح‌هایی نیز برای سال آینده این منطقه در دست است"، در تشریح این طرح‌ها اظهار کرد: فاضلاب جاسک که طبق برنامه بیش از 16 میلیون تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده است، ان‌شاءالله اعتبار آن تا پایان سال 93 اختصاص داده خواهد شد و اجرا می‌شود.

بیمارستان جاسک در سال آینده توسعه می‌یابد

وی همچنین به توسعه بیمارستان 32 تخت‌خوابی جاسک اشاره کرد و گفت: این بیمارستان نیز توسعه خواهد یافت و تبدیل به یک بیمارستان 64 تخته‌خوابی خواهد شد و ان‌شاءالله این توسعه تا سال آینده یعنی سال 93 به اتمام خواهد رسید.

روحانی همچنین گفت: طرحی که در این بندر مورد نظر است، بحث انتقال آب از سد جگین است. برای این طرح نیاز به 20 میلیارد تومان بودجه است که مقابل آن پیش‌بینی شده است و در سال آینده عملیاتی می‌شود. بنابراین سه طرح مربوط به آب، بیمارستان و فاضلاب به این منطقه ان‌شاءالله وعده ما برای اجرا توسط همه مجریان با پایان سال آینده است و استاندار،‌ فرماندار و مسئولان مربوطه امروز این قول را از زبان رئیس‌جمهور شنیده‌اند و در راستای عملیاتی شدن آنها حرکت خواهند کرد.

برنامه‌های دولت در حوزه هدفمندی یارانه‌ها

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به مسأله هدفمندی یارانه‌ها و مصوبه مجلس در این رابطه، اظهار کرد: یارانه نقدی برای اقشار نیازمند جامعه ادامه خواهد یافت. طبق قانون اخیر مجلس، دهک‌های با درآمد بالا طبق فرمی که تکمیل خواهند کرد، دیگر نیازی به یارانه نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه "در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، به غیر از یارانه نقدی، بخشی از فعالیت‌ها مربوط به ساماندهی حوزه بهداشت و درمان خواهد بود"، تصریح کرد: گام اول این است که به تدریج همه مردم را تحت پوشش درمانی قرار می‌دهیم. آنها که تحت پوشش نیستند، تحت پوشش قرار می‌گیرند و تلاش می‌شود ارزش بیمه‌های کسانی که تحت پوشش بیمه هستند، افزایش پیدا کند. تلاش می‌شود که سهم دولت در زمینه بهداشت و درمان افزایش و سهم مردم کاهش یابد تا مردم امنیت خاطری در زمینه بهداشت و درمان داشته باشند.

روحانی همچنین با بیان اینکه "مردم نباید از لحاظ موادغذایی و کالاهای اساسی دغدغه خاطر داشته باشند"، اظهار کرد: به غیر از یارانه نقدی، یارانه کالایی هم خواهیم داشت و با یک برنامه منظم‌تر و دقیق‌تر در سال آینده به مسأله امنیت غذایی مردم می‌پردازیم، چون مسأله غذا، بهداشت و درمان جزو نیازهای اولیه مردم است. البته بخشی از درآمدهای حاصل از یارانه‌ها هم صرف تولید، حمل و نقل و سایر موارد می‌شود.

قیمت حامل‌های انرژی شیب ملایمی خواهد داشت

وی با بیان اینکه "قیمت‌های حامل‌های انرژی مثل نفت، نفت گاز و گازوئیل شیب ملایمی خواهد داشت"، افزود: همانطور که تورم و رشد تورم در سال جاری کاهش پیدا کرد در سال آینده هم رشد تورم را کاهش می‌دهیم و گرانی را کنترل کرده و به مساله اشتغال که نیاز مردم است، می‌پردازیم. تورمی که در آغاز دولت 42 درصد بوده است، در پایان سال به 35 درصد خواهد رسید و این رقم در سال‌های آینده به 25 درصد کاهش می‌یابد. ما در سال‌های گذشته بویژه 91 و 92 رشدی نداشته‌ایم اما در سال 93 رشد اقتصادی خواهیم داشت که معنای آن رونق و ایجاد اشتغال است.

معنا ندارد که تفاوتی بین اهل سنت و شیعه قائل باشیم

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با تاکید بر لزوم وجود وحدت در میان مردم، خاطرنشان کرد: همه مردم می‌دانند که این کشور تحت لوای لا اله الا الله و محمد رسول‌الله است. در این کشور همه ایرانیان دارای حقوق شهروندی هستند و تفاوتی میان آرا و عقاید مختلف نیست و وحدت بین شیعه و اهل تسنن وجود دارد. ما همه برادر، ‌تابع قرآن، پیرو سیره پیامبر اسلام و عاشق اهل بیت(ع) و خاندان رسالت هستیم. ما همه دارای خدا و قبله واحد هستیم، پس معنا ندارد که تفاوتی بین اهل سنت و شیعه قائل باشیم. همه در کنار هم؛ واعتصموا بحبل‌الله جمیعا و لا تفرقوا‬‎.

روحانی در ادامه گفت: دیشب من در جمع علمای اهل سنت و تشیع بندرعباس، وحدت را مشاهده کردم که این وحدت برای من و ملت ایران دلگرم‌کننده است. چرا ما متحد نباشیم؟ ما در یک کشوریم. اگر کشور توسعه پیدا کند، آثار آن متوجه همه مردم می‌شود و اگر توسعه وجود نداشته باشد، همه ضرر می‌کنند. برادری، اخوت و دوستی ما باید همواره مستدام باشد. تلاش دولت ایجاد وحدت، ‌توازن و تعادل بیشتر است.

وی در پایان با بیان اینکه "بخش شرقی استان هرمزگان محرومیت بیشتری نسبت به بخش غربی آن دارد"، افزود: بر اسن اساس، سرمایه‌گذاری دولت بیشتر در بخش شرقی این استان انجام می‌شود تا این تعادل در استان برقرار شود. مردم باید زندگی بهتری داشته باشند. به امید ایرانی آبادتر و سربلندتر و جاسک به عنوان بندر توسعه‌یافته زیبای سواحل مکران.

انتهای پیام

کد N148839

وبگردی