آفتاب

روسیه طرح عربستان برای مسلح کردن شورشیان سوریه را محکوم کرد

روسیه طرح عربستان برای مسلح کردن شورشیان سوریه را محکوم کرد

تهران– ایرنا– روسیه با صدور بیانیه ای تصمیم عربستان سعودی را برای تجهیز شورشیان سوریه به موشک های ضد تانک و ضدهوایی دوش افکن محکوم کرد.

به گزارش روز چهارشنبه شبکه خبری روسی ˈراشا تودیˈ، وزارت خارجه روسیه همچنین نگرانی شدید خود را از رسیدن تسلیحات مورد نظر به دست گروه های تروریست فعال در سوریه و سپس انتقال آنها به خارج از کشور ابراز کرد.

راشا تودی افزود : برای دومین بار طی یک ماه گذشته، اخباری درباره تصمیم عربستان جهت تحویل تسلیحات سنگین ضدهوایی به مخالفان دولت سوریه منتشر شد.

این گزارش افزود:ˈاحمد جرباˈ رییس گروه ائتلاف ملی سوریه که مخالف دولت سوریه و مورد حمایت غرب است، هفته گذشته اعلام کرد که سلاح های قدرتمند به زودی در اختیار واحدهای شورشیان قرار خواهد گرفت.

وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از بیانیه خود در اشاره به انتشار اخباری مبنی بر انباشت تسلیحات در اردن پیش از انتقال آنها به سوریه، چنین تحولاتی را که نشانه تصمیم شورشیان مسلح مبنی بر باز کردن جبهه تازه ای در جنوب سوریه در ماه های آینده است، نگران کننده خواند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تصریح کرد: ˈدرگیری سوریه را نمی توان با زور حل کرد و ما از تمامی کسانی که گزینه نظامی را مد نظر قرار داده اند، می خواهیم که تجدید نظر کنند و به سوری ها امکان دهند به توافقی صلح آمیز در چارچوب مصوبات ژنو و بدون دخالت خارجی دست یابند.ˈ

براساس این گزارش، ریاض از مدت ها قبل خواستار مسلح کردن شورشیان سوریه به پرتابگرهای قابل حملی است که کاربرد اصلی آن در مقابله با ارتش سوریه خواهد بود.

روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال 26 بهمن ماه در گزارشی نوشت: در پی بی نتیجه ماندن دور دوم مذاکرات ژنو 2، هم پیمانان عرب آمریکا از جمله عربستان در خصوص تجهیز مخالفان مسلح دولت سوریه به تسلیحات پیشرفته تری همچون موشک های ضدهوایی توافق کردند.

به نوشته وال استریت ژورنال، تسلیحات نظامی مورد نظر از جمله موشک های دقیق ضدتانک و سیستم های دفاع هوایی دوش افکن ساخت چین در انبارهای مهمات ترکیه و اردن آماده ارسال به سوریه و رسیدن به دست مخالفان دولت سوریه هستند.

یک دیپلمات عرب و برخی از چهره های مخالف دولت سوریه نیز که نامشان ذکر نشده است، به وال استریت ژورنال گفتند که این تجهیزات احتمالا توازن صحنه نبرد را تغییر خواهد داد چرا که شورشیان سوری توانایی رویارویی با قدرت هوایی دولت دمشق و انهدام خودروهای سنگین نظامی را خواهند داشت.

مترجمام **1302** 1064
کد N148732

وبگردی