آفتاب

پلاک دندان هزار ساله،‌ رژیم غذایی قرون وسطی را آشکار کرد

پلاک دندان هزار ساله،‌ رژیم غذایی قرون وسطی را آشکار کرد

یک پلاک سخت‌شده که در دندان اسکلت‌های هزارساله انسانی در دالهایم آلمان کشف شده، قدیمی‌ترین نمونه بیماری لثه انسانی را آشکارسازی می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این پلاک که «پمپی میکروبی» نام گرفته، باکتری‌ها و ذرات میکروسکوپی غذا را روی سطح دندان حفظ و مقبره‌ای معدنی از میکروبیوم‌ها را خلق کرده است.

پلاک کشف‌شده نشان می‌دهد، انسان‌ها 1000 سال پیش به بیماری لثه ناشی از نوعی باکتری مبتلا بوده‌اند که انسان مدرن را نیز علیرغم تغییرات عمده در رژیم غذایی و بهداشتی‌اش، تحت تاثیر قرار داده است. همچنین میکروبیوم دهانی این انسان‌ها شامل ابزار ژنتیکی اساسی برای مقاومت آنتی‌بیوتیکی، هشت قرن پیش از اختراع آنتی‌بیوتیک‌ها در دهه 1940 بوده است.

آزمایش دی‌ان‌ای جرم دندان نشان داد تعدادی از مولفه‌هایی مانند گیاهان که انسان‌ها هزار سال پیش می‌خوردند، در سوابق فسیلی ظهور نکرده است.

عفونت لثه در اثر تجمع پلاک روی دندان‌ها رخ می‌دهد و بیش از نیمی از بزرگسالان در بریتانیا را تحت تاثیر قرار داده است. پلاک ماده‌ای چسبناک است که حاوی باکتری‌ بوده و زمانی که سخت می‌شود، «جرم دندان» را تشکیل می‌دهد.

محققان دانشگاه یورک و همکاران سوئیسی و دانمارکی‌شان بر این باورند، مطالعه پلاک بسیار مهم‌تر از دندان‌ها جهت کشف سبک‌های زندگی اجداد انسان است و پلاک کشف‌شده، آن‌ها را قادر به تحلیل دی‌ان‌ای کرد که هنگام دفن اسکلت نابود نشده است.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شد.

انتهای پیام

کد N148351

وبگردی