آفتاب
/گزارش/

نگاهی به جایگاه صنایع تبدیلی در ارتقای تولید ملی کشور

نگاهی به جایگاه صنایع تبدیلی در ارتقای تولید ملی کشور

کارشناسان کاهش خطر، ایجاد تعادل، تنوع و پایداری درآمد خانوار روستائی را از مزایای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی عنوان کرده‌اند.

کارشناسان کاهش خطر، ایجاد تعادل، تنوع و پایداری درآمد خانوار روستائی را از مزایای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی عنوان کرده‌اند.

جلوگیری از میزان ضایعات محصولات کشاورزی، با برنامه‌ریزی صحیح در جهت توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی این محصولات را که در طول برداشت، حمل و نقل، انبارداری و عرضه ضایع می‌شود و گاه زیان‌های جبران‌ناپذیری را به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می‌کند، می‌توان به ارزش افزوده تبدیل کرد و بدون تردید بر ارتقای تولید ملی کشور تأثیرگذار است.

«ایوب ایرانی‌فام»، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: توسعه‌ی پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی را می‌توان از نقش‌های اصلی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی قلمداد کرد.

وی افزود: اشتغال مولد و پایدار در بخش کشاورزی با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در سال «حماسه‌ی اقتصادی» قابلیت اجرایی شدن دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به افزایش صادرات غیرنفتی با صنایع تبدیلی افزود: افزایش ارزش افزوده و بهره‌وری در بخش کشاورزی و تأثیر فراوان در افزایش صادرات غیرنفتی را باید از مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست.

ایرانی‌فام ادامه داد: منابع و امکانات موجود در بخش کشاورزی با صنایع تبدیلی و تکمیلی استفاده‌ای بهینه دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی صنایع تبدیلی را در کاهش ضایعات کشاورزی تأثیرگذار دانست و یادآور شد: کاهش ضایعات انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی با صنایع تبدیلی و تکمیلی امکانپذیر است.

ایرانی‌فام با بازگو کردن مزایای افزایش واحدهای صنایع تبدیلی گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی و مسائل پس از تولید محصولات کشاورزی بعنوان حلقه‌های نهایی در تکمیل زنجیره‌ی تولید محصولات و فرآورده‌های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می‌کند.

«ایاز برنو»، مدیر صنایع کشاورزی و روستائی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، افزود: هدفی مهم‌تَر از نگه داشتن کیفیّت محصول تولیدی در صنایع کشاورزی وجود ندارد.

وی افزود: کاهش ضایعات و ایجاد امنیت غذایی را می‌توان از دیگر وظایف صنایع تبدیلی دانست.

مدیر صنایع کشاورزی و روستائی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: رشد صنایع تبدیلی علاوه‌بر توزیع‌پذیر و اقتصادی‌تَر کردن کشاورزی تحریکی برای ایجاد کارخانه و بدنبال آن کشت محصول و در نهایت ایجاد امیدواری در کشاورزان است.

برنو ادامه داد: آذربایجان‌شرقی پیشینه‌ی درخشانی در صنایع تبدیلی دارد و پیش از رونق گرفتن با شکل‌گیری سازمان‌های دولتی و تشکّل‌ها، صنایع تبدیلی رواج داشته است.

وی با اشاره به وضعیت مناسب این صنایع در آذربایجان‌شرقی افزود: می‌کوشیم همه‌ی محصولات تولیدی استان را در حد مطلوب فرآوری کنیم و یک نوع از فرآیندهای تبدیلی را بگذرانند.

مدیر صنایع کشاورزی و روستائی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه کشاورزان ارزش افزوده‌ی مناسبی را پس از برداشت در صنایع تبدیلی از آن خود می‌کنند، یادآور شد: در سال‌های اخیر از طریق دولت و بنگاه‌های اقتصادی زودبازده تسهیلات درخور توجهی به صنایع تبدیلی اختصاص یافته و بسترهایی برای فعالیت کشاورزان مهیا شده است.

«علی رُخ‌افروز»، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: صنایع تبدیلی بعنوان حلقه‌ی واسطه اقتصادی مبنی بر کشاورزی و اقتصاد مُدرن و صنعتی، نقش و جایگاه مهمی در افزایش کیفی محصولات کشاورزی و میزان ارزآوری از طریق صادرات و بهبود شرایط درآمدی تولیدکنندگان و حذف واسطه‌ها دارد.

وی افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی سبب افزایش بهره‌وری تولید شده و درآمد خانوارهای روستایی را ارتقاء می‌دهد هم‌چنین زمینه‌ساز اشتغال نوین در مناطق روستائی می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ارزش افزوده حاصل از تولیدات صنایع تبدیلی افزود: توجّه به اینکه بخشی از تولیدات و محصولات کشاورزی براثر عوامل گوناگون فیزیکی، شیمیایی در مراحل کاشت، داشت و برداشت هم‌چنین پس از برداشت ضایع شده و از میان می‌رود می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، مقادیر انبوهی از این محصولات را در مراحل مختلف که زیان جبران‌ناپذیری به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می‌کند را به ارزش افزوده تبدیل کرد.

رخ‌افروز خاطرنشان کرد: این صنایع از میزان بیکاری‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی می‌کاهد و زمینه‌ی مناسبی را برای توسعه‌ی مناطق روستایی فراهم می‌کند و به افزایش تولیدات روستائی و ایجاد فرصت‌های شغلی منجر می‌شود.

بر اساس این گزارش، صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی است و با تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی علاوه‌بر تولید مواد غذایی و دیگر فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بالا، امکان نگهداری و حمل و نقل آسان محصولات فراهم می‌شود.

گزارش: امیر مسعود طایفه سلطانخانی

انتهای پیام

کد N148336

وبگردی