آفتاب

وکیلی: منافع ایران با منافع کشورهای منطقه‌ای در هم تنیده شود

وکیلی: منافع ایران با منافع کشورهای منطقه‌ای در هم تنیده شود

مدیرمسئول روزنامه ابتکار گفت: پیش‌شرط تحقق اقتصاد مقاومتی این است که مردم باور کنند ریل‌گذاری مسئولان در این مسیر اصولی و علمی است و دچار تغییر و انحراف نمی‌شود.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار گفت: پیش‌شرط تحقق اقتصاد مقاومتی این است که مردم باور کنند ریل‌گذاری مسئولان در این مسیر اصولی و علمی است و دچار تغییر و انحراف نمی‌شود.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: صاحب‌نظران توسعه از اقتصاد مقاومتی با تعبیر اقتصاد تحول‌پذیر نام می‌برند و معتقدند این الگو کارساز و مانع ایجاد بحران‌های اقتصادی می‌شود.

این فعال رسانه‌ای افزود: قوانین و مقررات کشور باید ناظر به مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد باشد و همچنین باید اعتماد مردم جلب شود تا مردم تصور نکنند این قوانین با سلیقه دولت‌ها تغییر می‌کند. در واقع یکی از مشکلات اقتصادی کشور، سلیقه‌ای و موجی شدن قوانین است که این امر موجب می‌شود سرمایه‌گذاران به تداوم سیاست‌ها اعتماد نکنند.

وی با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی در اقتصاد کشور، تصریح کرد: باید چرخه اطلاعات عادلانه توزیع شود زیرا مهمترین عاملی که در این سال‌ها موجب رانت شده، نبود شفافیت در عملکردها و قوانین بوده است. چرخه عادلانه اطلاعات می‌تواند از فساد جلوگیری کند زیرا ‌توزیع تدریجی اطلاعات، رانت ایجاد می‌کند.

وکیلی در ادامه با بیان اینکه "فهم نادرست از اقتصاد مقاومتی، یکی از آسیب‌های تحقق این برنامه است"، گفت: در نگاه ابتدایی، اقتصاد مقاومتی بوی جنگ و ریاضت می‌دهد در حالی که چنین معنایی ندارد. ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به معنای بستن درهای کشور و تعامل نداشتن با دنیا نیست. اگر بناست اقتصاد، بهینه و واکسینه شود، باید در تعامل با اقتصاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد و با اقتصاد دنیا در هم تنیده شود تا امنیت کشور افزایش یابد.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار همچنین گفت: اگر ما سهمی برای سرمایه‌گذاران خارجی قائل شویم و آنها را نقش‌آفرین کنیم، آنها به تدریج به سربازان مدافع ایران و دیپلمات‌های کشور ما تبدیل می‌شوند و قوام و بقای اقتصاد کشور عین بقای آنها محسوب می‌شود. در واقع یکی از راه‌های مقاوم‌سازی اقتصاد کشور، جذب سرمایه خارجی است. البته باید بوسیله دیپلماسی عمومی تصویری جذاب و مناسب از کشور ارائه کنیم و به سرمایه‌گذاران و کشورهای منطقه‌ای احترام بگذاریم و اعتماد آنها را جلب کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه "اگر اقتصاد ایران با دنیا در هم تنیده شود، کشورها دیگر به راحتی در صف حامیان تحریم‌ها علیه کشورما قرار نمی‌گیرند"، افزود: در چنین شرایطی، آنها به دلیل منافعی که در تعامل با ایران دارند، مانع ایجاد تحریم علیه کشورمان می‌شوند.

وکیلی در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای ظرفیت‌سازی از اقتصاد منطقه برای بهینه‌سازی اقتصاد داخلی و جذب سرمایه برای تقویت اقتصاد ملی است. در همین راستا باید به گونه‌ای عمل کرد که منافع ایران با منافع کشورهای منطقه‌ای در هم گره بخورد.

انتهای پیام

کد N148269

وبگردی