آفتاب

کمیسرعالی شورای حقوق بشر: راه حل بحران سوریه نظامی نیست

کمیسرعالی شورای حقوق بشر: راه حل بحران سوریه نظامی نیست

نیویورک، ایرنا- کمیسر شورای حقوق بشر سازمان ملل با اظهار تاسف از به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح بین دولت و گروههای مخالف سوری، گفت : بدون شک گزینه نظامی راه حل مناسبی برای حل بحران کنونی در سوریه نیست.

به گزارش ایرنا در نشست امروز مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت متاسفانه دولت و گروههای مخالف تاکنون از درک این مطلب که با توسل به گزینه نظامی نمی توان به بحران کنونی در سوریه پایان داد، ناتوان هستند.

وی اظهار داشت به رغم اینکه شورای امنیت برای پایان دادن به درگیریها در سوریه قطعنامه 2139 را تصویب کرد اما درگیریها در نقاط مختلف این کشور همچنان ادامه دارد.

وی یاد آور شد که در تنها در ماه فوریه بر اثر درگیریها بین نیروهای دولتی و گروههای مخالف درشهرهای حلب، دمشق و حمص صدها کشته و شمار زیادی مجروح و آواره بجای گذاشته است

پیلای افزود : نیروهای شورشی درماههای اخیر به صورت دست به کشتار شهروندانی که حاضر به همکاری با آنان نیست، می زنند.

کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به مرگ پنج دانش آموز خردسال اظهار داشت آدم ربابی و زندانی کردن شمار زیادی از شهروندان سوری باعث ناامیدی مردم این کشور شده است.

پیلای یاد آور شد که با وجود تلاش و از خود گذشتگی امداد گران سازمان ملل برای رساندن کمک های اولیه به قربانیان و آوارگان سوری این تلاش های تاکنون بی نتیجه مانده است.

کمیسر عالی حقوق بشر ضمن ابراز خرسندی در مورد تخلیه شهر حمص در مورد سرنوشت افرادی که پس از تخلیه شهر از سوی مامورین دولتی بازداشت شده و مورد بازجویی قرار می گیرند، ابراز نگرانی کرد.

وی با اشاره به قطعنامه پانزدهم ماه می سال گذشته مجمع عمومی که خواستار تشکیل کمیته بررسی سازمان در رابطه با مسائل مربوط به حقوق بشر در سوریه شده بود، یاد آور شد که به رغم تصویب این قطعنامه کمیته مذکورعملا امکان ورود به سوریه و انجام تحقیقات لازم در این زمینه را نداشته است.

پیلای بار دیگر تاکید کرد که طرفین برای حل اختلافات خود چاره ای جز گفتگو و مذاکره نخواهند داشت و از آن ها خواست تا به تعهدات بین المللی خود در رابطه با مسائل حقوق بشر احترام بگذارند.

اروپام **2253 **1908
کد N148223

وبگردی