آفتاب

واکنش روسیه به تصمیم عربستان در زمینه خرید موشک های ضدهوایی برای معارضان سوری

واکنش روسیه به تصمیم عربستان در زمینه خرید موشک های ضدهوایی برای معارضان سوری

مسکو-ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای از تصمیم عربستان سعودی در زمینه خرید موشک های ضدهوایی از پاکستان برای معارضان سوری ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه آمده است: اخبار برخی رسانه های خبری مبنی بر تصمیم عربستان سعودی برای خرید موشک های ضدهوایی و سیستم های موشکی ضدتانک از پاکستان برای تحویل به معارضان مسلح سوری مستقر در اردن موجب نگرانی شدید شده است.

در بیانیه اضافه شده است: اجرای این معامله تسلیحاتی برای تغییر موازنه قوا در سوریه به نفع معارضان و تهاجم آنها به دمشق از جنوب این کشور است.

رسانه های خبری روز یکشنبه گذشته به نقل از یک منبع سعودی اعلام کردند: عربستان سعودی سرگرم گفت و گو با پاکستان برای تهیه و تامین راکت های ضد هوایی و ضد تانک برای تروریست های سوری به منظور ایجاد تغییر در موازنه در جنگ برای درگیر با نیروهای حکومتی سوریه است.

این منبع که با تصمیم گیران سعودی ارتباط نزدیکی دارد، به شرط ناشناس ماندن گفت: پاکستان نوعی موشک های دوش پرتاب ضد تانک ساخت چین به نام ˈآنزاˈ و همچنین راکت های ضد تانک تولید می کند که ریاض برای تهیه آنها برای تروریست های سوری تلاش می کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود هشدار داده است اگر این سلاح های حساس به دست افراط گرایان و تروریست ها که مناطق مختلف سوریه را فرا گرفته اند، بیفتد احتمال زیاد دارد که در کشورهای دیگر بکار گرفته شود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گفته است: اخبار رسانه های خبری مبنی بر استفاده از قلمرو اردن برای ترانزیت سلاح و تحویل آن به معارضان سوری و آموزش تروریست ها برای مقابله با نیروهای سوریه موجب نگرانی شدید شده است.

در ادامه بیانیه به نقل از یک نماینده تشکل ائتلاف ملی مخالفان در آمریکا به نام ˈنجیب قدبانˈ گفته شده است: مخالفان در اردوگاهی در اردن تحت نظارت مربیان سازمان اطلاعات مرکزی امریکا ˈسیا ˈ آموزش می بینند.

وزارت خارجه روسیه با بیان این که مناقشه سوریه راه حل نظامی ندارد، از تمام کسانی که بر این راهکار تکیه و از معارضان مسلح حمایت می کنند، دعوت به تجدیدنظر در رویکرد خود کرده تا به سوری ها فرصت داده شود از طریق مذاکره خشونت ها را متوقف و سرنوشت کشور خود را تعیین کنند.

در پایان بیانیه وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر موضع این کشور یادآوری شده است: برای بهبودی اوضاع انسانی در سوریه باید خشونت ها را متوقف و شرایط برای تشریک مساعی دولت سوریه و معارضان به منظور مقابله با تروریسم و افراط گرایی را فراهم آورد.

اروپام/2242**518 ** 1917
کد N148064

وبگردی