آفتاب

مکالمات دوستداران ایران در ترکیه شنود شده است

مکالمات دوستداران ایران در ترکیه شنود شده است

آنکارا - ایرنا - پایگاه خبری راست خبر ترکیه روز سه شنبه نوشت: ˈدولت موازیˈ به رهبری ˈفتح الله گولنˈ مکالمات تلفنی شماری از علما، دانشگاهیان، نویسندگان، فعالان شیعی و دوستداران جمهوری اسلامی ایران در ترکیه را شنود کرده است.

این پایگاه خبری با بررسی فهرست افرادی که مکالمات آنان توسط دولت موازی در ترکیه شنوده شده است، نوشت: در بین اسامی این فهرست شمار بسیاری از علما، دانشگاهیان، نویسندگان، فعالان شیعی و دوستداران انقلاب اسلامی ایران مشاهده می شود.

پایگاه خبری راست خبر با انتشار اسامی این افراد می نویسد: در این فهرست اسامی شخصیت ها، روزنامه نگاران، چهره های مختلف سیاسی و غیرسیاسی مخالف امریکا نیز مشاهده می شود.

این پایگاه خبری به قصد محافل و رسانه های نزدیک به ˈجماعت گولنˈ اشاره می کند و می نویسد: جماعت گولن قصد داشت که جمهوری اسلامی ایران را به شنود مکالمات مقامات ترکیه متهم کند، ولی اکنون مقامات دولتی ترکیه رسما عنوان کرده اند که دولت موازی به رهبری گولن که در آمریکا سکونت دارد، اقدام به شنود مکالمات مقامات دولتی و شخصیت های سیاسی این کشور کرده است.

رسانه های ترکیه روز گذشته در مطالبی نوشتند که مکالمات حدود هفت هزار نفر از شخصیت ها و مقامات ارشد ترکیه توسط عوامل دولت موازی، طرفداران ˈجماعت نورˈ در ترکیه وابسته به ˈفتح الله گولن” به طور غیرقانونی شنود شده است.

به نوشته این روزنامه ها، دو تن از دادستان های مامور رسیدگی به جرایم تروریستی در رسیدگی به پرونده ای تحت عنوان ˈسازمان تروریستی سلامˈ از دادگاه ها مجوز شنود مکالمات هزاران تن از شخصیت های مهم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ترکیه را اخذ و مدت ها مکالمات خصوصی و حتی مکالمات خانوادگی آنان را شنود کرده اند.

در بین افرادی که مکالماتشان شنود شده است، ˈرجب طیب اردوغانˈ، نزدیکان وی، سیاستمداران، خبرنگاران، نمایندگان نهادهای مدنی، کارفرمایان و بازرگانان قرار دارند که به مدت سه سال مکالماتشان شنود شده است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در واکنش به خبر شنود مکالمات مقام های ترکیه گفت، مکالمات وی بیش از دو سال است که شنود می شود.

ˈتانر یلدیزˈ در گفت وگو با خبرنگاران افزود، مکالمات مقامات دولتی پنج سال است که شنود می شود، ولی در دو و نیم سال اخیر بطور رسمی این اقدام صورت می گیرد.

وزیر انرژی ترکیه با یادآوری اینکه حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت هایی که این حزب در پی سه انتخابات عمومی در این کشور تشکیل داده اند، ساختار شفافی در قبال ملت ترکیه داشته اند، تصریح کرد، دولت ترکیه پول ملت را به نام ملت خرج می کند و به طور شفاف به مردم حساب پس می دهد و نیازی به شنود مکالمات مقامات ترکیه نیست.

خاورم ** 230 **1010
کد N147757

وبگردی