آفتاب

نخست‌وزیر صربستان: هدف مشترک کشورهای بالکان پیوستن به اتحادیه اروپاست

نخست‌وزیر صربستان: هدف مشترک کشورهای بالکان پیوستن به اتحادیه اروپاست

به گفته نخست‌وزیر صربستان، منطقه بالکان بالغ بر 100 سال است که از ثبات برخوردار نبوده و اکنون هدف مشترک همه کشورهای این منطقه پیوستن به اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایویچا داچیچ، نخست‌وزیر صربستان در مصاحبه اختصاصی با نشریه ایندیپندنت انگلیس، اظهار داشت که در حال حاضر منطقه بالکان برای نخستین بار در 100 سال اخیر فرصت صلح و ثبات را پیدا کرده و صربستان به عنوان کشوری که یک دهه پیش کاملا مطرود بود اکنون در بطن این تغییر و تحولات قرار دارد.

داچیچ که پیشتر سخنگوی اسلوبودان میلوشویچ، رئیس‌جمهور سابق صربستان بوده در اوایل دهه 1990 با درگیر شدن این کشور در جنگ با کرواسی و بوسنی به شهرت رسید.

داچیچ اکنون رهبر حزب سوسیالیستی است که زمانی تحت رهبری میلوشویچ قرار داشت. با این وجود در حال حاضر داچیچ رهبر یک کشور احیا شده است که مذاکرات عضویت خود در اتحادیه اروپا را ماه گذشته میلادی آغاز کرد و امیدوار است در سال 2020 به این اتحادیه بپیوندد.

داچیچ در این مصاحبه که از محل سفارت صربستان در شهر لندن انجام داد، اظهار داشت: متاسفانه با نگاهی به 100 سال گذشته و حتی فراتر از آن من تصور نمی‌کنم که ما ثبات را در منطقه بالکان مشاهده کنیم. به همین دلیل من فکر می‌کنم که این خوب است که کشورهای این منطقه اکنون هدفی مشترک برای عضویت در اتحادیه اروپا دارند.

وی تاکید کرد که صربستان تصویر خود در خارج را کاملا تغییر داده و می‌تواند یکی از فاکتورهای ثبات و صلح در داخل منطقه باشد.

این در حالی است که از میان هفت کشوری که جانشین یوگسلاوی سابق شدند تنها دو کشور یعنی اسلونی و کرواسی به اتحادیه اروپا پیوسته‌اند. کشورهای دیگر بوسنی، کوزوو و آلبانی حتی در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا از صربستان عقب‌تر هستند و صربستان نیز پس از طی اصلاحات سیاسی، اقتصادی و قضایی نه چندان خوشایند سال‌های دشواری را برای رسیدن به این موقعیت طی کرد.

داچیچ تاکید کرد: آغاز مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا یک لحظه تاریخی برای صربستان بود زیرا در این مسیر راه پیش روی ما برای 15 تا 20 سال آینده تعیین خواهد شد. این دستور کار ما است که آماده باشیم تا یکی از اعضای جدید اتحادیه اروپا تا سال 2020 شویم. با این وجود عضویت اتحادیه اروپا برای صربستان بدون مصالحه‌ای بر سر کوزوو و دستکم پذیرش غیررسمی استقلال آن غیرممکن بود.

داچیچ که خود در کوزوو به دنیا آمده از پذیرش کشور کوزوو سر باز زده اما اظهار می‌دارد که تردید دارد تغییری در موضع فعلی صربستان ایجاد شود.

وی تاکید کرد که مذاکرات انجام شده در بروکسل مستقیما به وضعیت کوزوو مربوط نمی‌شود.

داچیچ عنوان کرد: بدون توافق با صربستان به ویژه در ارتباط با سازمان ملل راه حل نهایی و بلندمدت برای مساله کوزوو غیرممکن خواهد بود.

وی افزود: به همین دلیل این بسیار اهمیت دارد که مذاکرات در خصوص کوزوو ادامه پیدا کند. تاکنون ما با لزومی در خصوص به رسمیت شناختن کوزوو در عضویت در اتحادیه اروپا روبرو نشده‌ایم.

نخست‌وزیر صربستان خاطرنشان ساخت: البته زمان میلوشویچ مدت‌هاست که گذشته است سیاست حزبی که امروز در صربستان روی کار است مبنایی کاملا متفاوت دارد. ما یک برنامه حامی اروپا داریم. این حقیقت که ما رهبران این تغییرات بوده و کسانی هستیم که به صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا کمک کردیم خود گویای تغییرات است.

انتهای پیام

کد N147737

وبگردی