آفتاب

اشتون با تیموشنکو دیدار کرد

اشتون با تیموشنکو دیدار کرد

تهران-ایرنا- ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه با ˈیولیا تیموشنکوˈ نخست وزیر اسبق اوکراین دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، اشتون در دیدار با تیموشنکو که به تازگی از زندان آزاد شده است، کمک های مالی اتحادیه اروپا به اوکراین و تشکیل دولت جدید این کشور را بررسی کرد.

بر اساس گزارش دیگری از خبرگزاری رویترز، همچنین اشتون به عنوان نخستین مقام بین المللی که بعد از سقوط دولت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنارشده اوکراین به این کشور سفر می کند، تاکید کرد: حفظ وحدت ارضی اوکراین ضروری است.

اشتون در دومین روز از سفر خود به اوکراین در جمع خبرنگاران گفت: من اینجا هستم که بگویم ما به اوکراین در مسیری که برگزیده کمک خواهیم کرد و می خواهیم با قوت به راه خود ادامه دهد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ضرورت حفظ وحدت و تمامیت ارضی اوکراین اشاره کرد و گفت: ما همچنین می خواهیم این پیام را برسانیم که حفظ تمامیت ارضی اوکراین بسیار مهم است.

وی اظهار امیدواری کرد که دولت جدید اوکراین هرچه سریع تر روی کار بیاید و بتواند با مشکلات اقتصادی این کشور مقابل کند.

اوکراین 46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی (آبان/آذر 1392) به دلیل خودداری یانوکوویچ از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی های گسترده بوده است.

بحران سیاسی در اوکراین از سه شنبه گذشته به دنبال بروز تشدید خشونت در اعتراضات مردمی همچنین افشای خبر فرار یانوکوویچ از روز شنبه هفته جاری به شهر ˈخارکفˈ در شرق این کشور و تلاش نافرجام وی برای خروج از کشور از فرودگاه شهر ˈدونتسکˈ وارد مرحله جدیدی شد.

شدیدترین و خونبارترین درگیری ها از 20 فوریه (اول اسفند ماه) آغاز شد و دو روز ادامه داشت که در جریان آن 82 نفر کشته و نزدیک به 600 تن مجروح شدند.

در پی استعفای ˈولادیمیر ریباکˈ رییس مجلس این کشور، ˈآلکساندر تورچینوفˈ از سران حزب ˈباتکیفشیناˈ به رهبری ˈیولیا تیموشنکوˈ نخست وزیر اسبق، روز یکشنبه (4 اسفند) با 288 رای نمایندگان این مجلس به کفالت ریاست جمهوری اوکراین انتخاب شد.

اروپام**9157 **1010
کد N147387

وبگردی