آفتاب

اوباما توافق هسته‌ای با ویتنام را تایید کرد

اوباما توافق هسته‌ای با ویتنام را تایید کرد

رئیس جمهور آمریکا یک توافق هسته‌ای غیرنظامی با ویتنام را که می‌تواند به فروش راکتورهای آمریکایی به دشمن جنگی سابق واشنگتن منجر شود، تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این اقدام باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که روز دوشنبه صورت گرفت به طور رسمی یک پروسه بازبینی 90 روزه را در کنگره آغاز می‌کند و اگر لایحه‌ای در رد این توافق تصویب نشود، این توافق هسته‌ای اجرایی خواهد شد.

به گزارش روزنامه بانکونک پست، اوباما در بیانیه‌ای به دپارتمان انرژی اعلام کرد: من به این نتیجه رسیده‌ام که اجرای این توافقنامه اهداف امنیتی و دفاعی مشترک ما را ارتقا خواهد داد و یک ریسک بی‌منطق به حساب نخواهد آمد.

در این توافق که در ماه اکتبر در حاشیه یک نشست آسیای شرقی در برونئی امضاء شد، ویتنام موافقت کرد که اورانیوم را غنی‌سازی یا بازفرآوری نکند. این کشور علاوه بر آن متعهد شد که در بازارهای بین‌المللی باز به دنبال اجزای چرخه سوختش برآید.

بازار انرژی هسته‌ای ویتنام که پس از چین بزرگترین بازار آسیای شرقی به حساب می‌آید طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2030، 50 میلیارد دلار رشد خواهد کرد.

مقامات ویتنام گفته‌اند که این کشور با کمبود انرژی روبرو است و طبق طرحی که خواستار راه‌اندازی اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور تا سال 2020 است، درصدد به دست آوردن انرژی هسته‌ای برآمده است.

این کشور خواهان این است که انرژی هسته‌ای بیش از 10 درصد کل نیازهای این کشور به تولید برق را تامین کند.

ویتنام دارای یک قرارداد همکاری هسته‌ای با روسیه است، با وجود عزم راسخ هانوی برای دنبال کردن انرژی هسته‌ای، این کشور با مخالفت‌های داخلی روبرو شده است و بسیاری نگران این هستند که مکان انتخاب شده برای نیروگاه‌ها باعث می‌شود آنها در برابر زمین لرزه یا سونامی آسیب‌پذیر باشند.

انتهای پیام

کد N147294

وبگردی