آفتاب
موسسه نظرسنجی گالوپ :

اوباما نزد جهانیان احترامی ندارد

اوباما نزد جهانیان احترامی ندارد

تهران-ایرنا- ˈیافته های نظرسنجی موسسه افکارسنجی ˈگالوپˈ نشان می دهد که ˈ باراک اوباماˈ رییس جمهوری این کشور از نظر اکثریت پرسش شوندگان مورد احترام مردم جهان نیست.

به گزارش روز سه شنبه وب سایت موسسه افکارسنجیˈگالوپˈ در حالی که آرای مردم آمریکا در سال های 2010 تا 2013 در مورد موقعیت رییس جمهوری این کشور در عرصه بین المللی ثابت بود، این آرا در سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

افکارسنجی سالانه موسسه گالوپ به نام ˈامور جهانیˈ، نشان می دهد 61 درصد از پرسش شوندگان باور دارند اوباما از احترامی میان رهبران جهان برخوردار نیست و 37 درصد تصور متفاوتی دارند.

با آنکه تصور از موقعیت جهانی یک رییس جمهوری معمولا با میزان محبوبیت و عملکرد داخلی وی ارتباط دارد، اکثریت پاسخ دهندگان به نظرسنجی مشابه گالوپ در سال های 2010 و 2011 تصور می کردند اوباما از موقعیت مطلوبی درعرصه جهانی برخوردار است که در آن زمان میزان رضایت مندی از وی در داخل کشور بسیار پایین بود.

یافته های نظرسنجی دیگر موسسه گالوپ نشان می دهد میزان رضایت مندی از عملکرد اوباما در ماه اول سال 2014، 45 درصد بوده است.

به همین دلیل کاهش اخیر نظرها نسبت به موقعیت جهانی وی می تواند به مسائل خاص بین المللی مانند افشای جاسوسی آمریکا از رهبران جهان، وضعیت سوریه، تشدید تنش ها با روسیه و رابطه سرد وی با ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر ر‍ژیم صهیونیستی ناشی باشد.

بیشتر پرسش شوندگان دمکرات و مستقل در نظرسنجی سال اخیر باور داشتند اوباما در عرصه جهانی مورد احترام نیست در حالی که جمهوری خواهان از قبل معتقد بودند وی برای سران جهانی اهمیتی ندارد.

61 درصد از پرسش شوندگان از موقعیت آمریکا در جهان ناراضی و 37 درصد راضی هستند. میزان نارضایتی از سال 2007 به بعد روند کاهشی داشته است. آخرین باری که مردم آمریکا از موقعیت این کشور در جهان راضی بوده اند سال 2003 و بعد از سرنگونی دولت ˈصدام حسینˈ دیکتاتور مخلوع عراق بود اما یک سال بعد زمانیکه مشخص شد آمریکا باید به حضور نظامی خود در عراق ادامه دهد تعداد ناراضیان به حداکثر رسید.

بر اساس این گزارش، دیدگاه مردم آمریکا در مورد نظر جهان نسبت به کشور آنها در سال گذشته ثابت بوده است اما تصور می کنند رهبران جهان دیدگاه متفاوتی نسبت به رییس جمهوری کشورشان دارند. مردم آمریکا تصور می کنند سران دیگر کشورها احترامی برای اوباما قائل نیستند. این دیدگاه می تواند از اتفاقات فراوانی در سال گذشته ناشی شود که بین اوباما و سران دیگر کشورها روی داد که بسیاری از آنها از متحدان نزدیک آمریکا هستند.

آمریکایی ها به طور کلی نظر مثبتی نسبت به اداره امور خارجی کشور توسط اوباما ندارند و بر اساس نظرسنجی یادشده 60 درصد از پرسش شوندگان از عملکرد وی در این بخش ناراضی هستند.

اوباما موفقیت هایی در زمینه سیاست خارجی کسب کرده است که دست یافتن به توافق هسته ای با ایران مهم ترین آن تلقی می شود اما با چالش های فراوانی از جمله حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، بحران داخلی و مزمن سوریه و اقدامات هسته ای کره شمالی روبرو است.

مدیریت موفق این چالش ها توسط اوباما بر دیدگاه آمریکایی ها در مورد توانایی های او در امور بین المللی و احترام سران جهان نسبت به او تاثیر مستقیم خواهد داشت.

این نظرسنجی بین روزهای ششم تا نهم فوریه (17 تا 20 بهمن) با پرسش از یکهزار و 23 بزرگسال آمریکایی از50 ایالت این کشور انجام شده است.

اروپام**9157 ** 1064
کد N147086

وبگردی