آفتاب

اعتراض ها از درون حزب حاکم ونزوئلا

اعتراض ها از درون حزب حاکم ونزوئلا

تهران-ایرنا- یکی از اعضای حزب حاکم ونزوئلا روز سه شنبه با انتقاد از عملکرد دولت این کشور در برخورد با معترضان خواستار ازادی همه زندانیان سیاسی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کاراکاس، ˈخوزه گریگوریو ویلما موراˈ عضو حزب حاکم و فرماندار ایالت ˈتاچیراˈ در غرب این کشور از توسل دولت ˈنیکولاس مادوروˈ رییس جمهوری این کشور به زور در پاسخ به معترضان به شدت انتقاد کرد و گفت : این اقدام اشتباهی بزرگ و افراط گری ناپذیرفتنی است.

وی در گفت و گویی رادیویی افزود : همه کسانی که به دلایل سیاسی در زندان هستند از جمله ˈلئوپولد لوپزˈ باید آزاد شوند. لوپز یکی از معترضان و منتقدان سرسخت دولت مادورو است.

انتقادات ویلما از این جهت مهم است که وی غیر از مقام فرمانداری تاچیرا، افسر پیشین ارتش ونزوئلا نیز بوده است که سال 1992 در کودتایی نافرجام علیه ˈهوگو چاوزˈ رییس جمهوری پیشین ونزوئلا شرکت داشت.

این سخنان در حالی ابراز می شود که مادورو روز گذشته از دیدار با فرمانداران سراسر کشور و برگزاری گفت و گوهای آشتی ملی خبر داده بود.

اعتراضات در ونزوئلا 26 میلیون نفری که از 4 فوریه (15 بهمن) در شهر تاچیرا با تظاهرات دانشجویی آغاز شد تاکنون 14 کشته و 140 زخمی برجا گذاشته است.

ˈلوئیسا اورتگاˈ دادستان عمومی ونزوئلا نیز روز گذشته گفت: 13 نفر تا روز یکشنبه و یک نفر در روز دوشنبه در تظاهرات اعتراضی کشته شده اند.

دولت ونزوئلا اعلام کرده است 529 نفر تاکنون به دلیل شرکت در اعتراضات متهم شناخته شده اند، 45 نفر از این تعداد هنوز در زندان هستند و150 تن بر اثر درگیری ها زخمی شده اند.

ˈانریکه کاپریلسˈ رقیب مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) دعوت مادورو را برای شرکت در نشست با شهرداران و فرمانداران رد کرد.

وی گفت: این دولت (دولت مادورو) در حال زوال است و من نمی خواهم در کاخ ریاست جمهوری با کسانی دیدار کنم که مرکز عملیات علیه مردم و نقض حقوق بشر است. کاپریلس و دیگر سران مخالفان خواستار آزادی لئوپولد لوپز و دیگر دانشجویان معترض شده اند.

آنها همچنین از دولت مادورو خواسته اند شبه نظامیان طرفدار دولت را خلع سلاح و مسائل پیش روی مردم این کشور از جمله تورم افسار گسیخته، کمبود کالاهای اولیه و نرخ جرم و جنایت بالا را حل کند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N146711

وبگردی