آفتاب
معاون پژوهشکده قرآن و عترت کشور:

امام جواد(ع) مظلوم‌ترین شخصیت تاریخی جهان است

امام جواد(ع) مظلوم‌ترین شخصیت تاریخی جهان است

معاون پژوهشکده قرآن و عترت کشور گفت: تاریخ نگاران کمترین گزارش‌ها را از زندگی امام جواد(ع) ثبت کرده‌اند.

معاون پژوهشکده قرآن و عترت کشور گفت: تاریخ نگاران کمترین گزارش‌ها را از زندگی امام جواد(ع) ثبت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، عبدالمجید طلب‌تاش در همایش ملی سبک زندگی امام جواد(ع) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان اظهار کرد: امام جواد(ع) مظلوم‌ترین شخصیت تاریخی جهان است زیرا هیچ امامی به اندازه ایشان در معرض فشارها و تحقیرهای اجتماعی قرار نگرفته بود.

وی افزود: علاوه بر حاکمان و مردم، حتی شیعیان نیز او را به حدی در تنگناها و فشارهای زندگی اجتماعی قرار دادند که به جایی رسید که در اواخر حکومت مأمون دست به دعا برداشته و می‌فرمود" گشایش کار من در مرگ است پس خدایا در مرگم تعجیل کن".

معاون پژوهشکده قرآن و عترت کشور اظهار کرد: کمی سن آن حضرت هنگام شهادت پدر و منصوب شدنش به امامت در عین دانش گسترده و فضایل اخلاقی سبب و نسبی که خاستگاه امامت است باعث ایجاد تردید در ایشان و حتی در امامت امام رضا(ع)شد که عده‌ای از آن حضرت برگشته و در امامت امام هفتم توقف کردند که بسیاری از واقفیه از همین شیعیان هستند.

وی افزود: بر دوش گرفتن هدایت جامعه در شرایطی که آن حضرت کودک بود و پیش از آن به چشم حقارت به ایشان نگریسته شده بود از دیگر دلایل مظلومیت آن امام همام است.

طالب تاش تصریح کرد: امام جواد شخصیت 25ساله‌ای است که تاریخ هیچ گزارشی از بیماری ایشان ارائه نکرده و این مظلومیت تا آنجا ادامه دارد که بسیاری از تاریخ نگاران از دنیا رفتن ایشان را مرگ طبیعی ثبت کرده‌اند.

وی افزود: فضای تاریخی چنان علیه ایشان است که دانشمند بنامی چون شیخ مفید هم مرگ آن حضرت را طبیعی ثبت و اشاره‌ای به شهادتشان نمی‌کند.

طالب تاش گفت: در چنین شرایط اجتماعی دانش، فضل و حکمت آن حضرت چنان بازتابی داشت که به مرتبه و درجه‌ای رسید که از یک سو مأمون را شیفته شخصیت وی کرد و از سوی دیگر او را خطری بالقوه برای حکومت می‌دانست و دخترش ام الفضل را به ازدواج آن حضرت درآورد و لذا همان نگاه بیرونی نسبت به امام، به خانه وی نفوذ می‌کند.

وی اظهار کرد: ضعیف بودن مستندات تاریخی گونه دیگری از مظلومیت ایشان است و تاریخ نگاران کمترین گزارش‌ها از زندگی ایشان را ثبت کردند و شیعیان کمترین اطلاعات را درباره وی می‌دانند.

طالب تاش بیان کرد: القابی چون قانع، مرتضی، تقی، عالم، منتجب، منتخب و ... که همگان آن را ثبت کرده‌اند، شاهدی برای رفعت مقام ایشان است.

انتهای پیام

کد N146708

وبگردی