آفتاب

نماینده مجلس هند: ایران شریک حیاتی برای دهلی نو است

نماینده مجلس هند: ایران شریک حیاتی برای دهلی نو است

دهلی نو - ایرنا - یک عضو مجلس علیای هند جمهوری اسلامی ایران را شریک حیاتی برای منافع کشور خواند و سفر رسمی برنامه ریزی شده دکتر ظریف به دهلی نو را برای توسعه روابط مهم ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، ˈمحمدجواد ظریف ˈ وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه این هفته به دعوت رسمی ˈ سلمان خورشیدˈ همتای هندی خود وارد دهلی نو می شود و دو طرف درباره مسایل مورد علاقه و موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی گفتگو می کنند.

ˈسیتارام یچوریˈ نماینده مجلس علیا هند (راجیا سابا) روز سه شنبه در گفتگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: دولت ما تحت فشار غرب از پیشبرد برخی پروژه ها مانند طرح هفت میلیارد دلاری خط لوله صلح خودداری کرده درحالی که نباید اجازه دخالت خارجیان درامور داخلی داده شود.

وی با اشاره به اهمیت روابط ایران و هند به خصوص در عرصه تامین انرژی افزود: در پی نیاز روز افزون هند به گاز و نفت در سال های آینده و تبدیل شدن آن به بزرگترین مصرف کننده انرژی، اجرای طرح خط لوله گاز از ایران ضروری است.

سیاستمدار هندی گفت: با توجه به اینکه پاکستان نیز شریک این پروژه خط لوله است بدون شک اجرای آن تاثیرات مثبتی بر ثبات منطقه ای خواهد داشت.

وی با تاکید براینکه ایران نه فقط شریک مهم انرژی بلکه یک شریک تاریخی برای هند است، اظهارداشت:با وجود مشکلاتی که در پرداخت های نفتی تاکنون وجود داشته، اما ایران همچنان به تامین نفت هند ادامه داده است.

وی ضمن خوشامدگویی به دکتر ظریف که به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نخستین سفر را به هندوستان انجام خواهد داد، افزود: دولت هند بایداز این فرصت برای رساندن این پیام که ایران شریک حیاتی برای منافع هند است، استفاده کند.

سیتارام یچوری در پایان این مصاحبه برافزایش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور دوست ایران و هند تاکید کرد.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N146674

وبگردی