آفتاب

طرح اصلاح تغییر ترکیب کمیسیون تلفیق به جلسات بعدی موکول شد

طرح اصلاح تغییر ترکیب کمیسیون تلفیق به جلسات بعدی موکول شد

یک فوریت طرح اصلاح ماده 45 آیین‌نامه داخلی مجلس که در مورد تغییر ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق بود، با توجه به اینکه نمایندگان متقاضی درخواست دو فوریت آن را داشتند رسیدگی به آن به جلسات آتی مجلس موکول شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده به عنوان یکی از طراحان این طرح تاکید کرد: طرح مذکور تاثیر اساسی بر بحث نظامات، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی عملیاتی دارد و یکی از اهداف آن این است که آنچه که در مورد بودجه‌ریزی انجام می‌شود متناسب با واقعیات و نیازهای موجود جامعه باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اعضای کمیسیون تلفیق ضمن اینکه کل اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در آن حضور دارند افرادی از کمیسیون‌های مختلف نیز عضو این کمیسیون هستند اما آن چیزی که در حال حاضر مطرح است این است که نظر حاکم در تلفیق، نظر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: با پیشنهاد این طرح درخواست داریم که اعضای کمیسیون تلفیق تغییر یابد و در آن 9 نفر از کمیسیون برنامه و بودجه و سه نفر از کمیسیون‌های تخصصی حضور داشته باشند.

بر اساس این گزارش، محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در مخالفت با این طرح، افزود: اینکه پس از تصویب بودجه چنین طرحی برای ترکیب اعضای تلفیق در سال آینده نوشته شود خیلی همخوانی ندارد. اینکه به تلفیق ایراداتی وارد است شکی نیست اما با تصویب چنین طرحی نه تنها مسائل بهبود پیدا نمی‌کند بلکه بدتر هم می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: در این طرح وقتی وارد جزئیات می‌شویم می‌بینیم که از هر کمیسیون تخصصی سه نفر باید در کمیسیون تلفیق باشند در حالی که به عنوان مثال کمیسیون شوراها که از هشت نفر از نمایندگان تشکیل شده است اگر سه نفر آن به تلفیق بروند اصلا منطقی نیست.

عثمانی در ادامه ضمن انتقاد از مطرح شدن چنین طرحی، گفت: کسانی که در کمیسیون تلفیق هستند نگاه تخصصی نیز به موضوعات دارند در واقع کمیسیون برنامه و بودجه کمیسیونی فرابخشی است و نگاهش به یک بخش نیست بلکه تمامی بخش‌ها را در تعادل می‌بیند.

به گزارش ایسنا، قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد نیز به عنوان موافق این طرح در اظهاراتی مطرح کرد: این سال دومی است که مجلس، قانون بودجه کل کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد و هر کدام از نمایندگان هم اظهارات خود را نسبت به این موضوع مطرح می‌کنند لذا همه باور دارند که کار در جای دیگری سازماندهی می‌شود و آنچه به کمیسیون تلفیق و سپس صحن علنی می‌آید مهندسی شده است اما نمی‌خواهم با این موضوع کسی را متهم کنم بلکه می‌گویم واقعیت خروجی که افکار عمومی جامعه است باید دیده شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس خاطرنشان کرد: امسال بعد از آنکه بودجه در شرایط سختی مطرح شد جداولی که باید ارائه می‌شد، نشد در واقع افکار عمومی می‌خواهند بدانند که چه اتفاقی افتاده که این همه تذکر و اخطار داده می‌شود. قطعا کسانی که از طریق رادیو مذاکرات مجلس را پیگیری می‌کنند بیشتر از ما در جریان هستند و همه منتظر یک جواب مثبت هستند.

جعفری با بیان اینکه ساختار بررسی در فرآیند بودجه دچار مشکل است، گفت: سوال اساسی در اینجا وجود دارد که چرا در اولین دوره هر مجلس همه از حضور در کمیسیون برنامه و بودجه استقبال می‌کنند و می‌خواهند که خدمت به اسلام و مسلمین را در این کمیسیون و دو سه کمیسیون دیگر داشته باشند. اگر آنجا واقعا خبری نیست چرا تا این اندازه شیفتگی وجود دارد؟

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه نمایندگان متقاضی طرح مذکور درخواست دو فوریت طرح اصلاح ماده 45 آیین‌نامه مجلس را داشتند، باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به درخواست این نمایندگان، اظهار کرد: اگر دو فوریت این طرح به تصویب برسد به ناچار باید در روز شنبه جلسه تشکیل دهیم لذا اگر می‌پذیرید فوریت آن را به رای بگذارید.

بنابراین با توجه به عدم موافقت نمایندگان متقاضی برای رای‌گیری در مورد فوریت این طرح، باهنر اعلام کرد که این موضوع به جلسات آتی موکول شود.

بر اساس این گزارش، یادآور می‌شود که یک فوریت چنین طرح مشابهی پیش از این در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده و کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی آن هستند.

انتهای پیام

کد N146467

وبگردی