آفتاب

اوضاع فعلاً به سود مجلس اعلا است

اوضاع فعلاً به سود مجلس اعلا است

مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست سید عمار حکیم، رهبر روحانی این جریان بسیار قوی تر از هر زمانی طی سی سال گذشته است.

سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی در روزنامه النهار با یکی از یاران نزدیک سید عمار حکیم گفت و گو کرده است و می نویسد: مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست سید عمار حکیم، رهبر روحانی این جریان بسیار قوی تر از هر زمانی طی سی سال گذشته است. او ایمان بسیاری به خدا و به ملت دارد، همچنین این احساس را دارد که وضعیت انتخاباتی مجلس خیلی خوب خواهد بود. و انتخاب این جریان ابدا دور از ذهن نیست. برای همین احتمالا دروازه های نخست وزیری به روی یکی از اعضای این مجلس باز خواهد شد. او به هیچ وجه خودش را آماده تصدی این سمت بالای حکومت نکرده است، زهد خاصی هم برای انتخاب شخصیتی باکفایت از اعضای خود برای تصدی این سمت صرف نمی کند. اما تلاش هم نمی کند که بی گدار به آب بزند چرا که رهبران این جریان احساس مسئولیت بالایی دارند.

آنچه مجلس اعلا می خواهد این است که مردم نامزدهای آن را در انتخابات مجلس انتخاب کنند. و اگر بتواند اکثریت کرسی های پارلمان را به دست آورد می تواند موضوع نخست وزیری را نیز مطرح کند. اما این را باید همه بدانند، سید عمار حکیم هم خودش می داند، که در نظام های پارلمانی به ویژه در عراق به هیچ وجه رسیدن به اکثریت در انتخابات کار آسانی نیست. بزرگترین گروه اکثریت شاید بتواند یک پنجم کرسی های مجلس یا حتی یک ششم را به دست آورد. برای همین بهتر است که ائتلافی با دیگر قدرت های سیاسی و گروه های پارلمانی حاصل شود. و اگر در کسب چنین جایگاهی موفق شد بدون این که تعرضی به برنامه های مجلس اعلا وارد کند چرا نباید نخست وزیری را تصاحب کند. اما اگر در این راه شکست خورد آن گاه باید کارش را خارج از این چارچوب دنبال کند. برای همین نیروهای مجلس اعلا طرح انتخاباتی خود را در اختیار بیشتر جریان های سیاسی که متنوع هستند و شامل شیعه و سنی و کرد می شوند، قرار داده اند. اگر چنین چیزی متجانس و مثمر ثمر شد در آن صورت هیچ مانعی در برابر مجلس اعلا برای ایجاد دولت وحدت ملی که شامل همه شود و همه را مطمئن کند، وجود نخواهد داشت. کار مهم این است که این کار به نفع طرح مجلس انجام نشود. چرا که در این صورت هر پیشنهاد مشروطی که بدهند با رد جریان های دیگر مواجه خواهد شد.  

نعوم سپس می پرسد، چگونه فهمیدی که مجلس اعلای اسلامی عراق امروز قویترین دوره را در مقایسه با 30 سال گذشته دارد؟ جواب داد: ما (مجلس اعلا) در انتخابات محلی اخیر توانستیم موفقیت مهمی در استان های جنوبی که شامل 10 استان می شوند و بصره مهمترین آن است، به دست آوریم. ما می خواستیم که این انتخابات نمونه ای برای کارمان باشد. بعد از پیروزی مان نمایندگان ما توانستند مسئولیت رسمی محلی خود را دنبال کنند، قراردادی هم با شرکت اداره طرح های امریکا که یکی از بزرگترین شرکت های تخصصی در این زمینه در جهان است، امضا کردیم. از آن خواستیم که طرح هایی که می گفت 20 میلیارد دلار صرف آنها کرده و در جاهای دیگر امتحان کرده و جواب گرفته است، به ما بدهد. بعدا فهمیدیم که بیشتر این طرح ها خیالی و وهمی هستند و فقط روی ورقه وجود دارند و افراد فاسد مرتبط با آنها مبالغ زیادی را به جیب زده اند. برای همین تقاضای خود را پس گرفتیم، آن را پاکسازی کردیم و از شرکت به طور مستقیم خواستیم که بعد از بازبینی آن متناسب با داده های جدید آن را به اجرا بگذارد. این شرکت امریکایی طرح را با شرکتی بریتانیایی که تخصصی در این نوع کارها دارد و آن را از فعالان اولیه این گونه فعالیت ها می دانند، قرار داد.

یک شرکت بریتانیایی امنیتی نیز طرحی برای تامین امنیت طراحی کرد. همچنین شرکت های ایرانی نیز خود را پایبند به ساخت مسکن و اجرای پروژه های استراتژیک کردند. اخیرا سید عمار حکیم به کویت رفت و با امیر این کشور، شیخ صباح الاحمد الصباح دیدار کرد و به او گفت: شما بیش از همه در شورای همکاری خلیج فارس مشکلات عراق و اوضاع و گرفتاری های خارجی اش را لمس کرده اید. دستتان را در دست ما بگذارید تا بتوانیم پروژه های بصره را عملی کنیم. بصره استانی است که در مجاورت سه کشور کویت و عربستان و ایران قرار دارد. وقتی که شرکت های عربی و خارجی و ایرانی بتوانند در بصره با هم همکاری کنند قطعا بر آینده روابط این استان تاثیر ایجابی می گذارد. موفقیت تجربه استان بصره می تواند به سراسر عراق تعمیم داده شود.

نعوم سپس از یار نزدیک به سید عمار حکیم می پرسید که رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق اوضاع منطقه را چگونه می بیند، جواب داد: به اعتقاد او طرف های منطقه ای و بین المللی در مرحله نزدیک شدن یا به عبارتی دیگر وارد مرحله گفت وگو شده اند. مشکلات موجود در داخل و در کشورهای منطقه زیر یک پرچم حل نخواهند شد مگر این که همه طرف ها در منطقه و جهان بپذیرند با یکدیگر همکاری کنند و فعال باشند.

سپس درباره اهمیت حفظ مصالح در رابطه با هر کشور شیعی یا دوست یا حتی کشوری که با آن اختلافاتی وجود دارد، صحبت شد، گفت: مهم این است که این موضوع از طریق ملت عراق نیز دنبال شود به ویژه که از گروه های مختلفی تشکیل شده و باید ارکان آن را نیز در نظر گرفت. عراق متشکل از طوایف و گروه های مذهبی و نژادی مختلف است. اما همه افراد آن کار و بهداشت و آموزش و مسکن و کارهای زیر بنایی می خواهند.

ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

52262

 

کد N145809

وبگردی