آفتاب

مالزی غرق در بحران آب

مالزی غرق در بحران آب

کوالالامپور – طولانی شدن فصل گرما و توقف چند هفته ای بارش باران در مالزی نگرانی ها در مورد بحران آب در برخی از مناطق این کشور از جمله پایتخت و مناطق اطراف آن را افزایش داده است.

دولت مالزی هم اکنون علاوه بر مشکلات ناشی از سیاست های مالی نجیب تون رزاق که از سال 2009 هدایت مالزی را در اختیار گرفته است، با خشکسالی نیز دست به گریبان است.

به گزارش ایرنا، توقف چند هفته ای بارش باران در مالزی سطح آب رودخانه ها و سدهای تامین آب مناطق شهری این کشور را با مشکلات عمده ای مواجه کرده است که در صورت ادامه روند جاری، سهمیه بندی آب تنها گزینه مالزی برای مقابله با این بحران است.

در حال حاضر در برخی از مناطق این کشور از جمله ایالت جوهور در جنوب مالزی آب سهمیه بندی شده است و در برخی از مناطق دیگر نیز شیرهای آب خالی مانده اند.

ایالت سلانگور که پایتخت مالزی نیز در این ایالت واقع است از امروز (سه شنبه) شاهد سهمیه بندی آب خواهد بود.

کاهش آب در برخی از مناطق مالزی باعث شده است که ساکنان این مناطق با بطری و گالن در صف های طولانی تانکرهای آب ساعات زیادی را منتظر بمانند.

بحران آب در این کشور همچنین نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی را وادار کرده است نشست فردای کابینه را به این وضعیت بحرانی اختصاص دهد تا با اعضای کابینه به رایزنی بپردازد.

مقامات مالزی همچنین باردار کردن ابرها و تقویت آن ها برای ریزش باران را نیز در دستور کار قرار دارند که گرمای هوا استفاده از چنین فرصت های را نیز با محدودیت هایی همراه کرده است.

توقف بارش باران همچنین باعث افزایش آتش سوزی هایی در این کشور شده است به طوری که بیش از شش هزار نقطه در مالزی در حال حاضر در حال سوختن است. این مناطق در مقایسه با سال گذشته 14 برابر افزایش یافته است.

آلودگی هوای ناشی از آتش سوزها در مالزی نیز مساله دیگری است که ذهن ساکنان این کشور را به خود مشغول داشته است.

آساق**د.م**1611
کد N145507

وبگردی