آفتاب

مصر برای ریاست‌جمهوری ژنرال سیسی آماده می‌شود

مصر برای ریاست‌جمهوری ژنرال سیسی آماده می‌شود

گروه بین‌الملل:‌ دولت مصر به‌صورت غیرمنتظره استعفای خود را اعلام کرد تا در حرکتی حساب شده و با چراغ خاموش راه برای نامزدی عبدالفتاح سیسی فرمانده ارتش مصر در انتخابات ریاست‌جمهوری هموار شود.

جهان > آفریقا- گروه بین‌الملل:‌
دولت مصر به‌صورت غیرمنتظره استعفای خود را اعلام کرد تا در حرکتی حساب شده و با چراغ خاموش راه برای نامزدی عبدالفتاح سیسی فرمانده ارتش مصر در انتخابات ریاست‌جمهوری هموار شود.

حازم ببلاوی، نخست‌وزیر مصر پس از جلسه کوتاه کابینه در نطقی تلویزیونی که هیچ‌کس انتظار آن را نداشت استعفای دولت را اعلام کرد. به گزارش روزنامه الاهرام مصر، اعلام کناره‌گیری کابینه پس از جلسه‌ ۱۵ دقیقه‌ای هیأت دولت که با حضور ژنرال سیسی به‌عنوان وزیر دفاع برگزار شد، صورت گرفت. ببلاوی در نطق تلویزیونی خود با اعلام تسلیم استعفای دولت به رئیس‌جمهور موقت مصر بدون ارائه دلیلی مشخص برای این اقدام گفت: دولت مسئولیت‌ اداره کشور را پذیرفت اما نه به این خاطر که بهترین قدرت در کشور بود. ما تمام تلاش خود را کردیم تا مصر را از این تونل تنگ خارج کنیم که به‌دلیل فشارهای اقتصادی و تنش‌های سیاسی در این شرایط قرار گرفته است.

این در حالی است که مدت کوتاهی پس از اعلام استعفای کابینه، عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر بار دیگر از حازم ببلاوی خواست که تا زمان انتخاب نخست‌وزیر جدید به فعالیت و اداره دولت ادامه دهد.عبدالفتاح سیسی برای اینکه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود ابتدا باید از پست‌های خود به‌عنوان وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح کناره‌گیری کند اما استعفای او به‌صورت مجزا می‌توانست توجه رسانه‌ها را کاملاً به سمت فرمانده ارتش جلب کند. این اعتقاد وجود دارد که با روند صورت گرفته سیسی به‌زودی رسما نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام می‌کند. یکی از مقام‌های دولتی مصر هم در گفت‌وگو با رویترز با اشاره به این مسئله اعلام کرد که این استعفا قدمی بوده که برای اعلام نامزدی سیسی به آن نیاز بود.

حازم ببلاوی، وزیر دارایی سابق در ژوئیه سال گذشته میلادی (تیرماه) و پس از برکناری محمد مرسی از قدرت توسط ارتش از سوی رئیس‌جمهور موقت به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی شد. قرار است براساس قانون اساسی جدید مصر انتخابات ریاست‌جمهوری حدود 2‌ماه دیگر و در اواسط‌ماه آوریل برگزار شود. از مدت‌ها پیش مشخص شده که سیسی به‌عنوان یک نظامی دیگر پس از جمال عبدالناصر، انور سادات و حسنی‌مبارک برای ریاست‌جمهوری مصر خیز برداشته است.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته و با وجود مشکلات مختلف اقتصادی و امنیتی مصر شاهد گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها هم بوده است. حازم ببلاوی با اشاره به آگاهی از این مسئله اعلام کرد که هیچ دولتی در جهان نمی‌تواند خواسته‌های مردم را در این مدت کوتاه برآورده کند. وی اعلام کرد: مشکلات کم نیست اما دولت گام مهمی را برای سازندگی کشور برداشت. تصمیم‌‌هایی که دولت گرفت انتقادهایی هم به همراه داشت اما مهم این است که این تصمیم‌ها در جهت منافع کشور بود و دولت با اخلاص ماموریت خود را انجام داد.

انتقادها از ببلاوی به‌تازگی در رسانه‌های مصر به‌خاطر ناتوانی او برای حل مشکلات اقتصادی کشور افزایش پیدا کرده بود. روزنامه الاهرام به نقل از منابع خود گزارش داده که با احتمال زیاد ابراهیم محلب، وزیر مسکن دولت مستعفی مسئول تشکیل کابینه جدید خواهد شد. بااعلام قریب‌الوقوع نامزدی سیسی او باید از هر دو پست خود کنار برود. سیسی به‌دنبال اقدام ارتش و برکناری مرسی عملاً اوضاع را در مصر در دست گرفت.

پس از اقدام‌ صورت گرفته فعالیت اخوان‌المسلمین ممنوع شد و با اعتراض‌های خونین، بسیاری از رهبران این جنبش که در انتخابات گذشته به پیروزی رسیده بودند راهی زندان شدند.در فضای کنونی مصر و با نبود رقبای جدی برای سیسی به‌احتمال زیاد او خواهد توانست به راحتی در انتخابات پیروز شود تا تنها پس از یک سال ریاست‌جمهوری یک غیرنظامی، بار دیگر، مصر یک ژنرال را در راس قدرت ببیند.

کد N145290

وبگردی