آفتاب

وزیر خارجه انگلیس: مذاکرات وین سازنده بود- بهبود روابط با ایران ادامه می یابد

وزیر خارجه انگلیس: مذاکرات وین سازنده بود- بهبود روابط با ایران ادامه می یابد

لندن - ایرنا - وزیر خارجه انگلیس عصر دوشنبه مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 در وین را سازنده خواند و بر ادامه بهبود گام به گام روابط دو جانبه با ایران تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، ˈویلیام هیگˈ که در پارلمان انگلیس سخن می گفت، اظهارداشت: مرحله اول توافق با ایران از روز 20 ژانویه (30 دی) اجرایی شده و روند اجرای این توافق همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ایران و گروه 3+3 (1+5) هفته گذشته در شروع مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع و نهایی (در وین) ملاقات کردند. هدف این مذاکرات و توافق نهایی این است که برنامه هسته ای ایران برای همیشه صلح آمیز باقی بماند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: این مذاکرات سازنده بود. گروه 3+3 و ایران بر سر موضوعاتی که باید به عنوان بخشی از مواففتنامه جامع حل و فصل شود و همچنین در مورد نوع رویکرد به مذاکرات طی ماههای آینده به توافق رسیدند.

هیگ خاطرنشان کرد: دور بعدی مذاکرات در نیمه ماه مارس (اواخر اسفند) در شهر وین برگزار خواهد شد. گروه 3+3 و ایران برای پیشرفت سریع در مذاکرات موافقت کرده اند که بصورت ماهانه ملاقات کنند و مسائل را در چارچوب زمانی توافق شده در ماه نوامبر (آذر) در ژنو، حل و فصل کنند.

وی گفت: پارلمان باید بداند که هنوز چالش های قابل توجهی در پیش رو است. حل و فصل جامع و نهایی باید همه نگرانی های مرتبط با اشاعه هسته ای را در مورد برنامه هسته ای ایران مدنظر قرار دهد.

وزیر خارجه انگلیس افزود: تا رسیدن به آن مرحله، تحریم های باقیمانده، دست نخورده باقی خواهد ماند و ما با سخت گیری آنها را اجرا خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روابط دو جانبه تهران - لندن اشاره کرد و گفت: ما به توسعه تماس های دوجانبه خود با ایران ادامه می دهیم. کاردار غیرمقیم ایران هم اکنون در انگلیس به سر می برد.

هیگ اظهارداشت: پنجشنبه گذشته ما و ایران به وضعیت حافظ منافع در روابط خود پایان دادیم. این نشانه ای از اعتماد فزاینده است مبنی بر اینکه ما می توانیم امور دو جانبه را بطور مستقیم و نه از طریق واسطه، بین پایتخت های دو کشور دنبال کنیم.

وی از دولت های سوئد و عمان که طی دو سال گذشته به ترتیب به عنوان حافظان منافع انگلیس و ایران در پایتخت های دو کشور عمل می کردند، قدردانی کرد و افزود: ما به بهبود گام به گام و متقابل روابط دوجانبه خود با ایران ادامه خواهیم داد.

وی افزود: به عنوان مثال ما در مورد تسهیل ارائه خدمات کنسولی و روادید به شهروندان دو کشور همکاری می کنیم.

اروپام**345
کد N145140

وبگردی