آفتاب
برای رسیدن به درک متقابل از اوضاع منطقه/

هند و چین نشست امنیتی برگزار کردند

هند و چین نشست امنیتی برگزار کردند

دهلی نو - ایرنا - ششمین نشست سالانه گفت و گوی دفاعی و امنیتی میان نمایندگان دولت های هند و چین روز دوشنبه در دهلی نو برگزار شد.

به گزارش ایرنا، ˈ ار.کی. ماتورˈ معاون وزارت دفاع هند و ژنرال ˈ وانگ گوانجونگ ˈ معاون رییس ستادکل ارتش آزادیبخش چین ریاست این گفت وگوها را برعهده داشتند.

منابع رسمی هند گزارش دادند در طول این نشست دو طرف موضوعات مختلف امنیتی درسطح منطقه و جهان از جمله وضعیت امنیتی مناطق جنوب آسیا، آسیا و اقیانوسیه و اقیانوس هند را مورد بررسی قرار دادند.

در نشست دهلی دو طرف براهمیت افزایش ارتباطات و مشاوره راهبردی دو جانبه برای رسیدن به درک متقابل وضعیت امنیتی درحال تغییر در منطقه به تفاهم رسیدند.

هند و چین که دارای اختلافات مرزی هستند از سال 2014 به عنوان ˈسال مبادلات دوستانه ˈ یاد کرده اند و بر ادامه ارتباطات مقام های نظامی جهت برقراری اعتماد و درک متقابل به توافق رسیده اند.

در این ارتباط نمایندگان دو کشور دیدار وزرای دفاع هند و چین در سال 2013 را مهمترین انگیزه در گسترش مبادلات نظامی دو کشور دانستند. همچنین هند از پیشنهاد دیدار وزیر دفاع چین از دهلی نو استقبال کرد.

نمایندگان هند و چین در نشست امروز بر آگاهی رهبران دو کشور از اهمیت استقرار صلح و دوستی در امتداد مرزهای مشترک جهت گسترش روابط دو جانبه نیز اشاره کردند.

آنان ضمن تاکید بر برگزاری رزمایش مشترک میان نیروهای هند و چین در سال 2014 میلادی، برگسترش همکاریهای دریایی، ارتباطات حرفه ای، مبارزه با تروریسم، کمکهای انسان دوستانه و مبارزه با حوادث غیر مترقبه نیز به توافق رسیدند.

ˈشیوشانکار منون ˈ مشاور امنیت ملی هند اخیر درمورد همکاری کشورش با چین و ژاپن جهت ایجاد یک ساختار امنیتی در منطقه راهبردی آسیا و اقیانوسیه سخن گفته است .

منون در پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ گفته هند اکنون خود را در موقعیتی می بیند که می تواند با چین و ژاپن برای کمک به پیشرفت و توسعه منطقه همکاری کند.

آمریکا که راهبرد بازگشت نظامی به آسیا و اقیانوسیه را با هدف مهار چین دنبال می کنند با ایجاد اتحاد نظامی با برخی کشورهای منطقه از جمله ژاپن و مداخله جویی در صدد بی ثبات کردن منطقه به خصوص در آسیا و اقیانوسیه است .

آمریکا همچنین در صدد زنده کردن اختلاف های سرزمینی بین چین و همسایگان از جمله هند است.

آساق ** 2163 ** 275 **
کد N145088

وبگردی