آفتاب

ابراز نگرانی سازمان اطلاعات نروژ از خطر بازگشت تروریست ها نروژی از سوریه

ابراز نگرانی سازمان اطلاعات نروژ از خطر بازگشت تروریست ها نروژی از سوریه

تهران – ایرنا – سازمان اطلاعات و امنیت نروژ روز دوشنبه درباره افزایش تهدید تروریستی نسبت به این کشور به علت وجود دهها شهروند نروژی در سوریه که با تروریست ها علیه نیروهای دولتی این کشور درگیرند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اوسلو، سازمان اطلاعات و امنیت نروژ در گزارش سالانه خود در باره ارزیابی سالانه تهدید برای این کشور نوشت: دستکم 40یا 50 تن مرتبط با نروژ به همراه نیروهای مخالف دولت سوریه می جنگیده اند یا اکنون در حال نبردند که خطر بازگشت این افراد تندروی کارکشته به نروژ را به وجود می آورد.

به گفته ˈکیل گراندهاگنˈ رییس سازمان اطلاعات و امنیت نروژ، ما نتیجه می گیریم که این تهدید از گذشته رو به افزایش بوده و در تمامی سال 2014 نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: این تروریست ها اغلب در تندروترین گروه های تروریستی مانند ˈدولت اسلامی عراق و شامˈ (داعش) و ˈجبهه النصرهˈ فعالیت می کنند.

بر اساس ارزیابی سازمان اطلاعات و امنیت نروژ، حدود 2 هزار تروریست از اروپا برای نبرد با نیروهای دولتی سوریه به این کشور عزیمت کرده اند. هر چند چگونگی محاسبه و دستیابی به این آمار افشا نشده است.

روزنامه نروژی ˈوردنز گنگˈ همچنین امروز نوشت: حدود 12 زن از نروژ برای پیوستن به گروه های تروریستی به سوریه رفته اند.

سرنوشت دو دختر نوجوان با اصلیت سومالیایی در اواخر سال 2013 در نروژ در صدر عناوین اخبار روزنامه ها و رسانه های این کشور جای گرفت که برای پیوستن به یک گروه تروریستی در سوریه، نروژ را ترک کردند و پدرشان چند هفته بعد آنها را یافت و به کشورشان بازگرداند.

، Bashar al-Assad , Kjell Grandhagen ،

مترجمام**1486**1010
کد N145001

وبگردی