آفتاب

چامسکی: آمریکا به هیچ وجه حق تحریم کردن ایران را ندارد

چامسکی: آمریکا به هیچ وجه حق تحریم کردن ایران را ندارد

تهران- ایرنا- ˈنوام چامسکیˈ زبان شناس، فیلسوف و منتقد سرشناس سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی با عجیب خواندن ادعاهای واشنگتن درباره تحریم ایران گفت: آمریکا به هیچ وجه حق ندارد ایران را تحریم کند.

این فعال سیاسی در مصاحبه با پایگاه اینترنتی ˈهافینگتون پست لایوˈ گفت: من حس می کنم که بحث درباره تحریم ها به نوعی فراواقع گرایانه است و باید پرسش های اساسیتری را مطرح کرد، از جمله این که منطق آمریکا در تحریم ایران چه بوده است؟

وی افزود: آمریکا، انگلیس و شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون تحریم های اقتصادی چشمگیری را علیه ایران وضع کرده اند تا این کشور را وادار کنند آنچه به باور آمریکا توان تولید سلاح هسته ای است، کنار بگذارد.

چامسکی چنین استدلال کرد که گزارش های سازمان های امنیتی آمریکا توسعه سلاح هسته ای در ایران را تایید نکرده است.

این نظریه پرداز آمریکایی گفت: واشنگتن تصمیم اسرائیل، هند و پاکستان را درباره توسعه سلاح هسته ای پذیرفته است که هر یک از این موارد نقض پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) بوده است.

وی با اشاره به گزارش های اطلاعاتی آمریکا چنین استدلال کرد که این گزارش ها نشان می دهند مسائل دفاعی، دغدغه اصلی ایران را تشکیل می دهد.

این استاد دانشگاه افزود: در این گزارش ها اساسا بیان می شود که ایران هزینه نظامی بسیار پایینی در مقایسه با استانداردهای منطقه دارد و توان اعزام نیرو در این کشور بسیار محدود است. دکترین راهبردی آنها دفاعی است.

چامسکی گفت: راهبرد دفاعی ایران نتیجه حضور آمریکا در منطقه است. راهبرد بازدارندگی ایران به دلیل آن است که کشورهای متخاصم آن را احاطه کرده اند و این کشور تجربه اشغال آمریکا در مرزهایش را دارد که با تکرار این سخن که ˈهمه گزینه ها روی میز استˈ، پیوسته منشور سازمان ملل را نقض می کند.

وی اضافه کرد: در حقیقت بسیاری از کشورهای جهان دولت ایران را تهدیدآفرین نمی دانند.

مترجمام**9158**1479
کد N144501

وبگردی