آفتاب

10 نفر در زنجان تحت درمان دیالیز صفاقی است

10 نفر در زنجان تحت درمان دیالیز صفاقی است

مشاور انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان، گفت: هم‌اکنون تعداد بیماران تحت درمان با دیالیز صفاقی 10 نفر در استان است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، به نقل از انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان، "گلزار باباخانی"، مزیت‌های دیالیز صفاقی را قابلیت انعطاف و استقلال فرد بیمار دانست و گفت: افراد تحت دیالیز صفاقی می‌توانند زندگی طبیعی داشته و تطبیق برنامه درمانی با کار، مدرسه یا برنامه سفر آسان است، چرا که فرد بیمار در این روش، مسوول درمان خود است.

وی با اشاره به اینکه در دیالیز صفاقی از صفاق که پرده‌ای طبیعی است و حفره شکم را می‌پوشاند، استفاده می‌شود، افزود: پرده صفاق سوراخ‌های کوچکی دارد و به عنوان صافی عمل می‌کند و مواد زاید و مایعات می‌توانند از بدن دفع شوند.

این مسوول گفت: مایع دیالیز از خلال لوله پلاستیکی نرم و کوچک به نام کاتتر دیالیز صفاقی، به حفره صفاق جریان می‌یابد.

وی ادامه داد: کاتتر با یک عمل جراحی کوچک داخل شکم گذاشته شده و 15 سانتی‌متر از این لوله خارج از شکم و زیر لباس بیمار باقی می‌ماند و وسیله‌ای برای اتصال کیسه‌های مایع دیالیز فراهم می‌آورد.

مشاور انجمن کلیوی زنجان تاکید کرد: در دیالیز صفاقی، فرآیند دیالیز داخل شکم بیمار با استفاده از غشاء طبیعی صفاق، به عنوان غشاء دیالیز انجام می‌گیرد.

باباخانی تصریح کرد: مویرگ‌های صفاق دارای تعداد زیادی منافذ کوچک است و خون از خلال عروق خونی به صفاق جریان یافته و از کنار منافذ عبور می‌کند و در نتیجه آب و مواد سمی به آسانی می‌توانند از خلال منافذ عبور کند.

وی گفت: به هنگام دیالیز، حفره صفاق به عنوان مخزن مایع دیالیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشاور انجمن کلیوی زنجان به افرادی که می‌توانند توسط دیالیز صفاقی درمان شوند اشاره کرد و افزود: اکثر بیماران مبتلا به نارسایی کلیه می‌توانند با دیالیز صفاقی درمان شده و موارد منع پزشکی خاص مانند سابقه جراحی بزرگ شکمی می‌تواند انجام دیالیز صفاقی را مشکل کند.

باباخانی همچنین به قابلیت در دسترس بودن دیالیز صفاقی اشاره کرد و افزود: پزشک با یک جراحی کوچک لوله پلاستیکی نرمی را به داخل شکم وارد می‌کند و این کاتتر معمولاً در پایین شکم قرار داده شده و به سادگی زیر لباس مخفی می‌شود.

انتهای پیام

کد N144038

وبگردی