آفتاب
تهران - ورشو در مسیر مناسبات جدید

سفیر ورشو در تهران: وزیر خارجه لهستان جمعه شب به تهران می‌آید

سفیر ورشو در تهران: وزیر خارجه لهستان جمعه شب به تهران می‌آید

پس از لغو برخی تحریم‌های اعمالی علیه ایران در قالب توافق ژنو میان ایران و 1+5 این روزها تهران میزبان مقامات عالی‌رتبه کشورهای مختلف از جمله دول اروپایی است.

در این میان لهستان نیز نمی‌خواهد از قافله رقابت بر سر همکاری با ایران عقب بماند؛ بر همین مبنا «سیکرسکی» وزیر امورخارجه این کشور ماموریت دارد به تهران سفر کند، به گونه‌ای که سفیر لهستان در تهران از سفر وزیر خارجه کشورش به ایران پس از 10 سال خبر می‌دهد و می‌گوید: وزیر امور خارجه کشورمان به تهران می‌آید تا ببیند در دوره «جدید» در ایران چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

سفیر لهستان در تهران می‌گوید: وزیر امور خارجه در راس هیاتی 20 نفره متشکل از بازرگانان و تجار لهستانی برای بررسی فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری در ایران و ارتقای روابط تهران - ورشو برای سفری سه روزه جمعه شب وارد تهران می‌شود.

پانصد و چهلمین سال از آغاز روابط ایران و لهستان می گذرد

یولیوس گویو سفیر لهستان در تهران در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره روابط دو جانبه ایران و لهستان گفت: روابط دو کشور از قدمت طولانی برخوردار است. امسال پانصد و چهلمین سالگرد آغاز روابط را جشن می‌گیریم. کمتر کشوری دارای چنین سابقه طولانی روابط با کشور دیگری را دارد . روابط دو کشور در سطح دیپلماتیک خوب است. جایگاه هنر ایرانی و پارسی در لهستان بالاست که این پیوند عمیق میان هنر ایران و لهستان را می‌توان به عنوان میوه جنگ جهانی تلقی کرد.

حضور پنج هزار آرامگاه اتباع لهستانی در ایران

وی ادامه داد: در طول جنگ جهانی دوم حدود 120 هزار نفر پناهنده لهستانی شامل سربازها، زنان، مردان و کودکان به ایران آمدند وایران پذیرای این پناهندگان بود. در حال حاضر پنج هزار آرامگاه اتباع لهستان در شهرهای مختلف به خصوص تهران و بندرانزلی وجود دارد. در قبرستانی واقع در بندرانزلی حدود 600 آرامگاه لهستانی ها وجود دارد.

حجم مبادلات تجاری میان ایران و لهستان حدود 50 تا 70 میلیون دلار است

وی در پاسخ به این سوال که با وجود قدمت طولانی در روابط دو کشور، شاهد همکاری اقتصادی در سطح پایین میان دو کشور نسبت به کشورهای دیگر هستیم، دلیل این اتفاق چیست؟ گفت: روابط اقتصادی دو کشور در سطوح خوبی قرار ندارد، حجم مبادلات تجاری میان ایران و لهستان حدود 50 تا 70 میلیون دلار است.اما مهمترین دلیل آن نبود آشنایی کامل میان تجار و بازرگانان ایرانی و لهستانی از یکدیگر است. دومین دلیل به خاطر تحریم‌های اعمالی علیه ایران است، بر همین اساس بازرگانانی که با ایران مراودات تجاری دارند نمی‌دانند که از طریق چه بانکی انتقال پول را انجام دهند و سومین دلیل این است که مهمترین صادرات ایران، نفت است اما پالایشگاه‌های لهستان متناسب با آن نیست و دو کشور نمی‌توانند در زمینه نفتی و گازی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

گویو اضافه کرد: دولت لهستان از طریق سفارت این کشور در تهران و دیگر موسسات به بازرگانان لهستانی اطلاعاتی درباره فرصتهای سرمایه گذاری در ایران ارائه دهد. در همین راستا می توان به سفر معاونان وزارت اقتصاد و خارجه در راس هیاتهایی از بازرگانان و تجار لهستانی به تهران اشاره کرد.

سفیر لهستان در تهران با بیان این که حوزه گردشگری می‌تواند یکی از عوامل موثر بر گسترش روابط و به خصوص آشنایی دو ملت با یکدیگر شود، گفت: میزان ایرانیانی که به لهستان سفر می کنند سال به سال افزایش می یابد.

ایجاد پرواز مستقیم تهران - ورشو باید سودمند و به صرفه باشد

این دیپلمات لهستانی در پاسخ به این سوال که آیا نبود پرواز مستقیم میان تهران – ورشو یکی از دلایل روابط پایین گردشگری میان طرفین است،‌ گفت: ما برای ارتقای روابط گردشگری تلاش می‌کنیم. میزان ایرانیانی که به لهستان سفر می‌کنند چندان زیاد نیست که بخواهیم پرواز مستقیم داشته باشیم. در واقع ایجاد پرواز مستقیم باید سودمند و به صرفه باشد.

دستیابی به توافق نهایی کاری نیست که یک شبه انجام شود

وی درباره تاثیر توافق ژنو بر روابط دو کشور گفت: ما عضو اتحادیه اروپا هستیم و از تصمیمات اخذ شده از سوی اتحادیه پس از توافق ژنو پیروی می‌کنیم. ما آرزو می‌کنیم که این توافق بهترین‌ها را برای ایران به همراه داشته باشد و از این توافق استقبال می‌کنیم. دستیابی به توافق جامع و نهایی میان ایران و 1+5 نیاز به زمان طولانی دارد ، البته دستیابی به این توافق کاری نیست که یک شبه انجام شود اما ما امیدوار هستیم.

اولین سفر وزیر خارجه لهستان پس از 10 سال

سفیر لهستان در تهران با اشاره به تاثیر مثبت لغو برخی از تحریم‌های اعمالی علیه ایران و گشایش فضای جدیدی برای این کشور گفت: اواخر این هفته وزیر امور خارجه لهستان در راس هیاتی متشکل از تجار و بازرگانان از 28 فوریه تا 2 مارس به تهران می‌آید که وزیر امور خارجه لهستان با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود و حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند، هم چنین دیداری با مسوولان وزارت صنایع خواهد داشت. این اولین سفر وزیر امور خارجه لهستان در طول ده سال گذشته است.

وی با بیان اینکه این سفر سه روزه است، ادامه داد: هدف بزرگ این سفر به تهران این است که چه اتفاقاتی در ایران در دوره جدید می‌افتد و در سطح دیپلماتیک دو کشور چه همکاری‌هایی می‌توانند داشته باشند و در چه عرصه‌هایی می‌توانند روابط را گسترش دهند. همکاری‌های اقتصادی و تجاری از محورهای این سفر است.

مقامات ایرانی برای سفر به لهستان دعوت می شوند

این دیپلمات لهستانی اضافه کرد: میان دو کشور توافقنامه‌هایی امضاء شده است که از تاریخ امضای این توافقنامه ها زمان بسیاری گذشته است و می‌بایست مورد بازنگری قرار گیرند که یکی از اهداف این سفر این کار است. در این سفر دعوتی از مقامات ایرانی برای سفر به لهستان انجام می گیرد.

سفیر لهستان در تهران درباره سفر دانشجویان ایرانی به لهستان برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور گفت: در حال حاضر دانشجویان ایرانی بسیاری برای تحصیل به خصوص در مقطع دکتری به لهستان سفر می‌کنند، نه تنها در رشته‌های هنر بلکه در رشته‌های مهندسی به ورشو می‌آیند. در هیات وزرای دولت ایران، آقای واعظی وزیر ارتباطات دکترای خود را از لهستان گرفته است. حضور این ایرانیان می‌تواند باعث ارتقای روابط دو کشور شود.

وی با اشاره به روابط گسترده ایران و لهستان در حوزه فرهنگی گفت: دو کشور در عرصه فرهنگی مراودات خوبی با یکدیگر داشته‌اند. در همین راستا می‌توان به حضور گروه‌های هنری در جشنواره فجر و همچنین حضور فیلمسازان و هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های مختلف لهستان اشاره کرد.

لهستان خواستار اتخاذ مذاکرات سیاسی برای حل مسایل منطقه‌ای است

سفیر لهستان در تهران با اشاره به حضور نیروهای لهستانی در افغانستان در قالب ناتو گفت: شرایط این منطقه بسیار متفاوت است درباره آینده این منطقه تنها خواستار مذاکرات و اتخاذ روند سیاسی هستیم. نیروهای ما در قالب ناتو در افغانستان حضور دارند زیرا ما عضو ناتو هستیم. فکر می‌کنم تا پایان سال نیروهای ما خارج می‌شود و کمتر از 200 نفر در این کشور باقی می‌مانند.

میانجیگری لهستان در اوکراین یکی از عوامل توقف خونریزی در این کشور است

وی درباره آخرین تحولات رخ داده در اوکراین به عنوان یکی از همسایگان نزدیک این کشور تصریح کرد: ما بسیار نگران اوضاع اوکراین بوده و در حال حاضر با گروه‌های مختلف درگیر در اوکراین در حال ارتباط هستیم. وزیر امور خارجه کشورمان چندی پیش سفری به این کشور داشته و با همکاری وزرای خارجه آلمان و فرانسه توافقی میان دولت و مخالفان اوکراین به امضا رساندند. این مساله نشان می‌دهد که وضعیت اوکراین برای لهستان تاچه حد جدی و مهم است.

تا زمان ادامه مذاکرات سیاسی، اوکراین نباید تحریم شود

سفیر لهستان در تهران با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه لهستان مبنی بر مذاکره سیاسی و عدم تحریم همزمان این کشور از سوی اتحادیه اروپا افزود: صداهایی در اتحادیه شنیده می شود که خواهان تحریم اوکراین هستند و تا کشورهای اروپایی مراودات خود را با این کشور قطع کنند. تا زمانی که مذاکرات سیاسی ادامه می‌یابد و گزینه‌های سیاسی برای حل مساله اوکراین فعال است، نباید تحریمی اعمال شود.

انتهای پیام

کد N143792

وبگردی