آفتاب

برژینسکی: ‌آمریکا باید صراحتا درباره اوکراین با پوتین گفت‌وگو کند

برژینسکی: ‌آمریکا باید صراحتا درباره اوکراین با پوتین گفت‌وگو کند

زبیگنیو برژینسکی، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا معتقد است که تقسیم قدرت و بروز نمادی از اتحاد در شرایط کنونی اوکراین ضروری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، زبیگنیو برژینسکی، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر در خصوص احتمال مصالحه احزاب اوکراین و تقسیم قدرت اظهار داشت که وحدت میان نیروهای سیاسی این کشور بسیار مهم و ضروری است.

وی گفت: نکته دیگر این است که اتحادیه اروپا باید شعارها در قبال اوکراین و دعوت‌ها از این کشور را به حالت عملی درآورد و به این کشور کمک مالی کند زیرا اوکراین در آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار داد. اگر اتحادیه اروپا این کار را نکند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به آن‌ها پیشنهاد کمک مالی خواهد داد و اینجاست که نیاز شدید ملت اوکراین موجب گرایش آن‌ها به سمت روس‌ها می‌شود.

برژینسکی همچنین با ذکر نکات مهمی می‌گوید: آمریکا باید صراحتا با پوتین گفت‌وگو کرده و برای او مشخص کند که در این شرایط حساس نباید آتش جنگ سرد دوباره افروخته شود زیرا اوکراینی‌ها می‌خواهند دوست شما باشند نه برده شما. اوکراینی‌ها برای استقلال خود ارزش قائل هستند. ما آن‌ها را از شما دور نخواهیم کرد. ما می‌خواهیم که اوکراین به آرامی به غرب نزدیک شده و مانند فنلاند به اروپا بپیوندد. می‌توان این موضوع را این گونه تفسیر کرد که اوکراین به کشوری غربی تبدیل خواهد شد که تهدیدی سیاسی یا نظامی برای روسیه محسوب نمی‌شود.

مشاور پیشین امنیت ملی جیمی کارتر در حالی این اظهارات را مطرح کرد که دولت موقت اوکراین به ریاست رئیس پارلمان این کشور که غربگرا است، تشکیل شده و ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده نیز در خفا به سر می‌برد.

انتهای پیام

کد N143588

وبگردی