آفتاب
سفیر اوکراین در گفتگو با مهر:

نقش منفی روسیه در تحولات اوکراین/ مجبور به داشتن روابط عادی با مسکو هستیم

نقش منفی روسیه در تحولات اوکراین/ مجبور به داشتن روابط عادی با مسکو هستیم

سفیر اوکراین در ایران در گفتگو با مهر با اشاره به نقش منفی روسیه در تحولات اوکراین و تاثیر دخالتهای غرب در خشونت های این کشور در عین حال گفت: مجبور به داشتن روابط عادی با مسکو هستیم.

اعتراضات اوکراین از اواخر نوامبر سال گذشته و در اعتراض به تصمیم ناگهانی دولت برای امضای قرارداد تجاری با روسیه به جای همکاری های اقتصادی با اتحادیه اروپا آغاز شده و همچنان ادامه دارد. معترضان از حمایت کشورهای غربی و اتحادیه اروپا و دولت نیز از حمایت روسیه برخوردار هستند.

روسیه برای آنکه بتواند "ویکتور یانوکویچ" رئیس جمهور برکنار شده اوکراین، را برای دور شدن از اتحادیه اروپا ترغیب کند با اهدای وام 15 میلیارد دلاری به این کشور موافقت کرده بود که تا کنون فقط دو میلیارد دلار از این رقم به کی یف پرداخت شده است. علاوه بر آن روسیه قرار بود بهای گاز صادراتی به اوکراین را کاهش دهد، اما با توجه به شرایط پیش آمده در این کشور شاید مسکو همچنان با همان بهای سابق گاز خود را به کی یف صادر کند.

هر چند در سه ماه گذشته روسیه و کشورهای غربی کشمکش زیادی بر سر اوکراین داشتند، اما پس از فرار یانوکوویچ از کی یف، روسیه هنوز واکنش مشخصی را نشان نداده و فقط "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه، از کشورهای اروپایی خواسته تا معترضان را کنترل کنند. انتخاب "الکساندر تورچینوف" رئیس پارلمان به عنوان رئیس دولت انتقالی، آزادی رهبر اپوزیسیون اوکراین پس از تحمل دو سال و نیم محکومیت از زندانی در شهر خارکیف در شرق این کشور و اظهارات وی در این باره که اوکراین از شر یک دیکتاتور خلاص شده است، باعث شد تا در گفتگو با سفیر اوکراین در ایران به بررسی تحولات اخیر در این کشور بپردازیم.

الکساندر سامارسکی در پاسخ به این پرسش که "نقش و تاثیر دخالتهای غرب به ویژه آمریکا در خشونت های اوکراین چیست؟" گفت: آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا اوکراین را تحریم کرده و این تحریم علیه دولت نبوده بلکه علیه کسانی است که در کشتار مردم نقش داشتند و با آزاد کردن زندانیان به آنها اجازه دادند تا علیه تظاهرات کنندگان اسلحه بکشند.

الکساندر سامارسکی گفت: از سوی دیگر چند روز پیش، یک توافقنامه میان رئیس جمهوری اوکراین و رهبران اپوزیسیون امضا شد که فرانسه و لهستان ضامن اجرای این توافقنامه بوده و علاوه بر شرکت نماینده روسی در مذاکرات نمایندگان اروپایی نیز در این گفتگوها شرکت داشتند.

وی با انتقاد از عملکرد غرب و اتحادیه اروپا در اوکراین گفت: اگر اتحادیه اروپا تحریم های خود را زودتر علیه مقامات اوکراینی اعمال می کرد، هم اکنون بسیاری از جان باختگان زنده بودند و باید حقوق بشر در ناآرامی های اخیر در نظر گرفته می شد.

سفیر اوکراین در تهران در پاسخ به این پرسش که "آیا غرب بدون همکاری روسیه می تواند آرامش را به اوکراین بازگرداند؟" گفت: بدون دخالت هیچ کشوری از طریق مذاکره مصالحه کردیم و نقش روسیه در این بین منفی بوده است.

وی درباره روابط تهران-کی یف گفت: توسعه روابط تهران-کی یف چندان آسان نیست، چنانچه جمهوری اسلامی ایران در ماه سپتامبر تصمیم به ممنوعیت ورود محصولات کشاورزی و ذرت از اوکراین به ایران گرفت، این درحالیست که کی یف یکی از بزرگترین صادر کنندگان غلات در جهان است و همین موضوع باعث شد تا با ارسال چندین یادداشت به مقامات ایرانی و در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را مطرح کنیم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم که همین موضوع نشان می دهد ایران علاقه مند به گسترش روابط با اوکراین نیست.

سفیر اوکراین در تهران درباره روابط روسیه و اوکراین اظهار داشت: در  11 سال گذشته مسکو جنگ های پیوسته را با کی یف داشته و در حال حاضر بیشترین قیمت گاز را به اوکراین در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی اعلام کرده که همین موضوع باعث شده تا کی یف خرید گاز طبیعی را از مسکو کاهش دهد، اما مجبور هستیم روابط عادی با یکدیگر داشته باشیم.

الکساندر سامارسکی در پاسخ به این پرسش که "آیا دولت جدید اوکراین قادر به حل مشکلات این کشور به ویژه مشکلات اقتصادی بدون در نظر گرفتن نقش روسیه خواهد بود یا خیر؟" گفت: قطعا اوکراین می تواند مشکلات خود را در آینده نه چندان دور حل کند.

.....................................................

گفتگو از معصومه زارع

کد N143426

وبگردی