آفتاب

روزهای دگرگونی در اوکراین

روزهای دگرگونی در اوکراین

گروه بین‌الملل: پس از گذشت یک روز از فرار ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور برکنار‌شده اوکراین از پایتخت و مخفی شدنش در نقطه‌ای نامعلوم، قطار تغییر و تحولات این کشور حساس در شرق اروپا همچنان با سرعت در حال حرکت است.

جهان > اروپا- گروه بین‌الملل:
پس از گذشت یک روز از فرار ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور برکنار‌شده اوکراین از پایتخت و مخفی شدنش در نقطه‌ای نامعلوم، قطار تغییر و تحولات این کشور حساس در شرق اروپا همچنان با سرعت در حال حرکت است.

درحالی‌که جامعه‌ بین‌المللی با مسئله اوکراین در موضع‌گیری‌های خود فعلاً محتاطانه عمل می‌کند، نمایندگان پارلمان روز گذشته الکساندر تورچینوف را که ریاست پارلمان را بر عهده دارد به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت انتخاب کردند تا یکی از متحدان یولیا تیموشنکو که پس از 3 سال از حبس آزاده شده عملاً قدرت را در اختیار بگیرد.

پارلمان اوکراین با اکثریت آرا الکساندر تورچینوف را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت انتخاب کرد. تورچینوف تشکیل دولت را اولویت اول کشور خوانده و از نمایندگان خواسته تا روز سه‌شنبه برای تشکیل کابینه وحدت ملی توافق کنند.‌ ‌ خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به‌زودی با یولیا تیموشنکو دیدار خواهد کرد.‌ ‌ یولیا تیموشنکو با آزادی از حبس در میان معترضان میدان استقلال کیف حاضر شد و اعلام کرد که در انتخابات ۲۵ می‌نامزد رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری می‌شود.

خبرگزاری اینترفکس اوکراین اعلام کرده که مأموران مرزی جلوی فرار وزیر کشور دولت یانوکوویچ به خارج از این کشور را گرفته‌اند.
‌ ‌ رویترز گزارش داده که مأموران مرزی در دونتسک مانع از پرواز هواپیمای حامل ویکتور یانوکوویچ به مقصد روسیه شده‌اند.
‌ ‌ حزب یانوکوویچ در بیانیه‌ای او را مسئول خونریزی‌های اوکراین معرفی کرد.‌ ‌ نمایندگان پارلمان به توقیف اموال یانوکوویچ در اقامتگاه مجلل او در نزدیکی کیف، که به تصرف معترضان در آمده، رأی دادند. معترضان روز گذشته به این اقامتگاه بسیار مجلل وارد شدند.

وزیر امور خارجه دولت یانوکوویچ با رأی نمایندگان از سمت خود برکنار شد.‌ ‌ اتحادیه اروپا گفته است که به محض روی کار آمدن دولتی دمکراتیک، به اوکراین کمک مالی خواهد کرد. این در حالی است که گزارش شده روسیه دیگر بسته کمک 2 میلیارد دلاری خود را به اوکراین نخواهد داد. مقام‌های روسیه اعلام کرده‌اند که اوکراینی‌ها برای حل مشکلات‌شان به صندوق بین‌المللی پول مراجعه کنند.

قرار است تا 3‌ماه دیگر انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری اوکراین برگزار شود. پارلمان اوکراین ۲۵ می‌(۴ خرداد سال آینده) را به‌عنوان تاریخ برگزاری انتخابات تعیین کرده است. از یولیا تیموشنکو که روز گذشته در میان معترضان میدان استقلال حاضر شده اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخت‌های پیروزی در این انتخابات یاد می‌شود. تیموشنکو که گفته می‌شود به‌خاطر درد کمر روی ویلچر نشسته بود در سخنرانی خود خواستار ادامه حضور مردم در خیابان‌ها تا به نتیجه رسیدن کامل اعتراض‌ها شد. او درحالی‌که دستبند آبی و زرد(نشانه مخالفان) به‌دست داشت با اعلام تمام نشدن مبارزه، معترضان حاضر در میدان استقلال را قهرمانانی خواند که مبارزه‌شان دمکراسی را برای اوکراین به ارمغان آورده است.

کد N142656

وبگردی