آفتاب

حملات هوایی ؛ سیاست دولت پاکستان برای کشاندن طالبان به میز مذاکره

حملات هوایی ؛ سیاست دولت پاکستان برای کشاندن طالبان به میز مذاکره

اسلام آباد - ایرنا - دولت پاکستان ؛ سیاست حملات هوایی ارتش این کشور به مخفیگاههای شبه نظامیان؛ بمنظور فشار وارد ساختن به سرکرده های گروه شبه نظامی طالبان برای کشاندن آنها به پای میز مذاکره را تداوم بخشیده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا , تداوم حملات هوایی جنگنده های نیروی هوایی ارتش پاکستان به مواضع شبه نظامیان در مناطق قبایلی در شمال غربی این کشور باعث به هلاکت رسیدن تعداد زیادی از شبه نظامیان وابسته به طالبان و همچنین متواری شدن اعضای این گروه ممنوع الفعالیت از مناطق شمال غربی پاکستان به مرزهای افغانستان و مناطق کوهستانی صعب العبور شده است.

کارشناسان سیاسی و اعضای ارشد سیاسی و وابسته به نمایندگان گروه صلح طالبان نیز این حملات را باعث کشته شدن شهروندان بی دفاع دانسته و آنرا گامی برای فشار وارد ساختن به شبه نظامیان برای آمدن به پای میز مذاکره تحت شرایط سخت ارزیابی کرده و در نهایت معتقدند که این حملات به پیشبرد روند صلح میان دولت و طالبان آسیب جدی وارد می کند و دستیابی به اهداف صلح و اجرای آتش بس را قدری ناممکن می سازد.

این حملات همچنین باعث شده تا عده زیادی از ساکنان این مناطق نیز به اردوگاههای موقت که دولت پاکستان بمنظور پاکسازی مناطق از وجود شبه نظامیان آماده کرده بود نقل مکان کنند.

اما شهروندان پاکستان که برخی شبکه های خبری تعداد آنها را نزدیک به 700 هزار نفر عنوان کرده بودند از رفتن به این اردوگاهها به سبب نبود امکانات مناسب بهداشتی و امنیتی و همچنین از دست دادن خانه و کاشانه خود ؛ طفره می روند و عزیمت به این اردوگاه ها را برای خود بسیار دشوار می دانند.

از سوی دیگر شبه نظامیان طالبان هم ارتش پاکستان را متهم کردند که اعضای خانواده برخی از آنها از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شده اند.

ارتش پاکستان ادعای گروه تحریک طالبان را رد کرد و در اطلاعیه ای اعلام کرد: نظامیان پاکستان تاکنون حتی یک نفر از اعضای خانواده شبه نظامیان طالبان را بازداشت نکرده اند.

ارتش پاکستان اتهام مطرح شده توسط گروه غیرقانونی طالبان را بی پایه و کذب دانست و تاکید کرد که شبه نظامیان با چنین عکس العملی تلاش دارند تا افکار عمومی را از موضوعات مهمی مانند تداوم حملات ناجوانمردانه و غیرانسانی طالبان در مناطق مختلف پاکستان منحرف کنند.

امروز نیز در تداوم این حملات , جنگنده های پاکستانی با یورش به مخفیگاههای شبه نظامیان در مناطق تیراه در منطقه قبیله ای خیبر ؛ 20 شبه نظامی وابسته به گروه تحریک طالبان پاکستان را به هلاکت رساندند.

همچنین روز جمعه گذشته ؛ منابع خبری به نقل از گزارش ارتش پاکستان ؛ نوشتند: 40 تروریست طالبان از جمله شبه نظامیان خارجی در حملات جنگنده های ارتش در بخش های مختلف ˈمیرعلی، شوال، خوشحال و دته خیلˈ در حومه منطقه وزیرستان شمالی به هلاکت رسیدند.

از سوی دیگر شبکه های خبری پاکستان در گزارشهای خود با اشاره به نفوذ اطلاعاتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا در خاک پاکستان افزودند: چند فروند از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا نیز پس از حملات جنگنده های ارتش پاکستان؛ بر فراز آسمان منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی در حال پرواز در آمدند.

در همین حال تارنمای خبری ˈداونˈ پاکستان با اشاره به وجود شبه نظامیان خارجی در میان گروههای طالبان پاکستان نوشت : مخفیگاههای چند سرکرده ارشد گروه طالبان و جنگجویان خارجی (تاجیکی) در حملات امروز مورد هدف قرار گرفته و یک فرمانده شبه نظامیان تاجیکستانی نیز کشته شده است.

باید گفت که حملات اخیر ارتش پاکستان علیه شبه نظامیان؛ اقدامی تلافی جویانه در برابر حملات و انفجارهای تروریستی علیه نیروهای امنیتی در شهرهای ˈپیشاور و کراچیˈ بوده که مسوولیت آن را برخی از شبه نظامیان از جمله گروه تحریک طالبان به عهده گرفته است.

تحریک طالبان پاکستان (موسوم به تی تی پی) شاخه منطقه قبیله ای ˈمهمندˈ نیز روزهای اخیر مسوولیت قتل 23 نفر از مرزبانان ربوده این کشور را نیز به عهده گرفت که این وضعیت پیشبرد روند گفت وگوهای صلح میان اسلام آباد و شبه نظامیان را متوقف کرد.

در پی حملات جنگنده های ارتش؛ شبه نظامیان طالبان با ارسال پیامی به دولت پاکستان از آمادگی خود بمنظور پیوستن به روند مذاکره ها خبر داد.

در همین حال ˈخواجا محمد آصفˈ وزیر دفاع پاکستان گفت: نیروهای مسلح و سازمان های مجری قانون در این کشور به اقدامات تروریستی و ضدانسانی شبه نظامیان پاسخ شکننده ای خواهند داد.

این در حالی است که دولت پاکستان برای ادامه مذاکرات صلح , شرط کرده که گروه طالبان باید از انجام حملات تروریستی دست بردارد و طبق قوانین اساسی کشور با منتخبان دولت در کمیته صلح گفت وگو نماید و از سوی دیگر طالبان نیز تاکید کرده که این مذاکرات باید بر اساس شریعت اسلامی باشد و نه بر اساس قانونی که از سوی سکولارها تعیین شده و ضمن همراهی با آمریکا در مبارزه به اصطلاح با تروریسم باعث کشته شدن مردم پاکستان می شود.

نتیجه گیری می شود با تداوم حملات نیروی هوایی ارتش پاکستان و احتمالا اقدامات تروریستی بیشتر از سوی شبه نظامیان در شهرهای مختلف این کشور ، طی روزهای آینده تحولات بیشتری در عرصه مذاکرات صلح میان نمایندگان طالبان و منتخبان دولت صورت می گیرد و یقینا احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان نیز با راه اندازی تجمعات سیاسی و حزبی خواهان مشارکت جدی هر دو طرف مذاکره برای پایان خشونت ها و خونریزی ها در پاکستان می شوند.

از : رضا رضایی مجد

آساق ** 1095**1856
کد N142331

وبگردی