آفتاب
با حضور عراقچی در کمیسیون صورت گرفت

تشریح دستاوردهای مذاکرات در کمیسیون امنیت ملی مجلس

تشریح دستاوردهای مذاکرات در کمیسیون امنیت ملی مجلس

عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد مذاکره‌کننده میهمان جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس بود و گزارش مفصلی از دور اخیر مذاکرات تیم مذاکرات جمهوری‌ اسلامی ایران و 1+5 به نمایندگان ارائه کرد.

عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد مذاکره‌کننده میهمان جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس بود و گزارش مفصلی از دور اخیر مذاکرات تیم مذاکرات جمهوری‌ اسلامی ایران و 1+5 به نمایندگان ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین نقوی حسینی در تشریح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دراین جلسه عراقچی گفت که هدف مذاکرات در این دور دستیابی به راه‌حل جامع بود. راه‌حل جامعی که شامل ویژگی‌های اصلی اعم از ادامه فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی، لغو کلیه تحریم‌ها و عادی‌سازی پرونده هسته‌ای باشد.

نقوی‌حسینی گفت: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده در ادامه بحث گفت که ما از ابتدای مذاکرات گفته بودیم که گام‌های مذاکره و اقدام از گام اول تا گام آخر باید ابتدای کار روشن باشد. در این دور از مذاکرات براساس همان توافق مذاکره ادامه یافت و بعد از ساعت‌ها مذاکره کارشناسی و دو نشست ظریف و اشتون به نتایج مفیدی دست یافتیم. ابتدای مذاکره گلایه شدیدی نسبت به رفتارها و مواضع برخی اعضای 1+5 نسبت به توافق و مذاکره بود و بعد از آن سه موضوع مورد توجه و گفت‌وگوی هیات ایرانی قرار گرفت.اول اینکه هیچ موضوعی خارجی از توافق نباید طرح شود. دوم اینکه هیچ موضوعی غیر از موضع هسته‌ای نباید مطرح شود و سوم اینکه قطعنامه‌ها غیرقابل اجرا هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: عراقچی در پایان گزارش گفت که در این دور از مذاکرات دستور جلسه آینده هم مورد موافقت طرفین قرار گرفت. در دور مذاکرات آینده چهار موضوع اصلی به بحث گذاشته خواهد شد. 1- غنی سازی جمهوری‌اسلامی کمیت و کیفیت آن. 2- تحریم‌ها وکاهش و رفع کامل تحریم‌ها 3- آب سنگین اراک 4- همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی.

به گفته وی، عراقچی توضیح داد که جدول زمانبندی مذاکرات طی چهار ماه آینده یعنی تا آخر خرداد نیز تنظیم شد و جلسات لازم پیش‌بینی شد. شش دور مذاکرات پیش‌بینی شده است. همچنین خانم اشتون اعلام کرد که در روزهای نوزدهم و بیستم اسفند به عنوان وزیر خارجه اتحادیه اروپا به ایران سفر خواهد کرد.

نقوی حسینی افزود: پس از توضیحات عراقچی، اعضای کمیسیون نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند. کریمی قدوسی، نوذر شفیعی، آقامحمدی، کوثری، فتح‌الله حسینی، محسنی،بخشایش اردستانی، جلالی، کامران، حقیقت‌پور اظهارنظر کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت:آقای عراقچی در پاسخ به سوالات و نقطه نظرات گفت که لابی‌های متعددی بسیار فعال هستند تا جلوی اجرای توافق را بگیرند. رژیم اشغالگر قدس همه تلاش خود را به کار گرفته تا راه‌حل نظامی علیه ایران دنبال شود و آمریکا و غرب را به سوی راه‌حل نظامی می‌کشاند. عراقچی گفت: غنی‌سازی صفر که موردنظر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بود به نتیجه نرسید و حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شد.

به گفته نقوی حسینی، عراقچی تصریح کرده که حضور با شکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن و هدایت‌ها و مواضع قاطع مقام معظم رهبری موثرترین عوامل در موفقیت تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی است.

وی افزود: همچنین کمیسیون امنیت ملی هیاتی را به سوریه و لبنان در همین هفته اعزام خواهد کرد و هفته آینده نیز هیاتی به ریاست آقای بروجردی و تعدادی از اعضای کمیسیون به کوبا و برخی کشورهای آمریکای لاتین سفر خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N142292

وبگردی