آفتاب
با تدوین پیش نویسی/

منع صادرات تسلیحات ژاپن برداشته می شود

منع صادرات تسلیحات ژاپن برداشته می شود

تهران – منابع نزدیک به دولت ژاپن روز یکشنبه از آماده شدن پیش نویس طرحی خبر دادند که به چند دهه ممنوعیت صادرات نظامی توسط توکیو پایان خواهد داد.

بگزارش خبرگزاری رویترز، ˈشینزو آبهˈ که یکی از اندک نخست وزیران ژاپنی است که برای بار دوم این مقام را عهده دار شده و از محبوبیت ویژه ای برخوردار است، تصمیم دارد برای مقابله با تهدیدهای فزاینده امنیتی، نیروهای مسلح این کشور را تقویت کند

طرح جدید، احتمالا با واکنش چین و کره جنوبی روبرو خواهد شد. این دو کشور، با ژاپن اختلاف های ارضی دارند.

ژاپن در سال 1967 قانون ممنوعیت صادرات نظامی به کشورهای کمونیست، کشورهایی که در تحریم سازمان ملل هستند و کشورهای درگیر نزاع های بین المللی اند را تصویب کرد. اما همین قانون به تدریج به ممنوعیت کلی صادرات نظامی ژاپن با همه کشورها به جز ایالات متحده آمریکا منجر شد.

ژاپن اکنون بخش هایی از جنگنده نسل جدید آمریکا به نام F-35 را تولید می کند.

دولت ژاپن قصد دارد قانون یادشده را به گونه ای تغییر دهد که اگر معامله نظامی به ماموریت های صلح بانی کمک کند یا باعث همکاری با ژاپن و گسترش امنیت این کشور شود، صادرات نظامی ژاپن به آن کشور آزاد باشد.

به طور خاص، در پیش نویس جدید، بند ممنوعیت صادرات به کشورهای درگیر در نزاع های بین المللی حذف شده است.

توکیو امیدوار است لایحه دولت تا ماه آینده در پارلمان تصویب شود.

شرکت هایی نظیر «صنایع سنگین میتسوبیشی»، «صنایع سنگین کاواساکی» و «آی اچ آی» (IHI)، در زمینه تولید سلاح و تجهیزات نظامی در ژاپن فعالیت می کنند.

گفتنی است ژاپن به تازگی با صادرات ˈهواپیمای آبی – خاکی گشت و نجاتˈ به هند و صادرات ˈموتور تانکˈ و فن آوری ساخت تانک به ترکیه موافقت کرده است.

مترجمام**9163**1856
کد N142249

وبگردی