آفتاب

آلمان در سیاست صادرات تسلیحاتی خود تجدیدنظر می کند

آلمان در سیاست صادرات تسلیحاتی خود تجدیدنظر می کند

برلین - ایرنا - وزارت امور خارجه آلمان در دولت ائتلافی جدید آنگلا مرکل با تجدید نظر در سیاست های این کشور در صادرات تسلیحات نظامی، فروش سلاح به کشورهای خارجی از جمله برخی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی را محدود تر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، فرانک والتر اشتاین مایر در مصاحبه با هفته نامه اشپیگل در تشریح ابعاد سیاست خارجی آلمان در دوره جدید فعالیتش به عنوان وزیر امور خارجه، بر تجدید نظر برلین در سیاست های صادرات تسلیحاتی بویژه فروش سلاح به کشورها در مناطق درگیر بحران بخصوص عربستان سعودی تاکید کرد.

اشتاین مایر در این مصاحبه خاطرنشان کرد: دولت آلمان در دوره جدید فعالیت خود در زمینه صادرات تسلیحاتی به خارج از کشور سیاستی شفاف و در عین حال سخت گیرانه را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وی افزود: سیاست جدید در زمینه محدودیت صادرات تسلیحاتی از جمله برنامه های اصلی سوسیال دموکرات ها به عنوان حزب ائتلافی دولت آلمان خواهد بود که براساس آن تلاش خواهیم کرد صادرات تسلیحاتی به کشورهای خارجی از جمله دولت های عربی حوزه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه با شفافیت و دقت بیشتری انجام شود.

به گفته اشتاین مایر، معنای اجرای این سیاست جدید این خواهد بود که در میان مدت مبنای تجارت تسلیحاتی در آلمان تغییر یافته و محدودتر می شود و برهمین اساس صادرات تانک های پیشرفته آلمانی به ریاض دیگر به آسانی گذشته نخواهد بود.

وزیر خارجه آلمان درحالی از تغییر سیاست های دولت در صادرات تسلیحاتی به کشورهای خارجی سخن گفته است که روز چهارشنبه 26 فوریه (7 اسفند) همزمان با سومین سالگرد اعتراض های مردمی به صادرات تسلیحاتی آلمان به کشورهای درگیر بحران، قرار است تجمع اعتراض آمیز گسترده ای در اعتراض به سیاست های صادرات تسلیحاتی آلمان برگزار شود.

براساس فراخوان این تجمع اعتراض آمیز که در مقابل پارلمان آلمان ( بوندس تاگ) در شهر برلین با حضور هزاران نفر از مخالفان صادرات تسلیحاتی و گروه های صلح طلب برگزار خواهد شد،قرار است توماری با 95 هزار امضا در اعتراض به صادرات تسلیحاتی آلمان به کشورها در مناطق بحرانی جهان از جمله خاورمیانه و حوزه خلیج فارس به خانم ˈادل گارد بولمانˈ معاون رییس مجلس آلمان ارائه شود.

معترضان به صادرات تسلیحاتی دولت آلمان در این تومار اعتراضی از نمایندگان مجلس خواسته اند که دولت مرکل را به شفاف سازی در صادرات تسلیحاتی خود به کشورهای خارجی ملزم کند.

در چارچوب اقدام اعتراضی روز چهارشنبه،مخالفان صادرات تسلیحاتی قرار است در اعتراض به صدور تسلیحات نظامی به عربستان، ماکت هایی از تانک های پیشرفته آلمانی را که به کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان، امارات و قطر صادر شده در مقابل ساختمان مجلس آلمان به نمایش بگذارند.

اروپام** 2051** 1701** 1337
کد N142118

وبگردی