آفتاب
مدیرکل پیشین آمریکای وزارت امور خارجه در گقت‌وگو با ایلنا:

تضعیف تیم مذاکره‌کننده به ضرر ماست/ اسرائیل نمی‌خواهد پرونده ایران عادی بشود

تضعیف تیم مذاکره‌کننده به ضرر ماست/ اسرائیل نمی‌خواهد پرونده ایران عادی بشود

شکست مذاکرات آثار مخربی هم برای ایران، ‌هم برای منطقه و هم برای غرب و گروه 1+5 ایجاد می‌کرد و معلوم نبود گزینه جایگزین در پی عدم موفقیت مذاکرات چه چیزی بود.

مدیرکل پیشین آمریکای وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه اگر جبهه داخلی تضعیف بکنیم به ضرر ماست، بیان کرد: اسرائیل نمی‌خواهد پرونده ما عادی بشود و دوست دارد با غیرعادی بودن پرونده ایران، مسائل خویش را در نقض حقوق بشر تحت تاثیر قرار دهد.

مهدی محتشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص به موفقیت رسیدن مذاکرات با گروه ۱+۵ در طی مذاکرات وین گفت: به نظر می‌رسد یک نوع برداشت و یک الزام درطرفین وجود دارد که براساس آن طرفین اعتقاد دارند که باید مذاکرات به نتیجه برسد و مانع از شکست آن شوند.

وی با بیان اینکه شکست این مذاکرات یک دورنمای منفی در روند مذاکرات جامع ایران و ۱+۵ ایجاد می‌کرد، اظهار داشت: این شکست آثار مخربی هم برای ایران، ‌هم برای منطقه و هم برای غرب و گروه ۱+۵ ایجاد می‌کرد و معلوم نبود گزینه جایگزین در پی عدم موفقیت مذاکرات چه چیزی بود.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی با اشاره به پیچیدگی‌های مذاکرات خاطرنشان کرد: هر گفت‌وگو و مذاکره‌ای دارای پیچیدگی‌ها و ظرافت‌هایی است که این مذاکرات در آستانه مذاکرات جامع حساسیت آن را نیز بالا برده است و ممکن است خواسته‌های طرفین متفاوت باشد اما در این مرحله شاهد بودیم که مذاکره‌کنندگان هر دو طرف، سعی کردند کمتر بر روی نقاط حساس و اختلاف‌نظر‌ها تاکید کنند.

محتشمی افزود: در این مذاکرات آنچه که مورد بحث قرار گرفت دستورکار و قالب مذاکرات بود تا محتوای مذاکرات بود و از آنجایی که عقل سیاسی حکم می‌کند باید با احتیاط وارد شد و با همفکری و تقویت جبهه داخلی گام برداشت.

سفیر اسبق ایران در یونان با بیان اینکه موفقیت در مذاکرات یک گام رو به جلو محسوب می‌شود، اذعان داشت: با توجه به اینکه قبل از مذاکرات حرف و حدیث‌های فراوانی درباره خود این دور از مذاکرات وجود داشت و طرفین هم حرف‌های تلخی نسبت به هم گفته بودند، مذاکرات به نتیجه رسید هرچند که هرچقدر به جزئیات و مباحث فنی و حقوقی نزدیک بشویم میزان حساسیت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اظهارات وندی شرمن تصریح کرد: بخشی از این مانور‌ها قبل از مذاکره‌کننده طبیعی است و می‌خواهد طرف مقابل را در تنگنا قرار دهد و قصدش امتیازگیری بیشتر است.

مدیرکل پیشین آمریکای وزارت امور خارجه ادامه داد: بخشی از این اظهارات نیز در راستای تعدیل فضای آمریکاست، چراکه در داخل آمریکا نیز درباره مذاکرات، تفاوت نظرهای بسیاری وجود دارد. گروه‌ها و لابی‌های اسرائیلی از جمله آیپک فشار می‌آورند، نمایندگان کنگره تصویب لایحه افزایش تحریم‌ها را دارند و فکر می‌کنند آمریکا در این مذاکرات هیچ که بدست نیاورده بلکه شکست نیز داشته است و جمهوری‌خواهان نیز می‌خواهند که دولتشان موفقیتی نداشته باشد.

محتشمی با تاکید بر اینکه اگر جبهه داخلی تضعیف بکنیم به ضرر ماست، بیان کرد: طبیعی است که طرف مقابل ما بخواهد که در طی مذاکرات بیشتری امتیاز‌ها را از ایران بگیرد و ایران هسته‌ای را محدود کند که می‌توان حرف‌های خانم شرمن را در همین راستا ارزیابی کرد پس برای مقابله با این خواست، باید طرف ایرانی را تقویت کرد.

وی پاسخ به این سوال که اراده آمریکا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اوباما دستاورد ملموس و قابل ارائه‌ای در عرصه سیاست خارجی بالاخص خاورمیانه نداشته است، وضعیت عراق و افغانستان بد و نامناسب است و همچنان تروریسم در این دو کشور بالاست، وضعیت صلح خاورمیانه شکست خورده، در اتفاقات خاورمیانه و شمال آفریقا، ‌ آمریکا هیچ دستاوردی نداشته است.

مدیرکل پیشین آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه اوباما می‌خواهد کارنامه داشته باشد، تصریح کرد: پرونده ایران می‌تواند دستاوردی آقای اوباما باشد و بنابراین ایشان در برابر کنگره در خصوص تحریم‌های جدید ایستاده و می‌خواهد این مذاکرات به نتیجه برسد.

سفیر اسبق ایران در یونان با اشاره به مخالفت‌های اسرائیل با مذاکرات اظهار داشت: اسرائیل نمی‌خواهد پرونده ما عادی بشود و دوست دارد با غیرعادی بودن پرونده ایران، مسائل خویش را در نقض حقوق بشر تحت تاثیر قرار دهد.

 

کد N142071

وبگردی