آفتاب

مونته نگرو نزدیک به 4 هزار تن سلاح مازاد را منهدم می کند

مونته نگرو نزدیک به 4 هزار تن سلاح مازاد را منهدم می کند

بلگراد- ایرنا- مونته نگرو در انبارهای مهمات خود 3 هزار و 705 تن سلاح قدیمی از 20 تا 50 سال را نگهداری کرده است که طبق برنامه هایی قصد انهدام و یا فروش آنها را دارد.

به گزارش ایرنا، روزنامه ˈویکندˈ چاپ پودگوریتسا در گزارشی در این باره نوشت: دولت مونته نگرو در برنامه انهدام و یا فروش سلاح و مهمات مازاد این کشور یک هزار و 671 تن از این مهمات را فروخته است، ولی هنوز خریدار سلاح ها و مهمات خریداری شده را از انبارهای نظامی این کشور به عهده نگرفته است.

سلاح های مازاد در مونته نگرو یکی از خطرات امنیتی بزرگ برای این کشور محسوب می شود که وزارت دفاع با طرحی که در دولت به تصویب رسیده است، راهی را برای رفع این مشکل ارائه داده است.

این روزنامه می افزاید، هر چند که مساله سلاح و مهمات مازاد در مونته نگرو در حال حاضر نسبت به سال 2006 به طور قابل توجهی کمتر شده است، اما هنوز به عنوان یک مساله مهم در فضای سیاسی این کشور مطرح می باشد.

این گزارش حاکی است که از ژوئن سال 2006 تا دسامبر سال 2013 حدود 2هزار و 867 تن مهمات مختلف که قدیمی و مازاد محسوب می شوند، نابود شده است.

وزارت دفاع مونته نگرو به تازگی با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که از مجموع سلاح های مازاد یک هزار و 671 تن به فروش رفته است که هنوز خریدار این سلاح را از انبار مهمات این کشور دریافت نکرده است.

وزارت دفاع مونته نگرو تصمیم دارد که 416 تن از سلاح های مازاد این کشور را در چارچوب مؤسسه ناتو و یک هزار و 114 تن را از طریق مزایده و 128 تن را با استفاده از بودجه کشور تخریب و نابود کند.

وزارت دفاع مونته نگرو در این بیانیه اعلام کرده است که حدود 201 تن از سلاح های قدیمی برای آموزش نیروها مورد استفاده قرار می گیرد تا بدین ترتیب مساله سلاح های مازاد در این کشور کاملا برطرف شود.

اروپام**2061** 1337
کد N142019

وبگردی