آفتاب
وزیر خارجه بلژیک:

به دنبال روابط حاکی از اعتماد از طریق توافق هسته ای با ایران هستیم

به دنبال روابط حاکی از اعتماد از طریق توافق هسته ای با ایران هستیم

وزیر امور خارجه بلژیک گفت: هدف ما این است که روابط حاکی از اعتماد را از طریق مذاکرات و توافقات در پرونده هسته ای مجددا با ایران ایجاد کنیم و امیدواریم توافق نهایی شفاف باشد و بتواند بین ایران و جامعه بین المللی اعتماد ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار مهر، دیدیر رندرز معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک بعد از ظهر امروز در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ساختمان وزارت امور خارجه با اشاره به ملاقاتی که با وزیر امور خارجه داشت، گفت: روابط بین دو کشور از قرن 19 وجود داشته است و توانسته ایم این روابط را ادامه دهیم.

وی با اشاره به تماس ها با مقامات ایران بیان کرد: در این تماس ها متوجه شدم که ایران استقبال خوبی از پناهندگان افغانستان داشته و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را که در افغانستان افزایش یافته در دستور کار دارد.

وزیر خارجه بلژیک بیان کرد: هدف ما این است که روابط حاکی از اعتماد را مجددا ایجاد و از طریق مذاکرات و توافقاتی که امیدواریم در پرونده هسته ای تا ماه جولای به دست آید یک توافق نهایی، شفاف و قابل بررسی ایجاد کنیم که بتواند بین ایران و جامعه بین الملل اعتمادبرانگیزی داشته باشد.

وی تصریح کرد: نقش ایران در زمینه برخی مسائل و پرونده های بین المللی و منطقه ای بسیار موثر است، من از توافق حاصل شده در شورای امنیت در زمینه سوریه در خصوص آتش بس و دسترسی به کمک های انسان دوستانه بسیار خوشحالم.

وزیر خارجه بلژیک با بیان اینکه این کشور موافق حضور ایران در مذاکرات ژنو 2 است، اظهار داشت: راه حل برای بحران سوریه تنها از طریق سیاسی حاصل می شود.

وی همچنین به سایر مذاکرات با وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: درباره روابط اتحادیه اروپا و ایران و همچنین مسئله حقوق بشر گفتگو کردیم. در این زمینه مشکل مجازات اعدام، آزادی بیان و وضعیت زنان در جامعه ایران را مطرح کردم، می خواهم گفتگو باز باشد.

رندرز به سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران اشاره کرد و گفت: این سفر می تواند موجب از سر گیری روند مذاکرات باشد. این دیدار اولین دیدار از دیدارهای دوجانبه خواهد بود و در دیدارهای دیگر همکاران اروپایی که در هفته های آینده به ایران سفر خواهند کرد، روابط مستحکم با ایران ایجاد می کنند.

وزیر امور خارجه بلژیک با بیان اینکه بلژیک از وجهه خوبی در ایران برخوردار است، اظهار داشت: امیدواریم با توافق شفاف هسته ای بتوانیم گفتگوهای خوبی در زمینه های حقوق بشر و سایر موارد با ایران داشته باشیم.

وی با اشاره به گفتگو با وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: با وجود آنکه فرم دیپلماتیک نیست ولی با آقای ظریف صریح صحبت کردیم و امیدواریم مشکلات در خصوص نقطه نظرات موجود برطرف شود، هر چند می دانیم که مشکلاتی نیز وجود دارد و ایشان باید در مجلس توضیحاتی ارائه دهند.

وزیر امور خارجه بلژیک در پاسخ به سئوال خبرنگاری در این باره که نزدیکی روابط دو کشور را چطور می بینید، اظهار داشت: ما سعی می کنیم روابط خود را مستحکم تر کنیم، طی سال گذشته دو دیدار از سوی وزیر خارجه بلژیک از ایران انجام شده، این دیدار رسمی است و در این باره که چطور در ماههای آینده روند همکاری را ادامه دهیم، گفتگو کردیم.

وی با اشاره به اینکه اگر توافق در بحث هسته ای به صورت نهایی حاصل شود فرصت برای گسترش روابط در زمینه حقوق بشر، اقتصادی و ... فراهم می شود، تاکید کرد: از همکارم آقای ظریف دعوت کردم که از بلژیک دیدار کنند، ما کنفرانس های مقابله با نسل کشی و ...برگزار می کنیم و می خواهیم روابط دوجانبه مستحکمی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص روند مذاکرات پس از آنکه وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت که آمریکا باید اعتماد مردم ایران را جلب کند و روابط تاریخی دو کشور باعث عدم اعتماد شده است، بیان کرد: باید اضافه کنم شک و تردید در کلیه مذاکرات بین المللی قبل از دستیابی به توافق وجود دارد. شک و تردید از هر دو طرف درباره تمام روند وجود دارد تا به توافق نهایی دست یابیم.

وزیر امور خارجه بلژیک در پاسخ به سئوالی در این باره که بسیاری از تروریست ها در سوریه از کشورهای خارجی وارد می شوند و آیا اتحادیه اروپا قصد ندارد از ورود تروریست ها به سوریه جلوگیری کند، اظهار داشت: ما تلاش داریم برای ممانعت از حضور مبارزان خارجی شرایطی ایجاد کنیم، محدود ساختن ترددها خیلی سخت است اما سعی می کنیم آنها را بشناسیم و ورودشان را محدود کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای ما نیز این یک دلمشغولی است که تعدادی از جوانان افراطی شده اند، بیان کرد: در بازگشت آنها به کشور خطری برای کشور ما و کلیه جامعه بین المللی ایجاد می شود. در حال تبادل اطلاعات در اتحادیه اروپا و سایر کشورها هستیم تا از این روند جلوگیری کنیم.

وزیر امور خارجه بلژیک با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم با هم در این جهت تلاش کنیم، گفت: تنها راه حل بحران سوریه راه حل سیاسی است و راه حل نظامی کارگشا نیست. می توانیم طی ماههای آینده با هم کار کنیم، لازم است یک دیدار سیاسی مانند امروز برقرار بشود که توافق جامعه بین المللی را پیش ببریم. به خاطر شهروندان ما در اروپا و سایر جهان باید از خشونت جلوگیری کرد.

کد N141804

وبگردی