آفتاب
در نشست خبری ظریف و همتای بلژیکی مطرح شد؛

تلاش اروپا برای جلوگیری از حضور مبارزان خارجی در سوریه/ واکنش ظریف به حمله تروریستی به دفتر رایزنی فرهنگی ایران در بیروت

تلاش اروپا برای جلوگیری از حضور مبارزان خارجی در سوریه/ واکنش ظریف به حمله تروریستی به دفتر رایزنی فرهنگی ایران در بیروت

وزیر امور خارجه بلژیک گفت: در حال تبادل اطلاعات در اتحادیه اروپا و سایر کشورها برای جلوگیری از حضور مبارزان خارجی در سوریه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با معاون نخست وزیر و وزیر مور خارجه بلژیک که بعدازظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن خوشامد به وزیر امور خارجه بلژیک گفت: ما یک ملاقات مفید در حاشیه مجمع عمومی داشتیم و امروز نیز بحث های خوبی در حوزه روابط دو جانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی منجمله بحث هسته ای و گفتگوهای وین داشتیم و درباره رسیدن به راه حل و همین طور گفتگو میان ایران و اتحادیه اروپا در حوزه حقوق بشر، موضوعات منطقه ای از جمله افغانستان، افراط گرایی، تروریسم در منطقه، جنگ، وضعیت بسیار خطرناک و نگران کننده و ناراحت کننده انسانی در سوریه، موضوع مواد مخدر، ضرورت مبارزه با مواد مخدر و آینده همکاری های دوجانبه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی بین ایران و بلژیک بحث و گفتگو کردیم.

ظریف ادامه داد: فرصت مناسبی با حضور مقامات کشورهای اروپا، آسیا و آمریکا و سایر کشورهای آفریقایی در ایران برای همفکری و گفتگو در حوزه های مختلف مورد علاقه طرفین ایجاد شده و امیدواریم این گفتگوها مفید باشد و همین که وزیر امور خارجه بلژیک از اولین سفر خود به ایران لذت ببرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره حمله به ساختمان رایزن فرهنگی ایران در بیروت بیان کرد: تروریسم به عنوان چالش اساسی برای همه حکومت ها، دولت ها و مردم منقطه مطرح است، این موضوع ضرورت همکاری و تبادل اطلاعات و اقدام مشترک علیه تروریسم را فراهم می کند.

وی اظهار داشت: بلافاصله بعد از حادثه خطرناک بر علیه دفتر رایزن فرهنگی ایران در بیروت تمام جامعه بین المللی آن را محکوم کرده و بنده نیز با وزیر خارجه لبنان که بعد از تشکیل کابینه جدید مسئولیت کار را در لبنان بر عهده گرفته صحبت کردند و ضرورت اقدام مشترک مورد تبادل نظر قرار گرفت. ایشان هم به بنده و مردم ایران اطمینان دادند که از هیچ تلاشی برای پیدا کردن مسئولین حادثه فروگذار نمی شوند.

ظریف ادامه داد: خوشحالیم هم در مورد حمله به سفارت و هم سایر نهادهای ایران در لبنان دولت این کشور اقدامات فوری صورت داده و از مقامات دولت دوست و برادر لبنان برای جلوگیری از وقایع تشکر می کنیم.

وی گفت: در منطقه ما افراط و فرقه گرایی مرز نمی شناسد و همه کسانی که از افراط و فرقه گرایی حمایت می کنند خودشان و منطقه را به خطر می اندازند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: لازم است یک اقدام همگانی در این باره صورت گیرد، با وزیر امور خارجه بلژیک نیز در این باره صحبت کردم که این موضوع تنها مربوط به منطقه ما نیست و باید در سطح بین المللی درباره آن برخورد شود.

وی ادامه داد: اقدامات عملی برای تقویت حفاظت از مکان های دیپلماتیک جمهوری اسلامی در خارج از کشور انجام دادیم و امیدواریم با توجه ویژه دولت به وضعیت مکان های دیپلماتیک در خارج از کشور این امکان باشد تا از این اماکن حفاظت بیشتری انجام دهیم.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار بلژیکی درباره فرصت ها برای حضور شرکت های تجاری بلژیک در ایران گفت: اکنون محیط سالم و باثباتی برای تجارت در ایران وجود دارد بنابراین از طریق همکاری می توانیم بین بخش های خصوصی در ایران، بلژیک و اتحادیه اروپا ارتباط داشته باشیم.

وی افزود: بلژیک تاریخ طولانی در رابطه با ایران دارد، بلژیک در ساخت شرکت راه آهن، تولید شکر و اقدامات دیگر در ایران نقش داشته و فرصت خوبی برای بلژیک است که به ایران باز گشته و جایگاه خود را پیدا کند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: جو بین المللی مساعد است و فکر می کنم از طریق مذاکره بتوانیم هر گونه عذر و بهانه برای ادامه تحریم ها را از بین ببریم.

همچنین دیدیه رندرز وزیر امور خارجه بلژیک نیز درباره اقدامات اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورود تروریست ها به سوریه گفت: قصدمان این است از حضور مبارزان خارجی ممانعت کنیم. محدود ساخت تردد خیلی سخت است با این حال سعی می کنیم آنها را بشناسیم و محدود کنیم.

دیدیه رندرز افزود: امیدواریم بتوانیم همراه با ایران برای جلوگیری از این وضعیت تلاش کنیم. از نظر ما تنها راه حل سوریه سیاسی است و ما تمایل به حضور ایران برای نشست ژنو 2 داریم.

وزیر خارجه بلژیک از محمدجواد ظریف برای سفر به این کشور دعوت بعمل آورد.

کد N141798

وبگردی