آفتاب
گلایه یک نماینده زن مجلس:

حقوق زنان در بودجه 93 کمرنگ دیده شده است

حقوق زنان در بودجه 93 کمرنگ دیده شده است

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از اینکه در لایحه بودجه 93 به حقوق زنان کمتر پرداخته شده است، انتقاد کرد.

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از اینکه در لایحه بودجه 93 به حقوق زنان کمتر پرداخته شده است، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهلا میرگلوبیات در نطق میان دستور خود در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه) ضمن قدردانی از دولت و مجلس برای رسیدگی به لایحه بودجه 93 در موعد قانونی خود، اظهار کرد: من به عنوان یک نماینده زن و مدافع حقوق زنان گله‌ای دارم و آن اینکه حقوق زنان در لایحه بودجه 93 کمرنگ دیده شده است.

وی افزود: درست است که بودجه انقباضی است و محدودیت‌هایی در اعتبارات وجود دارد اما آیا سهم زنان، جوانان و کودکان که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند این بود؟ سال‌ها است قوانین خوبی در ارتباط با حمایت از زنان، کودکان و تحکیم خانواده مصوب شده اما سوال من نه فقط از این دولت که به تازگی روی کار آمده بلکه از دولت‌های گذشته این است که چرا این قوانین اجرایی نشده است.

نماینده مردم ساوه در مجلس ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم جمعیت کیفی کشورمان افزایش یابد مگرنه اینکه باید از سه مقوله مهم زنان، جوانان و کودکان حمایت کنیم؟ ما حتی در لایحه بودجه 93 افزایش مرخصی زایمان، بیمه زنان خانه‌دار متاهل با اولویت بدسرپرست و بی‌سرپرست، حمایت از کودکان کار، حمایت و تعالی و تحکیم خانواده و موارد زیاد دیگر را لحاظ نکردیم. همچنین در حال حاضر هیچ نهاد مشخصی متولی سیاست‌گذاری در حوزه کودکان نیست و این موضوع باید مورد توجه ویژه نمایندگان قرار گیرد.

میرگلوبیات با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن خاطر نشان کرد: ملت بزرگ ایران با حضور خود در این راهپیمایی چشم جهانیان را خیره کرد و نشان داد که گزینه همیشگی مردم ایران در برابر تهدیدها و تحریم‌ها،‌ وحدت و انسجام است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری آن را نشان‌گر هوشیاری و درایت ایشان نسبت به اهداف شوم دشمنان و مقابله با تحریم‌ها دانست و افزود: ابلاغ این سیاست‌ها که اجرای آن می‌تواند اقتصاد کشور را از هر منظری مقاوم‌تر و پویا‌تر کند وظیفه ما نمایندگان ملت را سنگین‌تر می‌کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم تمرکز مجلس بر ایجاد سازوکارهای کارآمد در زمینه اقتصاد مقاومتی ادامه داد: تلاش برای فراهم شدن شرایط فعالیت بیشتر بخش خصوصی، حمایت از تولیدات داخلی، فرهنگ سازی برای مصرف محصولات داخلی و بهره‌گیری از نظرات دانشگاهیان و کارشناسان اقتصادی می‌تواند در رسیدن به این مهم موثر واقع شود.

وی در ادامه از دولت تدبیر و امید نیز خواست تا با ارائه برنامه‌های لازم و لوایح مناسب زمینه را برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم کند.

نماینده مردم ساوه در مجلس در بخش دیگری از نطق میان دستور خود گفت: ما مرتب آلودگی هوا، مشکلات اجتماعی کلان‌شهرها، حمایت از روستاییان و حمایت از تولید، صنعت و کشاورزی را فریاد می‌زنیم اما آیا باید این مسائل تنها جنبه تبلیغاتی داشته باشد و در حرف و سخن خلاصه شود؟ چرا به مقوله مهمی مثل آب توجه نمی‌کنیم که از هر چیز دیگری مهمتر است و اگر اینطور ادامه دهیم تا چند سال دیگر باید آب را هم از کشورهای دیگر وارد کنیم.

میرگلوبیات با انتقاد از نبود مدیریت صحیح مصرف آب در کشور افزود: اکثر شبکه‌های آب رسانی در کشور چه شهری و چه روستایی دچار فرسودگی و پوسیدگی بوده و به میزان زیادی هدر رفت آب داریم که نیازمند اصلاح شبکه هستیم. هدر رفت آب در مسیر کشاورزی نیز معضل بزرگ دیگری در کشور ماست در حالی که در کشورهایی که آب فراوان دارند از سال‌ها قبل مصرف آب مدیریت شده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مقوله فرهنگ خواستار اعمال نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق ادارات استانی و شهرستانی آن بر موسسات مختلف فرهنگی شد و گفت: برخی از موسسات فرهنگی با بودجه‌های خاص مشغول به فعالیت هستند و هیچگونه نظارت ، بازخواست و گزارش عملکردی از آنها نمی‌بینیم. این پراکندگی و موازی‌کاری نهایتا موجب ایجاد مشکلات و معضلات فرهنگی و عدم حل آنها می‌شود.

نماینده مردم ساوه در مجلس ادامه داد: تاسیس مراکز مالی اعتباری و بانک‌های خصوصی در سال‌های اخیر و تجمع نقدینگی در خرید ارز، دلار و مسکن و عدم سرمایه‌گذاری در بخش تولید، صنعت و کشاورزی توسط این مراکز از دلایل مهم شرایط اقتصادی فعلی است و نظارت جدی مجلس و دولت را می‌طلبد. برای اینکه صنعت بتواند در مسیر درستی حرکت کند و شاهد بهبود فضای کسب و کار باشیم بانک‌ها باید سرمایه در گردش لازم را برای صنعت فراهم کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عدم نیازسنجی رشته‌های تحصیلی دانشگاهی را موجب افزایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مازاد و عدم به کارگیری و اشتغال آنها دانست و تصریح کرد: این در حالی است که به تربیت تکنسین‌های ماهر و صنعتی کمتر توجه شده است. ضمن اینکه ایجاد مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی به تعداد زیاد در کشور و عدم نظارت کامل آموزشی از دیگر عوامل ایجاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مازاد و غیرمتخصص است که هزینه‌های زیادی برای آن صورت گرفته است.

انتهای پیام

کد N141422

وبگردی