آفتاب

حق‌شناس: کاهش تصدی دولت، آزادی رسانه‌ها و مبارزه با فساد از ملزومات اقتصاد مقاومتی است

حق‌شناس: کاهش تصدی دولت، آزادی رسانه‌ها و مبارزه با فساد از ملزومات اقتصاد مقاومتی است

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در ابتدا بررسی شود که چه مسیری طی شده تا اقتصاد کشور به شرایط موجود رسیده است.

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در ابتدا بررسی شود که چه مسیری طی شده تا اقتصاد کشور به شرایط موجود رسیده است.

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "باید ابتدا بررسی شود که از دولت گذشته چه میراثی به دولت فعلی و مردم رسیده است"، اظهار کرد: در دولت گذشته نهادهای نظارتی مثل مجلس شورای اسلامی یا مایل به نظارت بر روند اقتصادی کشور نبودند یا امکان این نظارت را نداشتند، پس ما شاهد تخریب اقتصاد بودیم؛ به گونه‌ای که ارزش پول ملی کاهش و تورم افزایش یافت.

وی افزود: پس از بررسی مسیر طی شده در اقتصاد، امروز باید توجه کنیم که ناتوان بودن اقتصاد کشور ناشی از دولتی بودن آن است. بزرگ بودن دولت موجب می‌شود که بخش عظیمی از سرمایه‌های کشور صرف فعالیت‌های دولت شود و همچنین رانت‌های اقتصادی و اختلاس‌های کلان هم ناشی از بزرگ بودن دولت است.

حق‌شناس، کوچک‌کردن دولت،‌ غیردولتی کردن اقتصاد، مصوب کردن قانون مقابله با رانت و انحصار، قطع کردن دست شخصیت‌های رانت‌خوار،‌ شفاف‌سازی و آزادی رسانه‌ها را از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به فسادهای اقتصادی اخیر در کشور، اظهار کرد: شخصیت‌هایی که نماد بارز اقتصاد بیمار کشور هستند همانند بابک زنجانی‌ها، با حیثیت و اعتبار ملی بازی کردند و فضایی بوجود آورند که حتی رئیس‌جمهور در روز 22 بهمن خبر از فساد بزرگ و غارت بیت‌المال می‌دهد. از سویی ما شاهدیم که با امثال سعید مرتضوی‌ها هم برخورد نمی‌شود و در واقع برخورد نکردن دستگاه قضایی با چنین شخصیت‌هایی امکان تحقق اقتصاد مقاومتی را کمرنگ می‌کند. البته در این بین رسانه‌ها نیز باید به دنبال شفاف‌سازی و تاباندن نور در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور باشند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بر گسترش همکاری با کشورهای منطقه و استفاده از دیپلماسی برای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور تاکید شده است"، تصریح کرد: امروزه اقتصاد دنیا بر مزیت‌ها مبتنی است. باید بدانیم که امروزه همه مزیت‌ها در یک کشور وجود ندارد و حتی اقتصاد بزرگ آمریکا هم پذیرفته است که کشوری مثل کوبا در زمینه تولید شکر مزیت دارد؛ بنابراین ما هم باید این اصل را بپذیریم و ارتباط خود را با دنیا قطع نکنیم و به دنبال تأمین نیازهای خود از طریق دیپلماسی منطقه‌ای باشیم.

حق‌شناس همچنین به وضع تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشورمان اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از این تحریم‌ها به دلیل سوءتدبیرهای دولت پیشین و بخشی از آن هم به دلیل وجود منافع برای عده‌ای در داخل کشور بود زیرا منافع عده‌ای در ایجاد بحران است تا بدین وسیله آنها بر حوزه‌های اقتصاد،‌ سیاست و رسانه چنگ بزنند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پایان گفت: دولت برای مقابله با این افراد و از بین بردن تحریم‌ها باید با قدرت عمل کند و مردم را محرم خود بداند و اطلاع‌رسانی دقیقی داشته باشد. گزارش صد روزه دولت در همین راستا بود که البته توسط سایر همکاران رئیس‌جمهور ادامه پیدا نکرد.

انتهای پیام

کد N141419

وبگردی