آفتاب

نگرانی اتحادیه اروپا از آینده اوکراین

نگرانی اتحادیه اروپا از آینده اوکراین

تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا به رغم استقبال از آزادی ˈیولیا تیموشنکو ˈ نخست وزیر پیشین و از رهبران مخالف اوکراین در مورد سرنوشت این کشور ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در گزارشی از تحولات اوکراین و واکنش های بین المللی به عزلˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری این کشور و آزادی تیموشنکو از ادامه یافتن نگرانی های اتحادیه اروپا در مورد آینده این کشور خبر داد.

این گزارش با بیان این که تحولات اخیر ˈخشم روسیه را برانگیخته و اتحادیه اروپا را در حالتی میان آرامش و نگرانی سرگردان کرده استˈ، افزود: برای بسیاری، امید به خروج اوکراین از بحران در برابر نگرانی از بروز دو دستگی جمعیت 46 میلیون نفری این کشور رنگ باخته است؛ چرا که شرق اوکراین را مردم طرفدار روسیه و غرب این کشور را ملی گرایان روس ستیز تشکیل می دهد.

ˈلوران فابیوسˈ وزیر امور خارجه فرانسه با استقبال از آزادی تیموشنکو در بیانیه ای بر لزوم حفظ وحدت و انسجام داخلی و پرهیز از خشونت در این کشور تاکید کرده است.

ˈدونالد توسکˈ نخست وزیر لهستان که کشورش با اوکراین صدها کیلومتر مرز مشترک دارد، عصر دیروز(شنبه) اعلام کرد : نیروهایی تمامیت ارضی اوکراین را تهدید می کنند. وی به ماهیت این نیروها اشاره نکرد.

ˈکاترین اشتونˈ مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا، مسئولان سیاسی اوکراین را به اقدام مسئولانه برای حفظ ˈتمامیت ارضیˈ و ˈوحدتˈ این کشور فرا خواند.

این گزارش با اشاره به ابراز خرسندی کاخ سفید از آزادی تیموشنکو، افزود: قاعدتا واکنش ها به مسائل اوکراین در شرق متفاوت است. به این ترتیب، روسیه عدم پایبندی مخالفان را به توافق امضا شده با رییس جمهوری در روز جمعه ، محکوم می کند. مسکو همچنین اقدام ˈ تندروهای مسلح و غارتگران را تهدید مستقیم علیه حاکمیت اوکراینˈ می داند.

در ˈخارکفˈ شهر شرقی اوکراین، مسئولان محلی مناطق شرقی طرفدار روسیه، مشروعیت پارلمان اوکراین را از آن جهت که ˈزیر تهدید اسلحهˈ فعالیت می کند، زیر سوال می برند.

ˈرادوسلاو سیکورسکیˈ وزیر امور خارجه لهستان که در مذاکرات هفته گذشته میان دولت و مخالفان اوکراین شرکت داشت، در پست ˈتوییترˈ خود نوشت: کودتایی در کی یف رخ نداده و ساختمان مراکز رسمی رها شده بودند. رییس پارلمان به طور مشروع برگزیده شده است.

این گزارش با اشاره به وجود چالش های اساسی در مسیر ایجاد ثبات در وضعیت سیاسی اوکراین، افزود: به گفته فابیوس اوکراین در وضعیت اقتصادی ˈوحشتناکیˈ به سر می برد.

ˈویلیام هیگˈ وزیر امور خارجه انگلیس نیز از مذاکره با همتای آلمانی خود برای به جریان انداختن ˈکمک مالی حیاتی صندوق بین المللی پولˈ برای کی یف خبر داده است.

اروپا در حالی کمک مالی 610 میلیون یورویی برای اوکراین را در نظر دارند که وقایع اخیر این کشور، سرنوشت مجوز تامین اعتبار 15 میلیارد دلاری روسیه را برای کی یف با ابهام رو به رو کرده است.

اروپام/9053 ** 1064
کد N140733

وبگردی