آفتاب

نخست وزیر ترکیه در اندیشه انتخابات شهردارها و مبارزه با جماعت گولن

نخست وزیر ترکیه در اندیشه انتخابات شهردارها و مبارزه با جماعت گولن

آنکارا - ایرنا - ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه و حزب متبوعش ˈعدالت و توسعهˈ خود را برای یک مبارزه طولانی مدت با ˈجماعت گولنˈ و شرکت در انتخابات شهرداری ها در این کشور آماده می کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ، تصویب قوانین تغییر ساختار شورای قضات و دادستان ها و کنترل و محدودیت اینترنت و ارایه لایحه افزایش قدرت سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (میت) به مجلس ملی این کشور نشان از عزم نخست وزیر ترکیه و حزبش برای حضور قدرتمند در انتخابات شهرداری ها و مبارزه طولانی مدت با جماعت نور به رهبری ˈ فتح الله گولن ˈ در این کشور است.

دولت آنکارا در حالی دو قانون تغییر ساختار شورای قضات و دادستان ها و کنترل و محدودیت اینترنت را در مجلس ملی ترکیه با توجه به داشتن اکثریت آرای نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه به تصویب رساند که مورد هجمه بسیار داخلی و خارجی قرار گرفت.

دولت ترکیه در پی عملیات فساد مالی و ارتشا توسط پلیس و داستان استانبول در 26 آذر ماه گذشته که منجر به دستگیری شماری از منتسبان به دولت آنکارا ، دو نفر از فرزندان وزرای کابینه سابق و برخی از فعالان اقتصادی به اتهام اخذ رشوه و فساد اقتصادی شد ، اقدام به اصلاح برخی از قوانین در مجلس ملی ترکیه با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات شهرداری ها در دهم فروردین ماه کرد.

بر اساس این گزارش ، کارشناسان مباحث سیاسی ، اصلاح قوانین ترکیه در مجلس ملی این کشور را در راستای مبارزه دولت آنکارا با جماعت نور به رهبری فتح الله گولن و به منظور نابود کردن ˈ دولت موازی ˈ در این کشور ارزیابی می کنند.

به باور این کارشناسان مبارزه نخست وزیر ترکیه با جماعت گولن (نور) پس از انتخابات شهرداری ها در ترکیه در فروردین ماه سال آینده به پایان نخواهد رسید، بلکه وارد مرحله دیگری خواهد شد چرا که دو انتخابات دیگر یعنی انتخابات رییس جمهوری و مجلس در این کشور پیشرو خواهد بود که برای حزب حاکم عدالت و توسعه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در این راستا و برای پیروزی در انتخابات شهرداری ها نسبت به تصویب قوانین جدید به منظور محافظت از خود در برابر اقدامات دولت موازی به رهبری فتح الله گولن اقدام کرده است.

با آنکه محافل دولت ترکیه از داشتن 45 درصد از آرای مردم ترکیه در انتخابات شهرداری ها سخن به میان آورده اند و حتی عنوان کرده اند، اگر در این انتخابات بیش از 40 درصد آرا را بدست آورند، پیروز انتخابات خواهند بود، ولی برای این حزب پیروزی در شهرهای ˈ استانبولˈ و ˈآنکارا ˈ از اهمیت بسیاری برخوردار است و شکست در انتخابات این دو شهر می تواند سقوط حزب حاکم ترکیه را در پی داشته باشد.

بر این اساس ، هر چه به زمان برگزاری انتخابات شهرداری ها در ترکیه نزدیک تر می شویم ، رسانه های جماعت نور به رهبری فتح الله گولن و احزاب مخالف دولت ترکیه فشار خود را با ادعای فساد مالی در دولت آنکارا افزایش می دهند و حزب حاکم ترکیه نیز برای حفظ قدرت نسبت به اصلاح قوانین در راستای منافع سیاسی، اقدام می کند.

با اینکه بیش از یک ماه به انتخابات شهرداری ها در ترکیه زمان باقی است ، پیش بینی ها حاکی از آن است که تنش سیاسی ناشی از رسوایی اقتصادی در این کشور تشدید خواهد شد و جماعت گولن به همراه احزاب مخالف برای قرار داشتن در قدرت و یا حفظ وضعیت موجود، اقداماتی را علیه دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه انجام خواهند داد. از سوی دیگر دولت آنکارا نیز با اصلاح قوانین به مبارزه با مخالفان برای حفظ قدرت خود ادامه خواهد داد.

خاورم ** 230**1651
کد N140526

وبگردی