آفتاب

آغاز توزیع کارت شناسایی هوشمند رای‌دهندگان عراقی در بغداد

آغاز توزیع کارت شناسایی هوشمند رای‌دهندگان عراقی در بغداد

با نزدیک شدن به نخستین انتخابات سراسری در عراق از زمان خروج سربازان آمریکایی از این کشور، مقامات بغداد توزیع کارت‌های شناسایی کامپیوتری رای‌دهندگان را در پایتخت آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزای آسوشیتدپرس، عراق در حالی پروژه 100 میلیون دلاری فرآیند مدرنیزه کردن رای‌گیری را به جریان انداخته که مقامات این کشور قادر به توزیع این کارت‌های شناسایی در استان الانبار که بخش‌هایی از آن در تصرف القاعده است، نیستند و حملات تروریستی در عراق همچنان ادامه دارد.

این کارت‌های شناسایی رای‌دهندگان که مجهز به چیپ کامپیوتری است، به مقامات انتخابات اجازه می‌دهد هویت رای‌دهندگان را بررسی کرده و جلوی تقلب در انتخابات را بگیرند.

در جریان انتخابات سال 2010 عراق برخی مقامات این کشور عنوان کردند، برخی از رای‌دهندگان در این انتخابات چند بار رای داده‌اند هرچند که نتیجه این انتخابات مورد مناقشه قرار نگرفت.

در انتخابات قبلی عراق رای‌دهندگان مجبور بودند برای رای دادن ابتدا فهرست‌های نصب شده به دیوار حوزه‌های رای‌گیری را خوانده و پس از انتخاب اسامی مورد نظر وارد حوزه رای‌گیری شوند اما دولت عراق با یک شرکت اسپانیایی یک توافق پنج ساله امضا کرده تا یک سیستم جدید را برای فرآیند رای‌گیری ارائه دهد و مقامات انتخابات را برای کار با این سیستم آموزش دهد.

در انتخابات پارلمانی عراق که قرار است 30 آوریل برگزار شود، حدود 22 میلیون عراقی واجد شرایط رای دادن هستند. نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق قصد دارد با پیروزی در این انتخابات سومین دور نخست‌وزیری خود را تجربه کند.

عزیز الخیکانی، یک مقام کمیسیون عالی مستقل انتخابات اظهار داشت سه هفته پیش رای‌دهندگان 13 استان از مجموع 18 استان عراق شروع به دریافت کارت‌های شناسایی خود کردند. از روز شنبه فرآیند توزیع این کارت‌ها در چهار استان جدید از جمله پایتخت عراق یعنی بغداد آغاز شده است.

انتهای پیام

کد N140102

وبگردی